00TB03F Energi og miljø i bygg
00TB03F Energi og miljø i bygg
- Studiepoeng15
- EmneansvarligEdutorium Admin
- Start2021 Høst
Tekniske installasjoner
- VVS-installasjoner
- Byggkonstruksjoner
- Elektro- og automatikkinstallasjoner
- Dokumentasjonsforståelse
Energi- og miljøeffektive bygg
- Globale og nasjonale miljøutfordringer
- Begreper for KEM-faget
- Energikrav og tekniske begreper i byggtekniske forskrifter
- Tilstandsrapport e) Inneklima og inneklimaparametere
- Prinsipper for energieffektive bygg
- Energibudsjett NS 3031
- Passivhusstandard NS 3700/3701
- Energivurdering og energimerking
- Lokal og fornybar energiforsyning
- ENØK tiltak
Bygg konstruksjoner
- Lastdimensjonering
- Bruk av riktig material i konstruksjonsløsninger
- Teknisk oppbygning
- Konstruksjon forståelse
Revit
- Tegningsforståelse innen bygg-, anlegg- og VVS- tekniske tegninger
- Bransjerelaterte tegninger
- Bruk av DOK/Dak program
- Tekniske standarder og regelverk
Materiallære
- Teknisk valg av materialer.
- Materialer, lov, regelverk og praktiske løsninger brann og lyd
- Betong, Trykkprøver, bruksområder, typer, korrosjon, Cement, Tilslag, Overdekning, Eksponeringsklasser, Masseforhold, Densitet, Fysiske egenskaper.
- Tre, typer, arter, egenskaper, bruksområder
- Stål relevant for bygg og anlegg, typer, profiler, Bygningsfysiske egenskaper
- Isolasjon, Isolasjonsevner, verdier, bruksområder, lyd, brann,
- Taktekning, kledning, gasser
- Murverk, typer, egenskaper, bruksområder,
- Duk, tettingsmaterialer, skjikter, teip, radonsperre
- Masser, drenerende, fyllingsmasser,
- Asfalt,
- Rør
Tekniske installasjoner
Energi- og miljøeffektive bygg
Byggkonstruksjoner
Revit
Materiallære
- Studenten har kunnskap om energieffektive bygningskonsepter med lav miljøbelastning og godt inneklima.
- Studenten har kunnskap om inneklima, byggkonstruksjoner, byggematerialer og VVS tekniske installasjoner i bygg.
- Studenten har kunnskap om rett energibruk i bygg og om hva som må til for å skape et godt inneklima.
- Studenten har kunnskap om termodynamikk og energi- og klimatekniske beregninger.
- Studenten har kunnskap om energimerking, metoder for energivurdering, måletekniske metoder og utstyr som benyttes i VVS-fagene.
- Studenten har innsikt i prinsipper for energi- og miljøledelse og energioppfølgingssystemer.
- Studenten har kunnskap om samkjøring av de tekniske anleggene slik at det sikres best mulig driftsøkonomi og et godt inneklima.
- Studenten har innsikt i gjeldende regelverk, tekniske standarder, avtaler og krav til kvalitet som gjelder innen VVS-fagene, og kan vurdere eget arbeid i forhold til regelverket.
- Studenten kan kartlegge en situasjon, vurdere, identifisere, planlegge og iverksette tiltak som optimaliserer energibruk, reduserer miljøbelastning og sikrer tilfredsstillende inneklima i bygninger.
- Studenten kan finne fram og henvise til relevant fagstoff og utføre VVS-tekniske målinger og grunnleggende energitekniske beregninger i samsvar med gjeldende regelverk.
- Studenten kan lese, forstå og anvende bygg-, og VVS-tekniske tegninger.
- Studenten kan anvende metoder for energi- og miljøledelse og energioppfølgingssystemer.
- Studenten kan reflektere over brann, fukt og lydtekniske forhold i byggverk samt prosjektenes innvirkning på miljø og samfunn. Han kan gjøre rede for sine faglige valg og metoder og reflektere over egen faglig utøvelse.
- Studenten kan vurdere eget behov for utvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
- Studenten kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen bransjen/ yrket og delta i diskusjoner om nasjonale og globale klimautfordringer og stadig skjerpede krav til energieffektive tekniske installasjoner i bygg, uten at strenge energikrav skal gå på bekostning av funksjon, godt inneklima og andre viktige kvaliteter.
- Studenten kan bygge relasjoner på tvers av fag og formidle energiteknisk kompetanse til involverte aktører og legge grunnlaget for videre læring.
- Studenten kan bidra til å planlegge gode energiløsninger i byggeprosjekter. Studenten bidrar til å øke produktiviteten, innovasjon, konkurranseevne og lage bærekraftige bygg med god teknisk funksjonell kvalitet og utforming.
Oppmøtekrav
2 obligatoriske ekskursjoner/aktiviteter på skole(samlinger).
Praktiske oppgaver/arbeidskrav i geomatikk på skole(samling).
Oppmøteplikt kan unngås hvis sammenlignbare oppgaver kan gjøres ellers, og hvis alternativ oppgave godkjennes av emnelærer og faglig ansvarlig.
Arbeidskrav
En innlevering
Vurderingsuttrykk: Godkjent/ikke godkjent.
Grunnlag for vurdering av emnekarakter
Studentene arbeider med en oppgave gjennom semester, som gir grunnlag for fastsettelse av emnekarakter. Dette munner ut i grupperapport og presentasjon. I tillegg følger en individuell muntlig høring. Ved muntlig høring får student mulighet til å forsvare og forklare emneprosjekt.
Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, se kap. 8.6
Eksamen
Det er ikke eksamen i emnet.
Ekstern deltakelse ved utforming av Emneoppgave og sensorveiledning for emneoppgave og muntlig høring.