00TT00K Prosjekt og kvalitetsledelse

00TT00K Prosjekt og kvalitetsledelse

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Barbro Nilsen, Arne Gustav Furu
    • Start
      2025 Vår
Studiested
Porsgrunn
Introduksjon

Emnet gir en innføring i teori, metoder og teknikker som kan anvendes i prosjekter relatert til maskinteknisk utdanning. Temaoppgaver, presentasjoner, besøk hos relevante bedrifter som kan bidra til å inspirere studentene ytterligere.

Innhold

Prosjektledelse

Prosjektbeskrivelse, organisering, tids- og ressursplanlegging, prosjektoppfølging, innføring i og bruk av programvare til prosjektstyring.

HMS-ledelse

Lovverk, fysisk helse, miljø, sikkerhet, praktiske metoder

Kvalitetsstyring

Terminologi, ISO9000, kontinuerlig forbedring og kvalitetsoppfølging.

Læringsutbytte

Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om interne og eksterne krav til resultater og lønnsomhet i en bedrift og kan ta hensyn til dette i prioriterings- og beslutningsprosesser
  • har kunnskap om dokumentasjon i henhold til gjeldende lover, forskrifter og standarder som igjen danner grunnlaget for faglige ledelse
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende normer og krav, kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap og har innsikt i egne utviklingsmuligheter
  • har kunnskap om metodikk for styring, organisasjon og ledelse av prosjekter som er typisk innen aktuell bransje
  • kjenner til bransjens/yrkets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter

Studenten kan

  • gjøre rede for arbeidsmiljø, ergonomi og vernearbeid
  • skape et sikkert arbeidsmiljø og planlegge og iverksette systematiske tiltak for å forhindre skade på personell, materiell og miljø
  • henvise til å kartlegge kvalitetsbegreper for så å kunne vurdere og beskrive aktiviteter som sikrer tilsiktet kvalitet i en virksomhet
Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide i team som har ansvar for flere fag, sikkerhet, kvalitet, miljø, økonomi, teknikk og kan lede, engasjere og motivere personer, enkelte lag og hele arbeidsstyrken på arbeidsplassen
  • kan ta ansvar for dokumentasjon og kontroll av utførelse/dokumentasjon
  • kan bidra til å utvikle helhetlig planleggingskultur og team coaching (analytisk tankegang og innovasjon)
  • har handlingskompetanse og er god til å kommunisere internt og eksternt
  • kan ta ansvar for planleggingsoppgaver og andre ledelsesoppgaver samt bidra til gjennomføring av utviklingstiltak
  • kan behandle medarbeidere, kunder og andre på en respektfull og tolerant måte
  • kan utøve samfunnsansvar og tilfredsstille arbeidslivets krav til etikk
Læringsformer
Arbeidskrav
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Veiledning
Vurdering

Prosjektrapport

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Individuell innlevering
Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent
Arbeidskrav 2
Individuell innlevering
Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent
Arbeidskrav 3
Individuelt refleksjonsnotat knyttet til prosjektoppgave
Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent
Arbeidskrav 4
Presentasjon
Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Skriftlig oppgave uten muntlig høring
Evaluering

Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer fasiliteter at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.  

Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.  

Litteratur

Verdiskapende prosjektledelse (av Torgeir Skyttermoen og Anne Live Vaagaasar), ISBN 9788202629458

HMS-Boka (av Bornmark), ISBN 9788245022209 eller 9788245039702 (E-bok) . Pensum: Hele boka er pensum. Totalt 209 sider.

Prosject illustrator, Grunnmodul, versjon 5.9, 2014, Kjøpes felles fra skolen, Pensum: Hele boka er pensum. 15 sider