Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

00TE01G Reguleringstekniske systemer med faglig ledelse

00TE01G Reguleringstekniske systemer med faglig ledelse

    • Studiepoeng
      15
    • Emneansvarlig
      Espen M. Aamodt, Sven Åge Eriksen
    • Start
      2027 Høst
Used in other programs
  • Automatisering, nett
Studiested
Porsgrunn
Innhold

Hovedkategorier:

  • Faglig ledelse (integrert)
  • Reguleringsteknikk
  • Instrumentering
  • Normer og standarder
  • Dokumentasjon

Relevante temaer:

  • Grunnleggende reguleringsprinsipper
  • Standardregulatorer P, PI, PD og PID.
  • Av/På – regulering
  • Sprangresponsen og stabilitet i en prosses.
  • Praktiske metoder for å bestemme PID parameterne
  • Blokksjema
  • Reguleringsstrukturer som forholdsregulering, foroverkobling, kaskaderegulering og split range
  • Dokumentasjon med teknisk flytskjema (TFS) (eng.: Piping & Instrumentation Diagram (P&ID)) og blokkdiagram
  • Prosessdynamikk -  forsterkning, tidskontant, integratordynamikk, tidsforsinkelse (dødtid, transportforsinkelse)
  • Av/på-regulator – algoritme og virkemåte
  • Revers- og direktevirkning i PID-regulatoren - hvordan velge riktig
  • PID-regulator – algoritme og virkemåte, samt praktiske tilpasninger: støtfri omkopling, anti windup og begrensning av pådragsspark i D-leddet
  • SCADA (databehandlingssystemer)   
Læringsutbytte

Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.

Kunnskap

Studenten...

  • har kunnskap om reguleringssystemer benyttet i automatiserte anlegg
  • har kunnskap om målemetoder, analyseverktøy og teknisk utstyr som anvendes på automatiserte anlegg
  • har kunnskap om kalibrering og justering av instrumenter innen reguleringstekniske styringssystemer
  • har kunnskap om matematiske modeller ut fra sprangresponser og fysiske målinger
  • har kunnskap om at reguleringssystemer integreres i bedriftens totale SCADA (databehandlingssystemer)
  • har kunnskap om videreutvikling og design av reguleringssystemer innen automasjonsfaget
  • har kunnskap om EUs regelverk for CE merking gjennom Norges EØS avtale
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende myndighetskrav på automatiserte anlegg som forskrifter, normer og internasjonale krav
  • har kunnskap om bransjen innen reguleringstekniske systemer
  • kan oppdatere sin kunnskap om reguleringstekniske systemer
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen fagfeltet reguleringstekniske systemer
Ferdigheter

Studenten kan...

  •  gjøre rede for sine valg med hensyn til teknisk kvalitet og integrering i et større system i et automasjonsanlegg
  • gjøre rede for valg av digitale verktøy og metoder for planlegging og gjennomføring av prosjekt aktiviteter i et automatisert anlegg
  • gjøre rede for sine faglige valg ved automasjonsanleggets vedlikeholdssystem
  • reflektere over simulering og analyse av prosesser og vurdere resultatene for kontroll og optimalisering av reguleringstekniske egenskaper
  • reflektere over implementering og analyse av funksjonaliteten av ny teori og vurdere resultatene for kontroll og optimalisering av reguleringstekniske funksjoner
  • finne og henvise til informasjon og fagstoff innen fagområdet og vurdere relevansen for et arbeidsprosjekt
  • kartlegge en situasjon i et automatisert anlegg relatert til reguleringstekniske systemer og identifisere behov for teoretiske og praktiske problemstillinger
  • kartlegge funksjonsfeil i reguleringstekniske systemer ved feilsøking og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse

Studenten kan...

  • planlegge, gjennomføre og drifte reguleringstekniske systemer på automatiserte anlegg som deltaker eller leder i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer og myndighetskrav for sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk
  • planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver i henhold til digital kommunikasjon som er i tråd med de etiske forutsetningene, juridiske retningslinjer for personvern og økonomiske krav innenfor gjeldende faglige normer
  • planlegge og gjennomføre arbeid  på automatiserte anlegg  ved å utøve tverrfaglig lederskap og ta ansvar under idriftsettelse på automatiserte anlegg innenfor rammene av gjeldende myndighetskrav, sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk
  • utføre arbeidet etter leverandørers og spesialisters behov og krav
  • bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper som leverandører og spesialister for erfaringsutveksling og kompetansebygging og for å inngå formelle arbeidsavtaler
  • utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor automatiseringsbransjen ved å integrere reguleringssystemer i bedriftens totale SCADA (databehandlingssystemer) og kan drøfte løsninger for effektivt vedlikehold og optimalisering av produksjonsprosesser og miljøhensyn
  • bidra til organisasjonsutvikling ved bruk av avviksmeldinger ved eventuelle hendelser og bruke rapporteringen i kontinuerlig forbedring
Læringsformer
Arbeidskrav
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Innlevering 1
Arbeidskrav 2
Innlevering 2
Arbeidskrav 3
Lab rapport
Arbeidskrav 4
Innlevering 3
Arbeidskrav 5
Lab rapport
Arbeidskrav 6
Innlevering 4
Arbeidskrav 7
Refleksjon/læringsnotater
Studenten skal skrive refleksjonsnotat om:
-mestring /læring.
-relevansen av fagstoffet
-arbeidsmåter
-egeninnsats og resultater.
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Skriftlig oppgave uten muntlig høring
Alle hjelpemidler er tillatt unntatt kommunikasjon med andre. Det kan være ca.4 timer test med 5-6 oppgaver.
Forkunnskapskrav

Bestått emne:

00TE01A    Realfaglige Redskap

Evaluering

Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer fasiliteter at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.  

Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.  

Litteratur
  • Lærebok i reguleringsteknikk
  • Undervisningsmateriell utlevert av faglærer