00TE02B Yrkesrettet Kommunikasjon

00TE02B Yrkesrettet Kommunikasjon

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Åshild Tveita, Inger Ora
    • Start
      2023 Høst
Studiested
Porsgrunn
Introduksjon

Emnet skal gjøre studenten i stand til å kommunisere skriftlig og muntlig på en hensiksmessig måte

Innhold

Sentrale temaer er:

  • Skriftlig og muntlig kommunikasjon
  • Språk som verktøy
  • Kommunikasjonsprosessen
  • Relevant fagterminologi
  • Virkemidler innen språk, innhold, layout og kontekst
  • Relevante sjangere innen yrkesrettet sakprosa
  • Analyse av informasjon
  • Relevante dataverktøy
  • Forskjeller innen kultur, tenkemåter og verdier
  • Prosjektarbeid og prosjektdokumentasjon
  • Etikk og holdninger
  • Representere en bedrift
  • Ledelse, instruksjon og veiledning

 

Læringsutbytte

Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.

Kunnskap

Studenten...

  • har kunnskap om språket som verktøy for god kommunikasjon og kjenner til norsk og engelsk fagterminologi innen sitt fagområde
  • har kunnskap om grammatikk, sjangerforståelse samt språklige, stilistiske og grafiske virkemidler i tekst
  • har kunnskap om relevante dataverktøy som benyttes ved kommunikasjon
  • kjenner til ulike former for prosjektdokumentasjon, avtaler og kontrakter
  • kjenner til ulike metoder for forhandlinger
  • kan reflektere over kulturelle forskjeller i arbeidsliv og samfunn
Ferdigheter

Studenten...

  • kan kommunisere på norsk og engelsk, skriftlig og muntlig, både om generelle emner og yrkesrettede
  • er bevisst på kulturelle forskjeller i all kommunikasjon 
  • kan bruke relevante kommunikasjonsverktøy og medier i kommunikasjonsprosessen
  • kan sette opp en agenda og skrive referat fra møter
  • kan skrive en god teknisk rapport etter en gjeldende standard
  • kan holde presentasjoner og innlegg i ulike fora
  • kan instruere og veilede andre
  • kan skrive formelle tekster, arbeidsavtaler og kontrakter
  • kan analysere informasjon og anvende denne i ulike sammenhenger
Generell kompetanse

Studenten...

  • kan kommunisere på en tydelig og forståelig måte
  • kan utvise etikk og gode holdninger i arbeidslivet
  • kan reflektere over ulike verdier og tenkemåter i samfunnet
  • har kompetanse i effektiv bruk av IKT og korrekt kildebruk
  • kan delta i planlegging, gjennomføring og presentasjoner av et prosjekt.
  • kan representere sin bedrift i møter og befaringer
  • kan lede arbeidet med løpende og avsluttende prosjektdokumentasjon
  • kan lede og gjennomføre møter med tverrfaglig deltagelse på arbeidsplassen
  • kan vurdere eget behov for utvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Læringsformer
Arbeidskrav
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Hovedprosjekt
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Skriftlig
Arbeidskrav 2
Skriftlig
Arbeidskrav 3
Skriftlig
Arbeidskrav 4
Skriftlig
Arbeidskrav 5
Muntlig
Arbeidskrav 6
Muntlig
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Skriftlig oppgave med muntlig høring
• Skriftlig vurdering (60 %)
• Muntlig vurdering (40 %)

Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått.
Evaluering

Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer fasiliteter at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.  

Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.  

Litteratur

ISBN 978-82-450-3361-8 Norsk for fagskolen: Federl og Hoel, Fagbokforlaget 2020 

ISBN 978-82-450-3426-4 Crossover: Ytterdal, NKI Forlaget 2021

ISBN 978-82-450-3373-1 Prosjektarbeid: Andersen og Schwencke, Fagbokforlaget 2020