00TB03G VVS-prosjektering og systemforståelse
00TB03G VVS-prosjektering og systemforståelse
- Studiepoeng25
- EmneansvarligEdutorium Admin
- Start2021 Høst
Sanitæranlegg
- Planlegging av sanitæranlegg
- Regelverk: PBL, TEK 17 og Tekniske bestemmelser
- Hydrauliske prinsipper og dimensjonering
- Beskyttelse mot tilbakeslag
- Sertifiserte produkter
- Vannskadesikre installasjoner
- Tegning av sanitæranlegg
- FDV for sanitæranlegg
Varmeanlegg
- Planlegging av varmeanlegg
- Prosjektdokumenter og anbudsunderlag
- Hydrauliske prinsipper og dimensjonering
- Samvirke med ventilasjonssystemer
- Tegning av varmeanlegg
- TFM-merkesystem
- Isolering
- FDV for varmeanlegg
- Systemforståelse og automatikk
- Beregning av varmeeffektbehov
- Energibrønner og varmepumper
Brannslokking
- Typer av slukkeanlegg
- Prosjektdokumenter og anbudsunderlag
- Tekniske krav til sprinkleranlegg
- Tegninger av sprinkleranlegg
- FDV for slokkeanlegg
Luftbehandling
- Planlegging og beregning av ventilasjonsbehov
- Prosjektdokumenter og anbudsunderlag
- Tegning av ventilasjonsanlegg
- Samvirke med varme- og kjølesystemer
- FDV for ventilasjonsanlegg
- Systemforståelse og automatikk
Komfortkjøling
- Planlegging av kjøleanlegg
- Prosjektdokumenter og anbudsunderlag
- Kuldeteknikk
- d) Isvannsanlegg og dimensjonering
- Tegning av kjøleanlegg
- Samvirke med ventilasjonssystemer
- FDV for kjøleanlegg
- Systemforståelse og automatikk
- Studenten har kunnskap om prosjektering av sanitæranlegg, varmeanlegg, luftbehandling og komfortkjøling, kuldesystemer og varmepumper.
- Studenten har kunnskap om VVS-teknisk prosjektering av energioptimale systemløsninger, regulering og lokal energiproduksjon.
- Studenten har innsikt i regelverk og standarder som angir hvordan VVS-tekniske anlegg skal prosjekteres.
- Studenten har kunnskap om behovet for tverrfaglig koordinering mellom egne fag samt mellom egne fag og andre fag i byggeprosjekter.
- Studenten har innsikt i behovet for kontinuerlig informasjonsutveksling mellom aktørene i et prosjekteringsoppdrag.
- Studenten har kunnskap om krav til prosjektmaterialet. Studenten har innsikt i tilgjengelighet og bruk av nøkkeltall for priskalkyler av VVS-tekniske anlegg.
- Studenten har kunnskap om metodikk for styring, organisasjon, ledelse og oppfølging av VVS-prosjekteringsoppdrag, og forstår formål og prinsipper ved planlegging og samordning.
- Studenten kan forklare sammenhengen mellom planlegging og beslutninger og hvordan dette kommuniseres.
- Studenten kjenner organiseringen av arbeidet på egen arbeidsplass med tanke på optimalisert planlegging, fordeling av arbeid, kontroll av kvalitet samt kontroll av framdrift og effektivitet.
- Studenten kan vurdere, samt velge, riktige systemløsninger innen VVS- og energitekniske anlegg for forskjellige typer bygg/bruksområder.
- Studenten kan ivareta gjeldende krav til energi, effekt, inneklima samt øvrige relevante krav. Studenten kan designe, dimensjonere og dokumentere VVS-tekniske anlegg tilsvarende tiltaksklasse 2 etter Plan- og bygningsloven.
- Studenten kan ivareta krav til tverrfaglig optimering mellom de VVS- og energitekniske disiplinene samt opp mot de øvrige fagene i bygget.
- Studenten kan fremstille ulike typer VVS-tegninger for montasje, anbudsberegning m.m. etter Norsk Standard for dette.
- Studenten kan utforme systemskjemaer for VVS- og energitekniske anlegg med komponentmerking etter aktuelle, tverrfaglige merkesystem samt funksjons/reguleringsbeskrivelser.
- Studenten kan vurdere eget behov for videreutvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Kunnskap og ferdigheter tilegnet i emnet skal kunne formidles og legge grunnlaget for videre læring.
- Studenten oppnår kompetanse som gjør han kvalifisert for å ivareta tekniske spesialist- og lederoppgaver i bransjen (Klima-, Energi- og Miljøfag i bygg) og samfunnet for øvrig. Han kan reflektere over sine handlinger og kommunikasjon mellom aktørene i verdikjeden og være redelig og etisk korrekt. Han får et verdisyn som skaper grunnlag for sunn forretningsførsel, samfunnsansvar og gode samarbeidsforhold.
- Studenten kan arbeide i team som har ansvar for flere fag, sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk. Studenten kan ta ansvar for kontroll av dokumentasjon av utførelse. Studenten kan bidra til å utvikle helhetlig planleggingskultur og teamcoaching (analytisk tankegang og innovasjon).
Oppmøte
2 obligatoriske ekskursjoner/aktiviteter på skole(samlinger).
Oppmøteplikt kan unngås hvis sammenlignbare oppgaver kan gjøres ellers og hvis alternativ oppgave godkjennes av emnelærer og faglig ansvarlig.
Arbeidskrav
- fire innleveringer
Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent
Grunnlag for vurdering av emnekarakter
Studentene arbeider med en oppgave gjennom semester, som gir grunnlag for fastsettelse av emnekarakter. Dette munner ut i grupperapport og presentasjon. I tillegg følger en individuell muntlig høring. Ved muntlig høring får student mulighet til å forsvare og forklare emneprosjekt.
Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, se kap. 8.6
Eksamen
Det er ikke eksamen i emnet.
Ekstern deltakelse ved utforming av prosjektoppgave og sensorveiledning for prosjektrapport og muntlig høring.