00TB01B Yrkesrettet kommunikasjon

00TB01B Yrkesrettet kommunikasjon

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Studiested
Horten
Emnets innhold
  • Skriftlig og muntlig kommunikasjon
  • Språk som verktøy
  • Kommunikasjonsprosessen
  • Relevant fagterminologi
  • Virkemidler innen språk, innhold, layout og kontekst
  • Relevante sjangere innen yrkesrettet sakprosa
  • Analyse av informasjon
  • Relevante dataverktøy
  • Forskjeller innen kultur, tenkemåter og verdier
  • Prosjektarbeid og prosjektdokumentasjon
  • Etikk og holdninger
  • Representere en bedrift
  • Ledelse, instruksjon og veiledning
  • Vurdere egne behov for utvikling
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om språket som verktøy for god kommunikasjon og kjenner til norsk og engelsk fagterminologi innen sitt fagområde
  • har kunnskap om grammatikk, sjangerforståelse samt språklige, stilistiske og grafiske virkemidler i tekst
  • har kunnskap om relevante dataverktøy som benyttes ved kommunikasjon
  • kjenner til ulike former for prosjektdokumentasjon, avtaler og kontrakter
  • kjenner til ulike metoder for forhandlinger
  • kan reflektere over kulturelle forskjeller i arbeidsliv og samfunn
Ferdigheter

Studenten

  • kan kommunisere på norsk og engelsk, skriftlig og muntlig, både om generelle emner og yrkesrettede
  • er bevisst på kulturelle forskjeller i all kommunikasjon 
  • kan bruke relevante kommunikasjonsverktøy og medier i kommunikasjonsprosessen
  • kan sette opp en agenda og skrive referat fra møter
  • kan skrive en god teknisk rapport etter en gjeldende standard
  • kan holde presentasjoner og innlegg i ulike fora
  • kan instruere og veilede andre
  • kan skrive formelle tekster, arbeidsavtaler og kontrakter
  • kan analysere informasjon og anvende denne i ulike sammenhenger
Generell kompetanse
  • kan kommunisere på en tydelig og forståelig måte
  • kan utvise etikk og gode holdninger i arbeidslivet
  • kan reflektere over ulike verdier og tenkemåter i samfunnet
  • har kompetanse i effektiv bruk av IKT og korrekt kildebruk
  • kan delta i planlegging, gjennomføring og presentasjoner av et prosjekt.
  • kan representere sin bedrift i møter og befaringer
  • kan lede arbeidet med løpende og avsluttende prosjektdokumentasjon
  • kan lede og gjennomføre møter med tverrfaglig deltagelse på arbeidsplassen

kan vurdere eget behov for utvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Vurdering

Det er ikke eksamen i emnet.

  • Prosjektrapport og muntlig framføring (60 %)
  • Emneprøve (40 %)

 

Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, se kap. 8.6.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Studentene arbeider med et prosjekt gjennom store deler av emnet, og dette gir sammen med emneprøve, grunnlag for fastsettelse av emnekarakter. Arbeidskravene underveis i emnet er både sjangerøvelse og prosessdokumentasjon knyttet til milepæler i prosjektarbeidet. Disse arbeidskravene er:

  • Fem skriftlige innleveringer i norsk
  • En skriftlig innlevering i engelsk
  • En muntlig presentasjon på norsk
  • En muntlig presentasjon på engelsk

Vurderingsuttrykk: godkjent/ikke godkjent

 

Evaluering

Ekstern deltakelse ved oppgaveutforming og sensorveiledning

Pensumliste
  • Federl, Marion og Hoel, Arve (2020). Norsk for fagskolen. (3. utg). Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 1 – 15, side 5 – 324). Totalt 319 sider.