00TE00D - EKN Elektriske systemer

00TE00D - EKN Elektriske systemer

    • Studiepoeng
      20
    • Emneansvarlig
      Bjørn Ove Mannes, Espen M. Aamodt
    • Start
      2023 Høst
Studiested
Horten
Porsgrunn
Introduksjon

Elektriskesystemer er delt i fire delemner:

 

1. Likestrømsteknikk (5. studiepoeng)

2. Tegning og dokumentasjon. (5. studiepoeng)

3. Vekselstrømsteknikk. (5. studiepoeng)

4. Måleteknikk. (5. studiepoeng)

Innhold
  • Kretsteknikk i like- og vekselstrømskretser
  • Magnetisme og statisk elektrisitet
  • Måleteknikk og laboratoriearbeid
  • Tegne- og simuleringsverktøy
  • Dokumentasjon og regelverk
Læringsutbytte

Studenten vil bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under. 

Kunnskap

Studenten...

  • har kunnskap om grunnleggende elektrotekniske lover og formler og forstår virkemåte og oppbygging av elektriske kretselementer og systemer
  • har kunnskap om DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder og spenningskilder
  • har kunnskap om aktuelle matematiske modeller, beregningsmetoder og nettverksteoremer for ulike elektriske kretselementer
  • har kunnskap om elektrisk og industriell måleteknikk og bruk av relevant måleverktøy
  • har kunnskaper om krav til framstilling og oppdatering av dokumentasjon innen fagområdet elektro, samt kan forstå dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
  • har kunnskap om regelverk som omhandler elsikkerhet
  • kan vurdere om dokumentasjon er i forhold til gjeldende normer og bransjestandarder for elektroteknisk arbeid
Ferdigheter

Studenten kan...

  • gjøre rede for strømmer, spenninger og effekter i sammensatte parallelle og seriekoblede elektriske DC-kretser og AC-kretser som inneholder resistanser, kapasitanser og induktanser, strømkilder og spenningskilder
  • gjøre rede for valg av simuleringsverktøy for beregning av strømmer og spenninger i elektriske kretser
  • gjøre rede for målinger på elektriske kretselementer og systemer med relevant måleutstyr, og vurdere måleresultatene
  • gjøre rede for valg av dokumentasjon innen fagområdet elektro, samt forstå dokumentasjon fra andre tekniske fagområder
  • reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
  • kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse

Studenten kan...

  • planlegge og gjennomføre arbeid i forbindelse med elektriske systemer alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • planlegge, gjennomføre og dokumentere elektrotekniske laboratorieøvinger alene og som deltaker i gruppe og i tråd med krav og retningslinjer
  • utarbeide planer og instrukser innen fagområde elektriske systemer etter målgruppers behov
  • bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
  • utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen elektrofaget og delta i diskusjoner om utvikling av god elsikkerhetspraksis
  • bidra til faglig utvikling ved å følge med på ny teknologi innen elektroteknikk som kan føre til kvalitetsheving, nyskapning og innovasjon
Læringsformer
Arbeidskrav
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Veiledning
Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Likestrømsteknikk 1.
Arbeidskrav 3
Likestrømsteknikk 2.
Arbeidskrav 2
Tegning og dokumentasjon 1.
Arbeidskrav 4
Tegning og dokumentasjon 2.
Innlevering 1
Arbeidskrav 5
Vekselstrømsteknikk 1.
Innlevering 2
Arbeidskrav 7
Vekselstrømsteknikk 2.
Arbeidskrav 6
Måleteknikk 1.
Arbeidskrav 8
Måleteknikk 2
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe med sluttprøve
Evaluering

Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer sørger for at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.  

Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.