00HH67D Yrkesutøvelse og organisasjonskunnskap
00HH67D Yrkesutøvelse og organisasjonskunnskap
- Studiepoeng4
- EmneansvarligEdutorium Admin
- Start2021 Høst
Emne 4 skal gi studentene økt bevissthet om hvilken betydning profesjonalitet og ansvarlighet i egen rolle og yrkesutøvelse har for kommunikasjon, medarbeiderskap, veiledning og fagutvikling på arbeidsplassen. Emnet handler også om ulike aktører i pasient- og omsorgsforløpene, og om hvordan den kommunale helse- og omsorgstjenesten og spesialisthelsetjenesten organiseres og samhandler. Ferdighetstrening i profesjonell kommunikasjon vektlegges i dette emnet.
Sentrale tema
a. Aktører, organisering og samhandling i pasientforløpet
- Kommunale helse- og omsorgstjenester
- Spesialisthelsetjenester
- Familieomsorg
- Frivillig arbeid
- Brukerorganisasjoner
- Samhandling og koordinering av tjenester
- Kritiske overganger i pasientforløpet
- Pasienttilpassede forløp
b. Yrkesutøvelse, kommunikasjons- og veiledningskompetanse
- Yrkesrolle og identitet
- Tverrfaglig samarbeid
- Relasjonskompetanse
- Kunnskapsbasert praksis
- Fagutvikling
- Kulturmangfold og yrkesutøvelse
- Kommunikasjons- og veiledningskompetanse
- Grunnleggende pedagogiske prinsipper (undervisning)
Studenten
- har kunnskap om organiseringen av den kommunale helse- og omsorgstjenesten og spesialisthelsetjenesten
- har innsikt i pasienttilpassede forløp, deriblant pakkeforløp
- har kjennskap til ulike aktører og samarbeidsparters ansvar og oppgaver i ulike pasient- og omsorgsforløp
- har kunnskap om tverrfaglig samarbeid, saksbehandling og koordinering av helsetjenester
- har kunnskap om familieomsorg, frivillig arbeid og brukerorganisasjoner
- har innsikt i kunnskapsbasert praksis og omsorgsforskning
- har kunnskap om fagutvikling og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
- har kunnskap om medarbeiderskap, organisasjonskultur og ledelse i virksomheter i helse- og omsorgssektoren
- har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper i yrkesutøvelsen
Studenten
- kan anvende kommunikasjonsformer, og -teknikker profesjonelt i samarbeid med, og i veiledning av og i undervisning til, voksne og eldre pasienter, pårørende og kollegaer
- kan finne relevant informasjon og fagstoff til å kunne arbeide kunnskapsbasert og delta i fagutvikling på arbeidsplassen
- kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur til å bidra til et godt arbeidsmiljø
- kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie, frivillige og brukerorganisasjoner
Studenten
- kan bygge relasjoner og delta i tverrfaglig samarbeid med kollegaer på tvers av fag, avdelinger og etater
- kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
- kan bidra til fagutvikling på arbeidsplassen ved å planlegge utviklingsarbeid innenfor et avgrenset område
Mappekrav med individuelt refleksjonsnotat
Kommunikasjon og veiledning i yrkesutøvelsen (selvvalgt problemstilling)
Oversikt mappekrav/arbeidskrav
Emne |
Mappekrav/arbeidskrav |
Maks ant. ord/ Individuelt/Gruppe |
Vurdering |
Emne 4 |
Kommunikasjon og veiledning i yrkesutøvelsen |
2000/individuell |
Godkjent/ikke godkjent |
Emne 2, 3 og 4 |
Presentasjonsmappe, ett utvalgt og godkjent mappekrav fra hver av emnene 2, 3 og 4, påfølgende muntlig høring |
Gradert karakter, ekstern sensor |
Vedlegg - Formelle krav og vurderingskriterier for mappekrav
Formelle krav til innhold i mappekrav |
Kriterier for vurdering av mappekrav |
Vurderingsform
|
|
|
|
Mappekravet vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for mappekrav (vedlegg 1). Faglærer/veileder gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager. Arbeidet vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle mappekrav i emne 2, 3 og 4 må være godkjent før avsluttende vurdering (eksamen) som omfatter de fagspesifikke emnene.
- Birkeland, A. & Flovik, A. M. (2018). Sykepleie i hjemmet (3.utg.). Cappelen Damm Akademisk. Kap.1 og 5-6,
- Dalland, O. (2017). Metode og oppgaveskriving. Gyldendal akademiske forlag.
- Grov, E. K. & Holter, I. M. (Red.). (2015). Grunnleggende kunnskap i klinisk sykepleie. Sykepleieboken 1 (5.utg.). Cappelen Damm Akademisk. Kap. 9, 13 og 16.
- Kirkevold, M., Brodtkorp, K. & Ranhoff, A. H. (Red.). (2020). Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (3.utg.). Gyldendal Akademisk. Kap. 9, 13-14 og 16-17.
- Skau, G. M. (2011): Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Cappelen Akademisk.
- Tveiten, S. (2020). Helsepedagogikk - helsekompetanse og brukermedvirkning (2. utg.). Fagbokforlaget. Kap. 7, 9, 11 og 14.
Tilleggslitteratur
- Holm, S. & Wiik H. (2020). Bo lenger hjemme – nye utfordringer for hjemmetjenesten. Fagbokforlaget.
- Nortvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L.V & Reinar, L. M. (2012) Jobb kunnskapsbasert!: En arbeidsbok. Akribe.
- VAR Healthcare
- Helselovgivning, www.lovdata.no