00TB03K VVS-prosjektering og systemforståelse
00TB03K VVS-prosjektering og systemforståelse
- Studiepoeng25
- EmneansvarligStian Ripegutu
- Start2024 Høst
Emnet omfatter prosjektering av sanitæranlegg, varmeanlegg, brannslokning, luftbehandling og komfortkjøling.
Sanitæranlegg
• Prosjektering av sanitæranlegg
• Regelverk: PBL, TEK 17 og Tekniske bestemmelser
• Hydrauliske prinsipper og dimensjonering
• Beskyttelse mot tilbakeslag
• Sertifiserte produkter
• Vannskadesikre installasjoner
• Tegning av sanitæranlegg
• FDV for sanitæranlegg
Varmeanlegg
• Prosjektering av varmeanlegg
• Prosjektdokumenter og anbudsunderlag
• Hydrauliske prinsipper og dimensjonering
• Samvirke med ventilasjonssystemer
• Tegning av varmeanlegg
• TFM-merkesystem
• Isolering
• FDV for varmeanlegg
• Systemforståelse og automatikk
• Beregning av varmeeffektbehov
• Varmepumper og energibrønner
Brannslokking
• Typer av slukkeanlegg
• Tekniske krav til sprinkleranlegg
• Implementering av manuelle slokkeanlegg i øvrige sanitæranlegg.
Luftbehandling
• Prosjektering av ventilasjonsanlegg
• Prosjektdokumenter og anbudsunderlag
• Tegning av ventilasjonsanlegg
• Samvirke med varme- og kjølesystemer
• FDV for ventilasjonsanlegg
• Systemforståelse og automatikk
Komfortkjøling
• Prosjektering av kjøleanlegg
• Prosjektdokumenter og anbudsunderlag
• Kuldeteknikk
• Isvannsanlegg og dimensjonering
• Tegning av kjøleanlegg
• Samvirke med ventilasjonssystemer
• FDV for kjøleanlegg
• Systemforståelse og automatikk
Studenten vil bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.
Studenten...
-
har kunnskap om prosjektering av sanitæranlegg, varmeanlegg, luftbehandling og komfortkjøling, kuldesystemer og varmepumper.
-
har kunnskap om VVS-teknisk prosjektering av energioptimale systemløsninger, regulering og lokal energiproduksjon.
-
har innsikt i regelverk og standarder som angir hvordan VVS-tekniske anlegg skal prosjekteres.
-
har kunnskap om behovet for tverrfaglig koordinering mellom egne fag samt mellom egne fag og andre fag i byggeprosjekter.
-
har innsikt i behovet for kontinuerlig informasjonsutveksling mellom aktørene i et prosjekteringsoppdrag.
-
har kunnskap om krav til prosjektmaterialet. Studenten har innsikt i tilgjengelighet og bruk av nøkkeltall for priskalkyler av VVS-tekniske anlegg.
-
har kunnskap om metodikk for styring, organisasjon, ledelse og oppfølging av VVS-prosjekteringsoppdrag, og forstår formål og prinsipper ved planlegging og samordning.
-
kan forklare sammenhengen mellom planlegging og beslutninger og hvordan dette kommuniseres.
-
kjenner organiseringen av arbeidet på egen arbeidsplass med tanke på optimalisert planlegging, fordeling av arbeid, kontroll av kvalitet samt kontroll av framdrift og effektivitet.
Studenten kan...
-
vurdere, samt velge, riktige systemløsninger innen VVS- og energitekniske anlegg for forskjellige typer bygg/bruksområder.
-
ivareta gjeldende krav til energi, effekt, inneklima samt øvrige relevante krav. Studenten kan designe, dimensjonere og dokumentere VVS-tekniske anlegg tilsvarende tiltaksklasse 2 etter Plan- og bygningsloven.
-
ivareta krav til tverrfaglig optimering mellom de VVS- og energitekniske disiplinene samt opp mot de øvrige fagene i bygget.
-
fremstille ulike typer VVS-tegninger for montasje, anbudsberegning m.m. etter Norsk Standard for dette.
-
utforme systemskjemaer for VVS- og energitekniske anlegg med komponentmerking etter aktuelle, tverrfaglige merkesystem samt funksjons/reguleringsbeskrivelser.
Studenten...
-
kan vurdere eget behov for videreutvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Kunnskap og ferdigheter tilegnet i emnet skal kunne formidles og legge grunnlaget for videre læring.
-
oppnår kompetanse som gjør han kvalifisert for å ivareta tekniske spesialist- og lederoppgaver i bransjen (Klima-, Energi- og Miljøfag i bygg) og samfunnet for øvrig. Han kan reflektere over sine handlinger og kommunikasjon mellom aktørene i verdikjeden og være redelig og etisk korrekt. Han får et verdisyn som skaper grunnlag for sunn forretningsførsel, samfunnsansvar og gode samarbeidsforhold.
-
kan arbeide i team som har ansvar for flere fag, sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk. Studenten kan ta ansvar for kontroll av dokumentasjon av utførelse. Studenten kan bidra til å utvikle helhetlig planleggingskultur og teamcoaching (analytisk tankegang og innovasjon).
Studentene arbeider med et prosjekt gjennom hele emnet, som munner ut i en individuell prosjektrapport med påfølgende muntlig del.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Sanitæranlegg | Slutten av høstsemester |
Arbeidskrav 2 | Varmeanlegg | Tidlig vårsemester |
Arbeidskrav 3 | Luftbehandling | Midten av vårsemester |
Vurdering | Kommentar |
---|---|
Innlevering med muntlig del | Studentene arbeider med en oppgave gjennom semesteret, som gir grunnlag for en muntlig del. Muntlig del vurderes med gradert karakter. |
Bestått emne:
00TB03A Realfaglige Redskap
00TB03B Yrkesrettet Kommunikasjon
00TX00A LØM
36TB03F Byggesaken
Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer sørger for at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.
Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.
Zijdemans D. (2014) Vannbaserte oppvarmings- og kjølesystemer, Oslo, Nemitek, ISBN 978-82-90033-31-1
Larmerud O. H.,Grimsrud, B., Zijdemans, D. (2020) Sanitærteknikk, Oslo, Nemitek, ISBN 978-82-690861-6-4
Ingebrigtsen, S., (2019) Ventilasjonsteknikk - Del 1, Oslo, Nemitek, ISBN 978-82-690861-3-3
Ingebrigtsen, S., (2019) Ventilasjonsteknikk - Del 2, Oslo, Nemitek, ISBN 978-82-690861-4-0
*Studentabbonement på kompetansbiblioteket.no inneholder alle aktuelle bøker