00TB03F Energi og miljø i bygg

00TB03F Energi og miljø i bygg

    • Studiepoeng
      15
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Introduksjon

Tekniske installasjoner

  • VVS-installasjoner
  • Byggkonstruksjoner
  • Elektro- og automatikkinstallasjoner
  • Dokumentasjonsforståelse

Energi- og miljøeffektive bygg

  • Globale og nasjonale miljøutfordringer
  • Begreper for KEM-faget
  • Energikrav og tekniske begreper i byggtekniske forskrifter
  • Tilstandsrapport e) Inneklima og inneklimaparametere
  • Prinsipper for energieffektive bygg
  • Energibudsjett NS 3031
  • Passivhusstandard NS 3700/3701
  • Energivurdering og energimerking
  • Lokal og fornybar energiforsyning
  • ENØK tiltak

Bygg konstruksjoner

  • Lastdimensjonering
  • Bruk av riktig material i konstruksjonsløsninger
  • Teknisk oppbygning
  • Konstruksjon forståelse

Revit

  • Tegningsforståelse innen bygg-, anlegg- og VVS- tekniske tegninger
  • Bransjerelaterte tegninger
  • Bruk av DOK/Dak program
  • Tekniske standarder og regelverk

Materiallære

  • Teknisk valg av materialer.
  • Materialer, lov, regelverk og praktiske løsninger brann og lyd
  • Betong, Trykkprøver, bruksområder, typer, korrosjon, Cement, Tilslag, Overdekning, Eksponeringsklasser, Masseforhold, Densitet, Fysiske egenskaper.
  • Tre, typer, arter, egenskaper, bruksområder
  • Stål relevant for bygg og anlegg, typer, profiler, Bygningsfysiske egenskaper
  • Isolasjon, Isolasjonsevner, verdier, bruksområder, lyd, brann,
  • Taktekning, kledning, gasser
  • Murverk, typer, egenskaper, bruksområder,
  • Duk, tettingsmaterialer, skjikter, teip, radonsperre
  • Masser, drenerende, fyllingsmasser,
  • Asfalt,
  • Rør
Emnets innhold

Tekniske installasjoner

Energi- og miljøeffektive bygg

Byggkonstruksjoner

Revit

Materiallære

Læringsutbytte
Kunnskap
  • Studenten har kunnskap om energieffektive bygningskonsepter med lav miljøbelastning og godt inneklima.
  • Studenten har kunnskap om inneklima, byggkonstruksjoner, byggematerialer og VVS tekniske installasjoner i bygg.
  • Studenten har kunnskap om rett energibruk i bygg og om hva som må til for å skape et godt inneklima.
  • Studenten har kunnskap om termodynamikk og energi- og klimatekniske beregninger.
  • Studenten har kunnskap om energimerking, metoder for energivurdering, måletekniske metoder og utstyr som benyttes i VVS-fagene.
  • Studenten har innsikt i prinsipper for energi- og miljøledelse og energioppfølgingssystemer.
  • Studenten har kunnskap om samkjøring av de tekniske anleggene slik at det sikres best mulig driftsøkonomi og et godt inneklima.
  • Studenten har innsikt i gjeldende regelverk, tekniske standarder, avtaler og krav til kvalitet som gjelder innen VVS-fagene, og kan vurdere eget arbeid i forhold til regelverket.
Ferdigheter
  • Studenten kan kartlegge en situasjon, vurdere, identifisere, planlegge og iverksette tiltak som optimaliserer energibruk, reduserer miljøbelastning og sikrer tilfredsstillende inneklima i bygninger.
  • Studenten kan finne fram og henvise til relevant fagstoff og utføre VVS-tekniske målinger og grunnleggende energitekniske beregninger i samsvar med gjeldende regelverk.
  • Studenten kan lese, forstå og anvende bygg-, og VVS-tekniske tegninger.
  • Studenten kan anvende metoder for energi- og miljøledelse og energioppfølgingssystemer.
  • Studenten kan reflektere over brann, fukt og lydtekniske forhold i byggverk samt prosjektenes innvirkning på miljø og samfunn. Han kan gjøre rede for sine faglige valg og metoder og reflektere over egen faglig utøvelse.
Generell kompetanse
  • Studenten kan vurdere eget behov for utvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
  • Studenten kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen bransjen/ yrket og delta i diskusjoner om nasjonale og globale klimautfordringer og stadig skjerpede krav til energieffektive tekniske installasjoner i bygg, uten at strenge energikrav skal gå på bekostning av funksjon, godt inneklima og andre viktige kvaliteter.
  • Studenten kan bygge relasjoner på tvers av fag og formidle energiteknisk kompetanse til involverte aktører og legge grunnlaget for videre læring.
  • Studenten kan bidra til å planlegge gode energiløsninger i byggeprosjekter. Studenten bidrar til å øke produktiviteten, innovasjon, konkurranseevne og lage bærekraftige bygg med god teknisk funksjonell kvalitet og utforming.
Arbeidsinnsats

Oppmøtekrav

 

2 obligatoriske ekskursjoner/aktiviteter på skole(samlinger).

Praktiske oppgaver/arbeidskrav i geomatikk på skole(samling).

 

Oppmøteplikt kan unngås hvis sammenlignbare oppgaver kan gjøres ellers, og hvis alternativ oppgave godkjennes av emnelærer og faglig ansvarlig.

Arbeidskrav

 

En innlevering

Vurderingsuttrykk: Godkjent/ikke godkjent.

Vurdering

Grunnlag for vurdering av emnekarakter

Studentene arbeider med en oppgave gjennom semester, som gir grunnlag for fastsettelse av emnekarakter. Dette munner ut i grupperapport og presentasjon. I tillegg følger en individuell muntlig høring.  Ved muntlig høring får student mulighet til å forsvare og forklare emneprosjekt.

Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, se kap. 8.6

Eksamen

Det er ikke eksamen i emnet.

Forkunnskapskrav

Emne 1 må være bestått før emnet blir vurdert.

Evaluering

Ekstern deltakelse ved utforming av Emneoppgave og sensorveiledning for emneoppgave og muntlig høring.

Pensumliste

Energi og miljø
kompendium, Tilgjengeleg via Canvas

Konstruksjon
kompendium, Tilgjengeleg via Canvas

Materiallære
kompendium, Tilgjengeleg via Canvas

Totalt 323 sider