00TB03J Hovedprosjekt

00TB03J Hovedprosjekt

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Stian Ripegutu
    • Start
      2026 Vår
Studiested
Porsgrunn
Introduksjon

Hovedprosjektet skal være yrkesrelevant og knyttet til ett eller flere temaer i utdanningens fordypningsemner.

Innhold

Studentene skal gjennom hovedprosjektet vise til refleksjon, samt anvende relevant teori og praktiske erfaringer. Tema for hovedprosjektet utformes av studentene i samråd med veileder. Det er mulig å samarbeide med arbeidslivet rundt valg av tema.

Læringsutbytte

Studenten vil bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under. 

Kunnskap

Studenten..

  • har kunnskap om hvordan man skriver en teknisk rapport om et prosjekt
  • har kunnskap om møteledelse og referatskriving
  • har særskilte kunnskaper om et selvvalgt tema med en problemstilling innenfor utdanningen
  • har kunnskap om hvordan man innhenter informasjon om tema for et hovedprosjekt
  • kan vurdere eget prosjekt i forhold til normer og krav
  • kjenner til bransjen/yrker som er knyttet til tema i hovedprosjektet
  • kan forklare sammenhengen mellom planlegging og beslutninger og hvordan dette kommuniseres
  • har kunnskap om styring av prosjekt etter fremdriftsplaner og målformuleringer
Ferdigheter

Studenten..

  • kan identifisere, kartlegge og vurdere en faglig problemstilling
  • kan delta i teamarbeid, planlegge, kommunisere og presentere prosjektarbeid og resultat
  • kan utarbeide en teknisk rapport om et prosjekt • kan reflektere over eget prosjekt og justere dette under veiledning av fagfolk
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff for å vurdere relevansen til en problemstilling i et prosjekt
  • kan gjøre rede for verktøy og metoder for å ivareta samarbeid på en arbeidsplass
  • kan utføre en muntlig presentasjon for en større gruppe
Generell kompetanse

Studenten..

  • kan planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid alene og som deltaker i gruppe i tråd med formelle og etiske krav og retningslinjer
  • har utviklet en bevissthet rundt prosjektarbeid og kan fordype seg i tema som danner grunnlag for prosjektet, samt tenke kreativt og nyskapende
  • kan utvikle og dokumentere produkter eller tjenester i dialog med oppdragsgiver og andre aktører knyttet til oppdragets mål kan utveksle synspunkter med andre i team eller bedrift og delta i diskusjoner om utvikling av et prosjekt
  • kan ta ansvar for egen læring, fordeling og samordning av arbeid i team, samt øving i kommunikasjon og presentasjon av eget arbeid
Læringsformer
Arbeidskrav
Ferdighetstrening
Gruppearbeid
Hovedprosjekt
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Prosjektkontrakt
problemstilling, samarbeidsavtale og fremdriftsplan
Arbeidskrav 2
Utkast innholdfortegnelse
Arbeidskrav 3
minst ett formel møte med veileder
Arbeidskrav 4
Utkast sammendrag
Arbeidskrav 5
Individuell refleksjonsnotat
Arbeidskrav 6
Presentasjon av hovedprosjekt
Muntlig presentasjon av hovedprosjekt
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Skriftlig oppgave med muntlig høring
Skriftlig oppgave vektes 50 %
Muntlig høring vektes 50 %
Forkunnskapskrav

Alle øvrige emner i utdanningen må være bestått før studenten kan bli vurdert i emnet. 

Evaluering

Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer sørger for at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.  

Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.