00TE01A Realfaglige Redskap

00TE01A Realfaglige Redskap

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Gaute Birkeli
    • Start
      2024 Høst
Studiested
Porsgrunn
Introduksjon

Realfaglige redskap består av matematikk og fysikk. Emnet er ment å gi studenten nødvendige verktøy som kan brukes til å forstå og løse problemstillinger innenfor studiets fagretning.

Innhold

Matematikk

  • Tallbehandling og algebra
  • Likninger og formler
  • Geometri
  • Trigonometri
  • Rette linjer
  • Polynomfunksjoner
  • Derivasjon av polynomfunksjoner
  • Praktisk bruk av integralregning
  • Funksjoner i praktiske situasjoner
  • Statistikk
  • komplekse tall
  • differesiallikninger
  • binære tallsystemer
  • grunnleggende programmering.

Fysikk

  • Rettlinjet bevegelse
  • Kraft og bevegelse
  • Arbeid og energi
  • Statikk
  • Fysikk i væske og gass
  • Termofysikk

 

Læringsutbytte

Emnets læringsutbyttebeskrivelser er utledet fra de overordnede læringsutbyttebeskrivelsene og viser forventet læringsutbytte i emnet. Læringsutbyttebeskrivelsene er som følger: 

Kunnskap

Studenten...

  • har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde
  • har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen fagretningen
  • har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for fagretningen
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til matematiske og fysiske lover
  • har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet en har valgt og om hvilken betydning realfaglige redskap har for fagretningen
  • kan oppdatere sine kunnskaper innen realfag
  • kjenner til matematikkens og fysikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag
Ferdigheter

Studenten kan...

  • gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for fagspesifikke problemstillinger
  • gjøre rede for digitale verktøy som anvendes til problemløsninger innen realfaglige tema
  • reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
  • finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
  • kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse

Studenten kan...

  • planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe med å anvende realfag i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov
  • bygge relasjoner med fagfeller innenfor realfag og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
  • utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bransjen/yrket og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag
Læringsformer
Arbeidskrav
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Veiledning
Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Test av forkunnskaper
Første arbeidskrav har som formål å få en oversikt over den enkelte students forkunnskaper ved starten av emnet. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart.
Arbeidskrav 2
Arbeidskravet er ment å være en formativ evaluering av studentens progresjon underveis i studiet. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart.
Arbeidskrav 3
Arbeidskravet er ment å være en formativ evaluering av studentens progresjon underveis i studiet. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart.
Arbeidskrav 4
Arbeidskravet er ment å være en formativ evaluering av studentens progresjon underveis i studiet. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart.
Arbeidskrav 5
Arbeidskravet er ment å være en formativ evaluering av studentens progresjon underveis i studiet. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart.
Arbeidskrav 6
Forberedelser til sluttprøve
Siste arbeidskrav har som formål å hjelpe studenten i sine forberedelser til sluttprøve. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart.
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Skriftlig oppgave uten muntlig høring
Skriftlig sluttprøve som gjennomføres i klasserom.
Evaluering

Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer sørger for at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.    

Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.