00TE01B Yrkesrettet Kommunikasjon
00TE01B Yrkesrettet Kommunikasjon
- Studiepoeng10
- EmneansvarligÅshild Tveita
- Start2023 Høst
Dette emnet vil gjøre studenten i stand til å kunne kommunisere skriftlig og muntlig på en hensiktsmessig måte.
Sentrale temaer er:
- Skriftlig og muntlig kommunikasjon
- Språk som verktøy
- Kommunikasjonsprosessen
- Relevant fagterminologi
- Virkemidler innen språk, innhold, layout og kontekst
- Relevante sjangere innen yrkesrettet sakprosa
- Analyse av informasjon
- Relevante dataverktøy
- Forskjeller innen kultur, tenkemåter og verdier
- Prosjektarbeid og prosjektdokumentasjon
- Etikk og holdninger
- Representere en bedrift
- Ledelse, instruksjon og veiledning
Emnets læringsutbyttebeskrivelser er utledet fra de overordnede læringsutbyttebeskrivelsene og viser forventet læringsutbytte i emnet. Læringsutbyttebeskrivelsene er som følger:
Studenten...
- har kunnskap om språket som verktøy for god kommunikasjon og kjenner til norsk og engelsk fagterminologi innen sitt fagområde
- har kunnskap om grammatikk, sjangerforståelse samt språklige, stilistiske og grafiske virkemidler i tekst
- har kunnskap om relevante dataverktøy som benyttes ved kommunikasjon
- kjenner til ulike former for prosjektdokumentasjon, avtaler og kontrakter
- kjenner til ulike metoder for forhandlinger
- kan reflektere over kulturelle forskjeller i arbeidsliv og samfunn
Studenten...
- kan kommunisere på norsk og engelsk, skriftlig og muntlig, både om generelle emner og yrkesrettede
- er bevisst på kulturelle forskjeller i all kommunikasjon
- kan bruke relevante kommunikasjonsverktøy og medier i kommunikasjonsprosessen
- kan sette opp en agenda og skrive referat fra møter
- kan skrive en god teknisk rapport etter en gjeldende standard
- kan holde presentasjoner og innlegg i ulike fora
- kan instruere og veilede andre
- kan skrive formelle tekster, arbeidsavtaler og kontrakter
- kan analysere informasjon og anvende denne i ulike sammenhenger
Studenten...
- kan kommunisere på en tydelig og forståelig måte
- kan utvise etikk og gode holdninger i arbeidslivet
- kan reflektere over ulike verdier og tenkemåter i samfunnet
- har kompetanse i effektiv bruk av IKT og korrekt kildebruk
- kan delta i planlegging, gjennomføring og presentasjoner av et prosjekt.
- kan representere sin bedrift i møter og befaringer
- kan lede arbeidet med løpende og avsluttende prosjektdokumentasjon
- kan lede og gjennomføre møter med tverrfaglig deltagelse på arbeidsplassen
- kan vurdere eget behov for utvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Arbeidskrav
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Hovedprosjekt
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Skriftlig | |
Arbeidskrav 2 | Skriftlig | |
Arbeidskrav 3 | Skriftlig | |
Arbeidskrav 4 | Skriftlig | |
Arbeidskrav 5 | Muntlig | |
Arbeidskrav 6 | Muntlig |
Vurdering | Kommentar |
---|---|
Skriftlig oppgave med muntlig høring | • Skriftlig oppgave (60 %) • Muntlig høring (40 %) Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og med F for ikke bestått. |
Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer sørger for at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.
Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.