00TB03B Kommunikasjon

00TB03B Kommunikasjon

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Stian Ripegutu, Lise Mordal
    • Start
      2024 Vår
Studiested
Porsgrunn
Introduksjon

Studentene skal kunne kommunisere skriftlig og muntlig på en hensiktsmessig måte. 

Innhold
  • Norsk
  • Engelsk
Læringsutbytte

Studenten vil bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.

Kunnskap

Studenten...

  • har kunnskap om grunnleggende kommunikasjonsteori

  • kjenner til hvilken betydning kulturell identitet har for samarbeid og kommunikasjon

    på arbeidsplassen

  • har kunnskap om engelske faguttrykk som anvendes innenfor eget fagområde

  • har kunnskap om sentrale retoriske begreper og virkemidler

  • har kunnskap om kildebruk etter standard for høyere utdanning

  • kjenner til vanlige digitale verktøy for kildehenvisning, dokumentasjon,

    tekstproduksjon, deling, presentasjon og møter

  • har kjennskap til prinsipper for tekstorganisering og -produksjon

  • har kunnskap om hva som kjennetegner en problemstilling og hvordan svare på

    denne

Ferdigheter

Studenten kan...

  • reflektere over møter mellom forskjellige arbeidslivskulturer

  • bruke relevante begreper for å analysere egen og andres tekst

  • reflektere over og revidere tekster

  • reflektere over hvordan retorikk benyttes

  • bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer

  • innhente informasjon fra ulike kilder og bruke den kritisk, hensiktsmessig og

    etterrettelig

  • reflektere over egen kommunikasjon i profesjonell sammenheng

  • produsere tekster der form og innhold er tilpasset situasjon, mål og mottaker

  • bruke digitale kommunikasjonsverktøy i profesjonell sammenheng

  • uttrykke seg med nyansert ordvalg, variert setningsstruktur og tekstbinding

  • planlegge, strukturere og gjennomføre møter og presentasjoner

Generell kompetanse

Studenten...

  • kan kommunisere hensiktsmessig for å bidra til en inkluderende organisasjonskultur

  • kan tilpasse språk og argumentasjon etter mål og mottaker

  • kan produsere tekster med korrekt rettskriving, grammatikk og tegnsetting

  • behersker relevante kommunikasjonsverktøy

  • kan kommunisere gjennom relevante tekster og kanaler

  • kan samarbeide om tekstproduksjon

Læringsformer
Arbeidskrav
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Skriftlig norsk
Tidlig i semesteret
Arbeidskrav 2
Muntlig norsk
Tidlig i semesteret
Arbeidskrav 3
Skriftlig engelsk
Midt i semesteret
Arbeidskrav 4
Muntlig engelsk
Slutten av semesteret
Arbeidskrav 5
Skriftlig norsk
Slutten av semesteret
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe uten sluttprøve
Emnet vurderes som bestått/ikke bestått.
Evaluering

Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer sørger for at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.  

Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.  

Litteratur

Norsk for fagskolen, av Marion FederlArve Hoel, ISBN 9788245033618