00TE02H Hovedprosjekt Elektronikk

00TE02H Hovedprosjekt Elektronikk

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2022 Høst
Emnets innhold

Faglig ledelse (integrert)

HMS og risikovurdering.

 

Prosjektering

Bruke prosjektstyringsverktøy for planlegging, organisering og administrering av ressurser for å nå bestemte mål. Lage framdriftsplan med funksjoner som Gantt-diagrammer, tidslinjer og tidsfrister. Gjøre bruk av funksjoner som kalender, dokumenthåndtering, ressursplanlegging og rapportering. Framdriftsplanens historikk som enkelt viser justeringer, endringer og nye behov som oppstår underveis.

 

Møtereferat og arbeidslogg

Lage møtereferat fortløpende som en beskrivelse av- og en utsjekk på om prosjektet er etter planen. Referatene inneholder også beskrivelser med begrunnelse for justeringer, endringer og nye behov som oppstår underveis i prosjektforløpet.

Skrive individuelle arbeidslogger for hver prosjektdeltager som beskriver arbeid i prosjektet både med oppgaver og omfang i tid pr. arbeidsdag.

 

Laboratoriearbeid/simulering

Alternative muligheter for arbeid med digital elektronikk er simulering og fysisk arbeid på laboratorium. Begrepet laboratoriearbeid defineres både som en fysisk ferdighetstrening i et laboratorium og som simulering av elektriske kretser ved hjelp av relevant simuleringsverktøy.

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan man skriver en teknisk rapport om et prosjekt
  • har kunnskap om møteledelse og referatskriving
  • har særskilte kunnskaper om et selvvalgt tema med en problemstilling innenfor utdanningen
  • har kunnskap om hvordan man innhenter informasjon om tema for et hovedprosjekt
  • kan vurdere eget prosjekt i forhold til normer og krav
  • kjenner til bransjen/yrker som er knyttet til tema i
  • hovedprosjektet
  • kan forklare sammenhengen mellom planlegging
  • og beslutninger og hvordan dette kommuniseres
  • har kunnskap om styring av prosjekt etter fremdriftsplaner og målformuleringer
Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere, kartlegge og vurdere en faglig problemstilling
  • kan delta i teamarbeid, planlegge, kommunisere og presentere prosjektarbeid og resultat
  • kan utarbeide en teknisk rapport om et prosjekt
  • kan reflektere over eget prosjekt og justere dette under veiledning av fagfolk
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff for å vurdere relevansen til en problemstilling i et prosjekt
  • kan gjøre rede for verktøy og metoder for å ivareta samarbeid på en arbeidsplass
  • kan utføre en muntlig presentasjon for en større gruppe
Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere, kartlegge og vurdere en faglig problemstilling
  • kan delta i teamarbeid, planlegge, kommunisere og presentere prosjektarbeid og resultat
  • kan utarbeide en teknisk rapport om et prosjekt
  • kan reflektere over eget prosjekt og justere dette under veiledning av fagfolk
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff for å vurdere relevansen til en problemstilling i et prosjekt
  • kan gjøre rede for verktøy og metoder for å ivareta samarbeid på en arbeidsplass
  • kan utføre en muntlig presentasjon for en større gruppe
Vurdering

Trekkfag

Jf. emneplan for aktuelt emne

Arbeids- og læringsaktiviteter

Nett/samling

Vei-ledning

Egen innsats

Evaluering

Jf. Fagskoleloven kapittel 5, §21

Pensumliste

Jf. fagskolens nettside for oppdatert litteraturliste