00HH67E Hovedprosjekt

00HH67E Hovedprosjekt

    • Studiepoeng
      8
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Emnets innhold

Dette emnet er et obligatorisk fordypningsarbeid. Hovedprosjektet skal være praksisrettet og knyttet til ett eller flere temaer i utdanningens fagspesifikke emner. Studenten skal gjennom hovedprosjektet vise refleksjon og anvende relevant teori og erfaringer fra praksisfeltet.

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis
  • har kunnskap om utviklingsarbeid og kan oppdatere sin kunnskap om nasjonale planer, utviklingsprosjekter og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
  • kan oppdatere sin kunnskap om faglige og etiske problemstillinger knyttet til arbeid med pasienter med somatisk sykdom og skade
Ferdigheter

Studenten

  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en valgt problemstilling knyttet til arbeid med voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og skade
  • kan vurdere kritisk ulike kilder for informasjon og fagstoff
  • kan anvende kunnskap til å belyse, vurdere og reflektere faglig, etisk og juridisk over en valgt problemstilling knyttet til arbeid med voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
  • kan innenfor eget ansvars- og arbeidsområde kartlegge situasjoner og identifisere behov for, og planlegge, iverksette og evaluere tiltak knyttet til arbeid med voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innen helsetjenesten
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved refleksjon rundt hvordan voksne og eldre somatisk syke pasienters integritet, brukermedvirkning og faglig forsvarlighet ivaretas
  • kan gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon på arbeidsplassen, bidra til å bedre kvaliteten på arbeidsplassens tjenestetilbud
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Prosjekt- og framdriftsplan:

Innen fastsatt tidspunkt må studenten ha levert forslag til framdriftsplan med tema, foreløpig/tentativ problemstilling, metodevalg og litteratur. Dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Besvarelsen leveres til fastsatt tid i 4. semester. Studenten har tilbud om fire veiledningstimer i løpet av skriveperioden. I tillegg kan det arrangeres oppgaveseminarer der studentene presenterer sine foreløpige arbeider for medstudenter og veileder. Hensikten er å gi felles veiledning og respons på foreløpig læringsutbytte, både for de som legger frem og for de som er deltakere.

 

Hovedprosjekt:

Skriftlig individuelt hovedprosjekt på 4500 ord +/- 10 %

Se egne retningslinjer for hovedprosjekt, emne 5.

 

Oversikt arbeidskrav

Emne

Mappekrav/arbeidskrav

Maks ant. ord/ Individuelt/Gruppe

Vurdering

Emne 5

Hovedprosjekt med muntlig høring

4500 ord/individuell

Gradert karakter, ekstern sensor

Vurdering

Vedlegg -  Formelle krav og vurderingskriterier for videodokumentasjon av praktiske prosedyrer

Formelle krav til innhold i

videodokumentasjonen

Kriterier for vurdering

Vurderingsform

  • Videodokumentasjon av to invasive prosedyreferdigheter (lærerstyrt utvalg) og pasientsamarbeid
  • Filmingen skal foregå på øvingsavdeling
  • Skriftlig refleksjonsnotat knyttet til gjennomføring av prosedyren, egen læringsprosess og læringsutbytte
  • Gjennomføringen av prosedyrene er i tråd med aktuelle oppdaterte og kunnskapsbaserte prosedyrer (VAR Healthcare) og kravet om faglig forsvarlighet
  • Hygieniske prinsipper overholdes
  • Pasientsamarbeid og kommunikasjon med «pasient» er i tråd med kravet om omsorgsfull hjelp (respekt, verdighet, autonomi, trygghet og forutsigbarhet)
  • Studentene viser god flyt knyttet til gjennomføring av aktuelle prosedyrer og samhandling med «pasient»

 

  • Utfyllende tilbakemeldinger fra faglærer
  • Vurderes med godkjent / ikke godkjent

 

Vedlegg - Formelle krav og vurderingskriterier for hovedprosjekt m/muntlig høring

Formelle krav til innhold i hovedprosjekt

Kriterier for vurdering

Vurderingsform

 

  • Forside
  • Evt. Forord
  • Innholdsfortegnelse
  • Innledning
  • Metode
  • Faglig del
  • Drøfting
  • Konklusjon
  • Litteraturliste og referanser i teksten
  • Refleksjonsnotat
  • Omfang: 4500 ord ± 10 % (f.o.m. innlending t.o.m. konklusjon)
  • Følge Fagskolens retningslinjer for oppgaveskriving (skrift, linjeavstand, overskrifter, kildehenvisninger og anonymisering)
  • Viser faglig kompetanse i forhold til aktuelle læringsutbyttebeskrivelser i studieplanen
  • Holder seg til det valgte temaet og svarer på problemstillingen
  • Hensiktsmessig metodevalg og kildebruk
  • Følger formelle krav til innhold i hovedprosjekt
  • Originalitet (ikke påfallende likhet med andre besvarelser eller publisert materiale)
  • Samlet vurdering av det skriftlige hovedprosjekt og muntlig høring
  • Gradert karakter (A-F), der A er beste karakter. Det kreves karakteren E eller bedre for at eksamen skal være bestått
Forkunnskapskrav

Bestått emne 1-4 og praksis.

Evaluering

Studenten skriver et hovedprosjekt med påfølgende muntlig høring som utgjør avsluttende eksamen for studiet. Hovedprosjektet vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for hovedprosjekt (se vedlegg under Vurdering).

Pensumliste
  • Faglitteratur fra tidligere emner
  • Selvvalgt litteratur
  • Andersen, E. S. & Schwencke, E. (2012). Prosjektarbeid. En veiledning for studenter. (utg. 4). NKI Forlaget
  • Dalland, O. (2017). Metode og oppgaveskriving. Gyldendal akademiske forlag