00TB03G VVS-prosjektering og systemforståelse

00TB03G VVS-prosjektering og systemforståelse

    • Studiepoeng
      25
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Introduksjon

Sanitæranlegg

  • Planlegging av sanitæranlegg
  • Regelverk: PBL, TEK 17 og Tekniske bestemmelser
  • Hydrauliske prinsipper og dimensjonering
  • Beskyttelse mot tilbakeslag
  • Sertifiserte produkter
  • Vannskadesikre installasjoner
  • Tegning av sanitæranlegg
  • FDV for sanitæranlegg

 Varmeanlegg

  • Planlegging av varmeanlegg
  • Prosjektdokumenter og anbudsunderlag
  • Hydrauliske prinsipper og dimensjonering
  • Samvirke med ventilasjonssystemer
  • Tegning av varmeanlegg
  • TFM-merkesystem
  • Isolering
  • FDV for varmeanlegg
  • Systemforståelse og automatikk
  • Beregning av varmeeffektbehov
  • Energibrønner og varmepumper

Brannslokking

  • Typer av slukkeanlegg
  • Prosjektdokumenter og anbudsunderlag
  • Tekniske krav til sprinkleranlegg
  • Tegninger av sprinkleranlegg
  • FDV for slokkeanlegg

Luftbehandling

  • Planlegging og beregning av ventilasjonsbehov
  • Prosjektdokumenter og anbudsunderlag
  • Tegning av ventilasjonsanlegg
  • Samvirke med varme- og kjølesystemer
  • FDV for ventilasjonsanlegg
  • Systemforståelse og automatikk

Komfortkjøling

  • Planlegging av kjøleanlegg
  • Prosjektdokumenter og anbudsunderlag
  • Kuldeteknikk
  • d) Isvannsanlegg og dimensjonering
  • Tegning av kjøleanlegg
  • Samvirke med ventilasjonssystemer
  • FDV for kjøleanlegg
  • Systemforståelse og automatikk
Emnets innhold

Delemner: Sanitæranlegg, Varmeanlegg, Brannslokking, Luftbehandling, komfortkjøling

Læringsutbytte
Kunnskap
  • Studenten har kunnskap om prosjektering av sanitæranlegg, varmeanlegg, luftbehandling og komfortkjøling, kuldesystemer og varmepumper.
  • Studenten har kunnskap om VVS-teknisk prosjektering av energioptimale systemløsninger, regulering og lokal energiproduksjon.
  • Studenten har innsikt i regelverk og standarder som angir hvordan VVS-tekniske anlegg skal prosjekteres.
  • Studenten har kunnskap om behovet for tverrfaglig koordinering mellom egne fag samt mellom egne fag og andre fag i byggeprosjekter.
  • Studenten har innsikt i behovet for kontinuerlig informasjonsutveksling mellom aktørene i et prosjekteringsoppdrag.
  • Studenten har kunnskap om krav til prosjektmaterialet. Studenten har innsikt i tilgjengelighet og bruk av nøkkeltall for priskalkyler av VVS-tekniske anlegg.
  • Studenten har kunnskap om metodikk for styring, organisasjon, ledelse og oppfølging av VVS-prosjekteringsoppdrag, og forstår formål og prinsipper ved planlegging og samordning.
  • Studenten kan forklare sammenhengen mellom planlegging og beslutninger og hvordan dette kommuniseres.
  • Studenten kjenner organiseringen av arbeidet på egen arbeidsplass med tanke på optimalisert planlegging, fordeling av arbeid, kontroll av kvalitet samt kontroll av framdrift og effektivitet.
Ferdigheter
  • Studenten kan vurdere, samt velge, riktige systemløsninger innen VVS- og energitekniske anlegg for forskjellige typer bygg/bruksområder.
  • Studenten kan ivareta gjeldende krav til energi, effekt, inneklima samt øvrige relevante krav. Studenten kan designe, dimensjonere og dokumentere VVS-tekniske anlegg tilsvarende tiltaksklasse 2 etter Plan- og bygningsloven.
  • Studenten kan ivareta krav til tverrfaglig optimering mellom de VVS- og energitekniske disiplinene samt opp mot de øvrige fagene i bygget.
  • Studenten kan fremstille ulike typer VVS-tegninger for montasje, anbudsberegning m.m. etter Norsk Standard for dette.
  • Studenten kan utforme systemskjemaer for VVS- og energitekniske anlegg med komponentmerking etter aktuelle, tverrfaglige merkesystem samt funksjons/reguleringsbeskrivelser.
Generell kompetanse
  • Studenten kan vurdere eget behov for videreutvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Kunnskap og ferdigheter tilegnet i emnet skal kunne formidles og legge grunnlaget for videre læring.
  • Studenten oppnår kompetanse som gjør han kvalifisert for å ivareta tekniske spesialist- og lederoppgaver i bransjen (Klima-, Energi- og Miljøfag i bygg) og samfunnet for øvrig. Han kan reflektere over sine handlinger og kommunikasjon mellom aktørene i verdikjeden og være redelig og etisk korrekt. Han får et verdisyn som skaper grunnlag for sunn forretningsførsel, samfunnsansvar og gode samarbeidsforhold.
  • Studenten kan arbeide i team som har ansvar for flere fag, sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk. Studenten kan ta ansvar for kontroll av dokumentasjon av utførelse. Studenten kan bidra til å utvikle helhetlig planleggingskultur og teamcoaching (analytisk tankegang og innovasjon).
Arbeidsinnsats

Oppmøte

2 obligatoriske ekskursjoner/aktiviteter på skole(samlinger).

 

Oppmøteplikt kan unngås hvis sammenlignbare oppgaver kan gjøres ellers og hvis alternativ oppgave godkjennes av emnelærer og faglig ansvarlig.

Arbeidskrav

  • fire innleveringer

Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent

Vurdering

Grunnlag for vurdering av emnekarakter

Studentene arbeider med en oppgave gjennom semester, som gir grunnlag for fastsettelse av emnekarakter. Dette munner ut i grupperapport og presentasjon. I tillegg følger en individuell muntlig høring.  Ved muntlig høring får student mulighet til å forsvare og forklare emneprosjekt.

Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, se kap. 8.6

Eksamen

Det er ikke eksamen i emnet.

Forkunnskapskrav

Emne 1,4,5 må være bestått før emne blir vurdert.

Evaluering

Ekstern deltakelse ved utforming av prosjektoppgave og sensorveiledning for prosjektrapport og muntlig høring.

Pensumliste

Egenprodusert kompendie, utleveres av skolen.