00HH67D Yrkesutøvelse og organisasjonskunnskap

00HH67D Yrkesutøvelse og organisasjonskunnskap

    • Studiepoeng
      4
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Emnets innhold

Emne 4 skal gi studentene økt bevissthet om hvilken betydning profesjonalitet og ansvarlighet i egen rolle og yrkesutøvelse har for kommunikasjon, medarbeiderskap, veiledning og fagutvikling på arbeidsplassen. Emnet handler også om ulike aktører i pasient- og omsorgsforløpene, og om hvordan den kommunale helse- og omsorgstjenesten og spesialisthelsetjenesten organiseres og samhandler. Ferdighetstrening i profesjonell kommunikasjon vektlegges i dette emnet.

 

Sentrale tema

a. Aktører, organisering og samhandling i pasientforløpet

  • Kommunale helse- og omsorgstjenester
  • Spesialisthelsetjenester
  • Familieomsorg
  • Frivillig arbeid
  • Brukerorganisasjoner
  • Samhandling og koordinering av tjenester
  • Kritiske overganger i pasientforløpet
  • Pasienttilpassede forløp

 

b. Yrkesutøvelse, kommunikasjons- og veiledningskompetanse

  • Yrkesrolle og identitet
  • Tverrfaglig samarbeid
  • Relasjonskompetanse
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Fagutvikling
  • Kulturmangfold og yrkesutøvelse
  • Kommunikasjons- og veiledningskompetanse
  • Grunnleggende pedagogiske prinsipper (undervisning)
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om organiseringen av den kommunale helse- og omsorgstjenesten og spesialisthelsetjenesten
  • har innsikt i pasienttilpassede forløp, deriblant pakkeforløp
  • har kjennskap til ulike aktører og samarbeidsparters ansvar og oppgaver i ulike pasient- og omsorgsforløp 
  • har kunnskap om tverrfaglig samarbeid, saksbehandling og koordinering av helsetjenester
  • har kunnskap om familieomsorg, frivillig arbeid og brukerorganisasjoner
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis og omsorgsforskning
  • har kunnskap om fagutvikling og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om medarbeiderskap, organisasjonskultur og ledelse i virksomheter i helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper i yrkesutøvelsen
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kommunikasjonsformer, og -teknikker profesjonelt i samarbeid med, og i veiledning av og i undervisning til, voksne og eldre pasienter, pårørende og kollegaer
  • kan finne relevant informasjon og fagstoff til å kunne arbeide kunnskapsbasert og delta i fagutvikling på arbeidsplassen
  • kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur til å bidra til et godt arbeidsmiljø
  • kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie, frivillige og brukerorganisasjoner
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bygge relasjoner og delta i tverrfaglig samarbeid med kollegaer på tvers av fag, avdelinger og etater
  • kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
  • kan bidra til fagutvikling på arbeidsplassen ved å planlegge utviklingsarbeid innenfor et avgrenset område
Arbeidsinnsats

Mappekrav med individuelt refleksjonsnotat

Kommunikasjon og veiledning i yrkesutøvelsen (selvvalgt problemstilling)

 

Oversikt mappekrav/arbeidskrav

Emne

Mappekrav/arbeidskrav

Maks ant. ord/ Individuelt/Gruppe

Vurdering

Emne 4

Kommunikasjon og veiledning i yrkesutøvelsen

2000/individuell

Godkjent/ikke godkjent

Emne 2, 3 og 4

Presentasjonsmappe, ett utvalgt og godkjent mappekrav fra hver av emnene 2, 3 og 4, påfølgende muntlig høring

Gradert karakter, ekstern sensor

 

Vurdering

Vedlegg - Formelle krav og vurderingskriterier for mappekrav

Formelle krav til innhold i mappekrav

Kriterier for vurdering av mappekrav

Vurderingsform

 

  • Forside
  • Evt. Forord
  • Innholdsfortegnelse
  • Innledning
  • Svar på alle oppgaver i mappekravet eller svar på en selvvalgt problemstilling innenfor gitt tema
  • Litteraturliste og referanser i teksten
  • Refleksjonsnotat
  • Logg ved gruppearbeid
  • Omfang: 2000 ord ± 10 % (f.o.m. innlending t.o.m. konklusjon), se hvert enkelt mappekrav
  • Følge Fagskolens retningslinjer for oppgaveskriving (skrift, linjeavstand, overskrifter, kildehenvisninger og anonymisering)

 

  • Viser faglig kompetanse i forhold til aktuelle læringsutbyttebeskrivelser i studieplanen
  • Følger formelle krav til innhold i mappa
  • Originalitet (ikke påfallende likhet med andre besvarelser eller publisert materiale)
  • Utfyllende tilbakemeldinger fra faglærer
  • Vurderes med godkjent/ikke godkjent
Forkunnskapskrav

Bestått emne 1.

Evaluering

Mappekravet vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for mappekrav (vedlegg 1). Faglærer/veileder gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager. Arbeidet vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle mappekrav i emne 2, 3 og 4 må være godkjent før avsluttende vurdering (eksamen) som omfatter de fagspesifikke emnene.

Pensumliste
  • Birkeland, A. & Flovik, A. M. (2018). Sykepleie i hjemmet (3.utg.). Cappelen Damm Akademisk. Kap.1 og 5-6,
  • Dalland, O. (2017). Metode og oppgaveskriving. Gyldendal akademiske forlag.
  • Grov, E. K. & Holter, I. M. (Red.). (2015). Grunnleggende kunnskap i klinisk sykepleie. Sykepleieboken 1 (5.utg.). Cappelen Damm Akademisk. Kap. 9, 13 og 16.
  • Kirkevold, M., Brodtkorp, K. & Ranhoff, A. H. (Red.). (2020). Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (3.utg.). Gyldendal Akademisk. Kap. 9, 13-14 og 16-17.
  • Skau, G. M. (2011): Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Cappelen Akademisk.
  • Tveiten, S. (2020). Helsepedagogikk - helsekompetanse og brukermedvirkning (2. utg.). Fagbokforlaget. Kap. 7, 9, 11 og 14. 

Tilleggslitteratur

  • Holm, S. & Wiik H. (2020). Bo lenger hjemme – nye utfordringer for hjemmetjenesten. Fagbokforlaget.
  • Nortvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L.V & Reinar, L. M. (2012) Jobb kunnskapsbasert!: En arbeidsbok. Akribe.
  • VAR Healthcare
  • Helselovgivning, www.lovdata.no