00TB03L Elektro og automatisering

00TB03L Elektro og automatisering

    • Studiepoeng
      15
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Introduksjon

Elektroteknikk med sikkerhet

  • Standarder, normer og sikkerhet samt organisasjoner
  • Måleenheter i SI-systemet
  • Komponenter i elektriske lavspennings-anlegg
  • Installasjonstegninger
  • Distribusjonsnett

 

 Reguleringsteknikk, automatisering og sentral driftskontroll (SD-anlegg)

  • Reguleringsteori
  • Styrestrømsskjemaer
  • Systemskjema
  • Feltutstyr
  • Databussystemer
  • PLS og DDC
  • SD-anlegg
  • Effektvakt og trinnstyring
  • VVS-teknisk systemforståelse
  • Faglig ledelse
Emnets innhold

Emne 7 har følgende delemner:

Elektroteknikk med sikkerhet, Reguleringsteknikk, automatisering og sentral driftskontroll (SD-anlegg)

Læringsutbytte
Kunnskap
  • Studenten har kunnskap om aktuelle elektriske anlegg, reguleringsteknikk-, strategier og utstyr (automatikk), inkludert sentral driftskontroll (SD-anlegg) i VVS-tekniske installasjoner.
  • Studenten har innsikt i sammenheng mellom regulering av hydrauliske systemer, elektrisk utstyr, automatikkskjema og databuss-systemer som inngår i automatikkanlegg i de klimatekniske anleggene i bygg.
  • Studenten har kunnskap om aktuelt regelverk for elektriske anlegg og hvilke arbeider som kan utføres av andre enn elektroforetak registrert i el. virksomhetsregisteret hos Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).
  • Studenten har tverrfaglig systemforståelse for de klimatekniske anleggene i bygg.
  • Studenten har kunnskap om tekniske krav til elektriske anlegg avhengig av type spenningssystem og driftsspenning det elektriske anlegget er tilkoblet, med hensyn til blant anna risiko ved betjening av utstyr i fordelingstavler.
  • Studenten har også kunnskap om jordingsanlegg.
  • Studenten har kjennskap til ulike typer vern i elektriske installasjoner, startstrømmer og metoder for mykstart og turtallsregulering av motorer samt regulering av annet effektkrevende utstyr (eks varmebatteri), for å oppnå optimal driftssituasjon og vurdere risiko ved betjening av disse.
  • Studenten forstår formål og prinsipper ved planlegging og samordning.
  • Studenten kan forklare sammenhengen mellom planlegging og beslutninger og hvordan dette kommuniseres.
  • Studenten kjenner organiseringen av arbeidet på egen arbeidsplass med tanke på effektiv planlegging, fordeling av arbeid, kontroll av kvalitet, samt kontroll av framdrift og effektivitet.
  • Studenten kan forklare sammenhengen mellom tid, penger og kvalitet i en arbeidsprosess.
Ferdigheter
  • Studenten kan i samråd med autoriserte aktører ved å kartlegge en situasjon, vurdering av risiko ved planlegging av arbeider og målinger på elektriske anlegg, ta stilling til hvilke som lovlig kan påta seg arbeidet med utbedring/feilretting.
  • Studenten skal kunne utføre aktuelle elektriske målinger på klimatekniske anlegg på en risikofri og sikker måte og gjøre rede for måleresultatene.
  • Studenten kan både å lese, forstå og tegne enkle elektrotekniske skjemaer med utgangspunkt i funksjonsbeskrivelser og gjøre rede for sine faglige valg.
  • Studenten kan foreta et visuelt ettersyn og visuell kontroll av de elektriske installasjonene, automatikk og styringssystemene for de klimatekniske anleggene i bygg, før oppstart, ved igangkjøring, overlevering og under drift.
  • Studenten kan finne fram til fagstoff, vurdere relevans, foreslå og utføre forbedringstiltak.
  • Studenten kan forholde seg til krav til fordelingstavler og styre skap i forhold til om disse er konstruert for sakkyndig eller usakkyndig betjening. Han kan følge rutiner og prosedyrer i henhold til virksomhetens internkontrollsystem.
  • Studenten kan vurdere og gjøre tiltak som reduserer risiko for personskade under drift, vedlikehold og reparasjon av VVS-teknisk automatikk og styringer.
  • Studenten kan bruke relevante forskrifter med hjemmel i El-tilsynsloven og forstå konsekvensene ved å bryte forskriftene.
  • Studenten kan lage en behovsspesifikasjon for automatikkanlegg inkludert SD-anlegget, planlegge og bestille enkle arbeider.
  • Studenten kan verifisere utført arbeid ved å kontrollere om arbeidet er utført i henhold til bestilling.
Generell kompetanse
  • Studenten har tverrfaglig systemforståelse for styring og regulering av tekniske anlegg i bygg, med mål om optimal samkjøring av alle installasjoner som påvirker inneklimaet.
  • Studenten får grunnlag til å kunne lede grensesnitthåndtering mellom ulike fag som inngår i VVS-teknisk entreprise (teknisk integrator - ITB) slik at en sikrer gode prosjektgjennomføringer, et godt inneklima, redusert energibruk og reduserte driftskostnader i bygget.
  • Studenten kan arbeide i team som har ansvar for flere fag, sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk. · Studenten kan ta ansvar for dokumentasjon av utførelse og kontroll.
  • Studenten kan vurdere eget behov for utvikling av og læring av ny kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Arbeidsinnsats

Oppmøte

2 obligatoriske ekskursjoner/aktiviteter på skole(samlinger).

Oppmøteplikt kan unngås hvis sammenlignbare oppgaver kan gjøres ellers og hvis alternativ oppgave godkjennes av emnelærer og faglig ansvarlig.

Arbeidskrav

  • tre innleveringer

Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent

Vurdering

Grunnlag for vurdering av emne-karakter

Studentene arbeider med en oppgave gjennom semester, som gir grunnlag for fastsettelse av emnekarakter. Dette munner ut i grupperapport og presentasjon. I tillegg følger en individuell muntlig høring.  Ved muntlig høring får student mulighet til å forsvare og forklare emneprosjekt.

Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, se kap. 8.6

Eksamen

Det er ikke eksamen i emnet.

Forkunnskapskrav

Emne 1,3,4,5 må være bestått før emne blir vurdert.

Evaluering

Ekstern deltakelse ved utforming av prosjektoppgave og sensorveiledning for prosjektrapport og muntlig høring.

Pensumliste

Egenprodusert kompendie, utleveres av skolen.