00TE00D Elektriske systemer

00TE00D Elektriske systemer

    • Studiepoeng
      20
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Vår
Emnets innhold

Kretsteknikk i like- og vekselstrømskretser

Magnetisme og statisk elektrisitet

Måleteknikk og laboratoriearbeid

Tegne- og simuleringsverktøy

Dokumentasjon og regelverk

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten …

  • har kunnskap om grunnleggende elektrotekniske lover og formler og forstår virkemåte og oppbygging av elektriske kretselementer og systemer
  • har kunnskap om DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder og spenningskilder
  • har kunnskap om aktuelle matematiske modeller, beregningsmetoder og nettverksteoremer for ulike elektriske kretselementer
  • har kunnskap om elektrisk og industriell måleteknikk og bruk av relevant måleverktøy
  • har kunnskaper om krav til framstilling og oppdatering av dokumentasjon innen fagområdet elektro, samt kan forstå dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
  • har kunnskap om regelverk som omhandler elsikkerhet
  • kan vurdere om dokumentasjon er i forhold til gjeldende normer og bransjestandarder for elektroteknisk arbeid
Ferdigheter

Studenten …

  • kan gjøre rede for strømmer, spenninger og effekter i sammensatte parallelle og seriekoblede elektriske DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder og spenningskilder
  • kan gjøre rede for valg av simuleringsverktøy for beregning av strømmer og spenninger i elektriske kretser
  • kan gjøre rede for målinger på elektriske kretselementer og systemer med relevant måleutstyr, og vurdere måleresultatene
  • kan gjøre rede for valg av dokumentasjon innen fagområdet elektro, samt forstå dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse

Studenten    

  • kan planlegge og gjennomføre arbeid i forbindelse med elektriske systemer alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan planlegge, gjennomføre og dokumentere elektrotekniske laboratorieøvinger alene og som deltaker i gruppe og i tråd med krav og retningslinjer
  • kan utarbeide planer og instrukser innen fagområde elektriske systemer etter målgruppers behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen elektrofaget og delta i diskusjoner om utvikling av god elsikkerhetspraksis
  • kan bidra til faglig utvikling ved å følge med på ny teknologi innen elektroteknikk som kan føre til kvalitetsheving, nyskapning og innovasjon
Vurdering
  • 10 obligatoriske læringsnotater
  • 5 obligatoriske faglige innleveringsoppgaver
  • 5 obligatoriske laboratorierapporter

Mappevurdering: Obligatoriske læringsnotater og faglige oppgaver vurderes som godkjent / ikke godkjent i løpet av studiet. Dette er en formativ vurdering.

Emnekarakter: De obligatoriske innleveringene samles på et gitt tidspunkt på slutten av semesteret til en presentasjonsmappe, som innleveres til avsluttende summativ vurdering av ekstern sensor med karakter A-F.

 

Eksamenskarakter: Det er ikke eksamen i dette emnet

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Undervisning «live» på læringsplattform
  • Gruppearbeid på læringsplattform i løpet av hver undervisningsøkt
  • Digitale opptak med læringsnotat
  • Læringsnotater og oppgaver
  • Bruk av egne praktiske erfaringer i læringsnotater og oppgaver
  • Individuell skriftlig tilbakemelding pr læringsnotater og oppgave.
  • Gruppeveiledning i forbindelse med undervisning på læringsplattform.
  • Studie av fagstoff som er tilgjengelig på læringsplattformen og innhenting av relevant faginformasjon.
  • Repetisjon, opptak av undervisnings økt på læringsplattform.
  • Laboratoriearbeid på skolen med bruk av elektronisk design og simuleringsverktøy (Multisim) og betjening og måling med oscilloskop.