00TE02F Elektronikk og elektronikkproduksjon med faglig ledelse
00TE02F Elektronikk og elektronikkproduksjon med faglig ledelse
- Studiepoeng20
- EmneansvarligKhosro Hamedbarghi, Espen M. Aamodt
- Start2025 Vår
- Faglig ledelse (integrert)
- Komponent Analog- og digitalteknikk
- Mikrokontrollteknikk
- Elektronisk kommunikasjon
- Elektronisk måleteknikk og laboratoriearbeid - og systemlære
- Måleteknikk og feilsøking
- Dokumentasjon og IPC-standarder
Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.
Studenten...
- har kunnskap om elektronikkomponenter og analoge, digitale og mikrokontrollerbaserte systemer
- har kunnskap om beregning av forsterkere og hvordan forvrengning og støy oppstår
- har kunnskap om standarder som gjelder for kretskortproduksjon
- har kunnskap til å forstå sammenhengen mellom tid, penger og kvalitet i en arbeidsprosess
- har kunnskap om vedlikehold og bygging av kretskort og kan lage prototyper og produktdokumentasjon i samarbeid med kortprodusent og montasjebedrift
- kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende elektrotekniske forskrifter, normer og krav,
- ISO-standard, IPC-standard innenfor elektronikkproduksjon og NEK700
- har bransjekunnskap og kjenner til elektronikk og elektronikkproduksjon fagområde
- kan oppdatere sin kunnskap innen fagfeltet elektronikk, både gjennom informasjonsinnhenting, kontakt med fagmiljøer og egen praksis
- kjenner bransjens historie fra radiorør til halvledere med økende miniatyriseringsgrad og frekvensområder og hva det betyr for dagens informasjonssamfunn
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter og utfordringer i en bransje som er i rask endring
Studenten...
- kan gjøre rede for sine valg av komponenter og utstyr ut i fra datablader og teknisk dokumentasjon og ta hensyn til støypåvirkning, temperaturendringer og EMC
- kan gjøre rede for bruk av programmerbare kretser, bussystemer og lagringsmedier
- gjøre rede for sine faglige valg ved konstruksjon av lineære og switchmode kraftforsyninger ut fra gitte spesifikasjoner
- kan reflektere over egen faglig utøvelse ved å feilsøke og laborere på elektroniske kretser med riktig valg av metoder, instrumenter, verktøy og programvare og kan tolke resultater og justere under veiledning
- kan finne og henvise til informasjon, som datablader og fagstoff innen elektronikk og elektronikkproduksjon og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstillingKan kartlegge en situasjon innen elektronikk og elektronikkproduksjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Studenten kan...
- planlegge, driftsette, dokumentere og vedlikeholde elektroniske systemer alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer for en sikker og effektiv produksjon
- utføre arbeidet etter leverandørers og spesialisters behov og krav
- bygge relasjoner med fagfeller innen elektronikk og elektronikkproduksjon og på tvers av fag, samt eksterne målgrupper som leverandører og spesialister for erfaringsutveksling og drøfting av løsninger
- utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen elektronikk og elektronikkproduksjon og delta i diskusjoner om utvikling av nye løsninger, effektivt vedlikehold og god praksis
- bidra til å utvikle en sunn bedriftskultur basert på de verdier som samfunnet ønsker og som vil gi bedriften et godt omdømme
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Analogteknikk 1 | |
Arbeidskrav 2 | Analogteknikk 2 | |
Arbeidskrav 3 | Digital 1 | |
Arbeidskrav 4 | Digital - ARDUINO |
Bestått emnene:
00TE02A Realfaglige Redskap
00TE02B Yrkesrettet Kommunikasjon
00TX00A LØM
Elektriske systemer
Elektroniske systemer
Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer fasiliteter at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.
Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.