00TE01I Hovedprosjekt

00TE01I Hovedprosjekt

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Robert Immerstein
    • Start
      2026 Vår
Studiested
Porsgrunn
Introduksjon

I utdanningen inngår en større prosjektoppgave (hovedprosjekt). Arbeidet med hovedprosjektet foregår parallelt med undervisningen. Prosjektet skal være forankret i reelle og praksisnære problemstillinger fra næring- og arbeidsliv. Oppgaven kan være tverrfaglig. Hovedprosjektarbeidet skal bidra til læring, både innenfor de emnene som fagene i hver linje har, og bidra til læring ut fra selve arbeidsmåten som brukes for å nå målet. Prosjektarbeidet må kunne gjennomføres innenfor rammene av den oppsatte tiden. Mer informasjon om hovedprosjekt er nærmere beskrevet i retningslinjer for hovedprosjekt, som utleveres ved emnets start. 

Innhold

Hovedprosjektet skal utføres som et gruppearbeid med 2-4 gruppemedlemmer. Studentene skal planlegge, gjennomføre og dokumentere et problemorientert prosjekt. Studentene skal vise at de evner å benytte, samt tilegne seg ny kunnskap i løsning av en faglig og praktisk rettet problemstilling. Arbeidet skal vise studentenes evne til å jobbe selvstendig og i gruppe. Hovedprosjektet avsluttes med innlevering av hovedprosjektrapporten og en obligatorisk individuell muntlig høring.

Læringsutbytte

Oppgaven skal gjenspeile relevante faglige problemområder innenfor studiets fagområder, hvor kunnskap fra studentenes fordypningsemner skal komme til uttrykk. En student som har gjennomført hovedprosjekt skal ha oppnådd følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten...

  • har kunnskap om hvordan man skriver en rapport om et prosjekt
  • har særskilte kunnskaper om et selvvalgt tema med en problemstilling innenfor fordypningen
  • har kunnskap om hvordan man innhenter informasjon om tema for et hovedprosjekt
  • har kunnskap om sammenhengen mellom teori og praksis
  • kan vurdere eget prosjekt i forhold til gjeldende normer og krav
  • kjenner til bransjen/yrker som er knyttet til tema i hovedprosjektet
Ferdigheter

Studenten kan...

  • gjøre rede for valg av tema for hovedprosjekt
  • identifisere, kartlegge og vurdere en faglig problemstilling
  • delta i teamarbeid, planlegge, kommunisere og presentere prosjektarbeid og resultat
  • skrive en rapport om et prosjekt
  • drøfte sammenhengen mellom teori og praksis
  • reflektere over eget prosjekt og justere dette under veiledning av fagfolk
  • finne og henvise til informasjon og fagstoff for å vurdere relevansen til en problemstilling i et prosjekt
Generell kompetanse

Studenten...

  • kan planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid alene og som deltaker i gruppe i tråd med formelle - og etiske krav og retningslinjer
  • har utviklet en bevissthet rundt prosjektarbeid og kan fordype seg i tema som danner grunnlag for - prosjektet, samt tenke kreativt og nyskapende
  • kan utføre et prosjektarbeid i tråd med bedrifter eller arbeidsgivers behov
  • kan utveksle synspunkter med andre i team eller bedrift og delta i diskusjoner om utvikling av et prosjekt
Læringsformer
Arbeidskrav
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Hovedprosjekt
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Vurdering

Hovedprosjektrapporten teller 40 % og den muntlige høringen teller 50 % (presentasjon 10 % og individuell utspørring 50 %).

Presentasjonen gjøres i plenum, mens utspørring skjer individuelt. Den individuelle utspørringen baserer seg på hovedprosjektrapporten, egenvurdering og gjennomføringen av hovedprosjektet.

I den muntlige høringen forsvarer man hovedprosjektrapporten, det vil si at studenten kan gå en karakter opp eller ned, eller bli stående ut fra delkarakteren som er gitt på hovedprosjektrapporten.

Hovedprosjekt

Vekting

Prosjektrapport

40 %

Presentasjon – hovedprosjekt - gruppe

10 %

Muntlig høring - individuell

50 %

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
• Etablere prosjektgruppe
• Prosjekt-ide-/skisse, problemstilling
• Lage prosjektkontrakt-/gruppeavtale
• Fremdriftsplan
Arbeidskrav 2
• Møteinnkalling
• Gjennomføring av møte
• Møtereferat
• Innkalling av veileder(e)

Arbeidskrav 3
• Status i prosjekt, jfr. fremdriftsplan
• Avgrensing av oppgave-/problemstilling
• Avklaringer
Arbeidskrav 4
Det er viktig å merke seg at sammendrag av hovedprosjektet også skal stå på vitnemålet. Vitnemålteksten må begrenses til maksimalt 10 linjer.
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Innlevering med muntlig del
Forkunnskapskrav

Alle øvrige emner i utdanningen må være bestått før studenten kan bli vurdert i emnet. 

Evaluering

Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer fasiliteter at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.  

Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.