00TE02B Yrkesrettet Kommunikasjon
00TE02B Yrkesrettet Kommunikasjon
- Studiepoeng10
 - EmneansvarligÅshild Tveita, Inger Ora
 - Start2023 Høst
 
Emnet skal gjøre studenten i stand til å kommunisere skriftlig og muntlig på en hensiksmessig måte
Sentrale temaer er:
- Skriftlig og muntlig kommunikasjon
 - Språk som verktøy
 - Kommunikasjonsprosessen
 - Relevant fagterminologi
 - Virkemidler innen språk, innhold, layout og kontekst
 - Relevante sjangere innen yrkesrettet sakprosa
 - Analyse av informasjon
 - Relevante dataverktøy
 - Forskjeller innen kultur, tenkemåter og verdier
 - Prosjektarbeid og prosjektdokumentasjon
 - Etikk og holdninger
 - Representere en bedrift
 - Ledelse, instruksjon og veiledning
 
Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.
Studenten...
- har kunnskap om språket som verktøy for god kommunikasjon og kjenner til norsk og engelsk fagterminologi innen sitt fagområde
 - har kunnskap om grammatikk, sjangerforståelse samt språklige, stilistiske og grafiske virkemidler i tekst
 - har kunnskap om relevante dataverktøy som benyttes ved kommunikasjon
 - kjenner til ulike former for prosjektdokumentasjon, avtaler og kontrakter
 - kjenner til ulike metoder for forhandlinger
 - kan reflektere over kulturelle forskjeller i arbeidsliv og samfunn
 
Studenten...
- kan kommunisere på norsk og engelsk, skriftlig og muntlig, både om generelle emner og yrkesrettede
 - er bevisst på kulturelle forskjeller i all kommunikasjon
 - kan bruke relevante kommunikasjonsverktøy og medier i kommunikasjonsprosessen
 - kan sette opp en agenda og skrive referat fra møter
 - kan skrive en god teknisk rapport etter en gjeldende standard
 - kan holde presentasjoner og innlegg i ulike fora
 - kan instruere og veilede andre
 - kan skrive formelle tekster, arbeidsavtaler og kontrakter
 - kan analysere informasjon og anvende denne i ulike sammenhenger
 
Studenten...
- kan kommunisere på en tydelig og forståelig måte
 - kan utvise etikk og gode holdninger i arbeidslivet
 - kan reflektere over ulike verdier og tenkemåter i samfunnet
 - har kompetanse i effektiv bruk av IKT og korrekt kildebruk
 - kan delta i planlegging, gjennomføring og presentasjoner av et prosjekt.
 - kan representere sin bedrift i møter og befaringer
 - kan lede arbeidet med løpende og avsluttende prosjektdokumentasjon
 - kan lede og gjennomføre møter med tverrfaglig deltagelse på arbeidsplassen
 - kan vurdere eget behov for utvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
 
Arbeidskrav
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Hovedprosjekt
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
| Arbeidskrav | Navn | Kommentar | 
|---|---|---|
Arbeidskrav 1  | Skriftlig  | |
Arbeidskrav 2  | Skriftlig  | |
Arbeidskrav 3  | Skriftlig  | |
Arbeidskrav 4  | Skriftlig  | |
Arbeidskrav 5  | Muntlig  | |
Arbeidskrav 6  | Muntlig  | 
Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer fasiliteter at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.
Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.
• Muntlig vurdering (40 %)
Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått.