00HH67B Helsefremmende og forebyggende arbeid ved somatisk sykdom og/eller skade

00HH67B Helsefremmende og forebyggende arbeid ved somatisk sykdom og/eller skade

    • Studiepoeng
      7
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Emnets innhold

Emne 2 handler om helsefremmende og forebyggende arbeid for å styrke mestring og bedre livskvalitet hos voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade. Emnet fokuserer på risikovurdering og systematisk observasjon og kartlegging for å identifisere pasientens ressurser og behov for forebyggende tiltak, for å kunne øke muligheten til å mestre de utfordringer og belastninger somatisk sykdom og skade kan gi.

 

Sentrale tema

a. Helsefremmende og forebyggende arbeid

  • Helsefremmende og forebyggende arbeid ved somatisk sykdom og skade
  • Sykepleieprosessen
  • Bruk av kartleggingsverktøy
  • Den fagskoleutdannede fagarbeiderens rolle i kartleggingsarbeid  
  • Observasjon og kartlegging av tilstand, ressurser og behov for forebyggende tiltak knyttet til:
    • Væske og ernæring
    • Tann- og munnhelse
    • Eliminasjon
    • Aktivitet
    • Søvn og hvile
    • Seksualitet
    • Psykososiale behov
    • Eksistensielle behov
  • Risikovurdering
    • Væskebalanse og ernæringsmessig risiko
    • Risiko for trykksår
    •  
    • Fallrisiko
    • Sikkerhet i hjemmet (risiko for brann)
  • Overgrep og vold
  • Psykosomatiske symptomer
  • Riktig legemiddelhåndtering
  • Smitteforebygging

b. Hverdagsmestring og rehabilitering

  • Hverdagsmestring og hverdagsrehabilitering
  • Rehabilitering
  • Empowerment
  • Brukermedvirkning
  • Livskvalitet
  • Hjelpemidler
  • Velferdsteknologi
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hva den enkelte pasient og helsepersonell kan gjøre for å fremme helse og forebygge komplikasjoner ved, og begrense konsekvenser av, somatisk sykdom og skade
  • har kunnskap om mestringsstrategier og hverdagsmestring når voksne og eldre opplever at helse og funksjonsevne endres som følge av somatisk sykdom og/eller skade
  • har kunnskap om hvordan somatisk og psykisk helse henger sammen og påvirker hverandre
  • forstår hva det betyr å arbeide i tråd med sykepleieprosessen i det praktiske pasientarbeidet
  • har kunnskap om kartleggingsverktøy som brukes for å vurdere funksjonsnivå og risiko hos voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
  • har innsikt i nasjonale anbefalinger for ernæring og fysisk aktivitet knyttet til somatisk sykdom hos voksne og eldre pasienter
  • kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologi, hjelpemidler og tilpasning av omgivelser for å styrke den voksne og eldre pasientens selvstendighet og opplevelse av mestring
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid og rehabilitering til å veilede voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og skade om brukermedvirkning og egenomsorg
  • kan anvende kunnskap om hvordan somatisk og psykisk helse henger sammen og påvirker hverandre
  • kan anvende sykepleieprosessen for å sikre systematikk og kvalitet i samarbeidet med voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og /eller skade
  • kan anvende standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy til å kartlegge og rapportere tilstand, ressurser og behov for tiltak knyttet til funksjonsnivå og risikovurdering hos voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
  • kan kartlegge og identifisere ressurser og behov for tiltak, knyttet til grunnleggende psykososiale og eksistensielle behov hos voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
  • kan kartlegge og identifisere ressurser og behov for velferdsteknologiske løsninger hos voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
  • kan anvende kunnskap om velferdsteknologi til å informere om og bistå voksne og eldre pasienter med valg av velferdsteknologiske løsninger
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver knyttet til risikovurdering og systematisk observasjon og kartlegging av ressurser og behov for tiltak hos voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
  • har forståelse for hvordan somatisk og psykisk helse og sykdom henger sammen og gjensidig påvirker hverandre
  • kan samarbeide med voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade på en måte som ivaretar mestring, brukermedvirkning og faglig forsvarlighet
Arbeidsinnsats

Mappekrav med individuelle refleksjonsnotat

  1. Kartlegging og risikovurdering
  2. Mestring av sykdom

 

Oversikt mappekrav/arbeidskrav

Emne

Mappekrav/arbeidskrav

Maks ant. ord/ Individuelt/Gruppe

Vurdering

Emne 2

Kartlegging og risikovurdering

2000/individuell

Godkjent/ikke godkjent

Mestring av sykdom

 

2000/gruppe

Godkjent/ikke godkjent

 

Emne 2, 3 og 4

Presentasjonsmappe, ett utvalgt og godkjent mappekrav fra hver av emnene 2, 3 og 4, påfølgende muntlig høring

Gradert karakter, ekstern sensor

Vurdering

Vedlegg - Formelle krav og vurderingskriterier for mappekrav

Formelle krav til innhold i mappekrav

Kriterier for vurdering av mappekrav

Vurderingsform

 

  • Forside
  • Evt. Forord
  • Innholdsfortegnelse
  • Innledning
  • Svar på alle oppgaver i mappekravet eller svar på en selvvalgt problemstilling innenfor gitt tema
  • Litteraturliste og referanser i teksten
  • Refleksjonsnotat
  • Logg ved gruppearbeid
  • Omfang: 2000 ord ± 10 % (f.o.m. innlending t.o.m. konklusjon), se hvert enkelt mappekrav
  • Følge Fagskolens retningslinjer for oppgaveskriving (skrift, linjeavstand, overskrifter, kildehenvisninger og anonymisering)

 

  • Viser faglig kompetanse i forhold til aktuelle læringsutbyttebeskrivelser i studieplanen
  • Følger formelle krav til innhold i mappa
  • Originalitet (ikke påfallende likhet med andre besvarelser eller publisert materiale)
  • Utfyllende tilbakemeldinger fra faglærer
  • Vurderes med godkjent/ikke godkjent
Forkunnskapskrav

Bestått emne 1. 

Evaluering

Hvert mappekrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for mappekrav (se vedlegg under Vurdering). Faglærer/veileder gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle mappekrav må være godkjent før avsluttende vurdering (eksamen) som omfatter de fagspesifikke emnene.

Pensumliste
  • Birkeland, A. & Flovik, A. M. (2018). Sykepleie i hjemmet (3.utg.). Cappelen Damm Akademisk. Kap. 2, 4, 5 (Mishandling og overgrep) og 8-10.
  • Grov, E. K. & Holter, I. M. (Red.). (2015). Grunnleggende kunnskap i klinisk sykepleie. Sykepleieboken 1 (5.utg.). Cappelen Damm Akademisk. Kap. 2, 10, 12, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 30 og 31.
  • Helsedirektoratet. (2016). Kosthåndboken. Helsedirektoratet.
  • Kirkevold, M., Brodtkorp, K. & Ranhoff, A. H. (Red.). (2020). Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (3.utg.). Gyldendal Akademisk. Kap. 6, 8, 10, 12, 19-24 og 35.
  • Tveiten, S. (2020). Helsepedagogikk - helsekompetanse og brukermedvirkning (2. utg.). Fagbokforlaget. Kap. 2 og 3.
  • Vabo, G. (2018). Dokumentasjon i sykepleiepraksis (3.utg.). Cappelen Damm. Kap. 4.
  • Vern for eldre. (u.å.). Hentet fra http://www.vernforeldre.no/index.php/e-laeringsprogrammet/

Tilleggslitteratur

  • Akselsen, P. E. (2018). Smittevern i helsetjenesten. Oslo: Gyldendal.
  • Gammersvik, Å. & Larsen, T.  (Red.). (2018). Helsefremmende sykepleie – i teori og praksis. (2.utg.). Fagbokforlaget Vigmostad og Bjørke AS.
  • Helsedirektoratet. (2010). Nasjonal faglig retningslinje for forebygging og behandling av underernæring. Helsedirektoratet.
  • Helsedirektoratet. (2010). Forebygging, utredning og behandling av overvekt og fedme hos voksne. Hentet fra https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/390/nasjonal-faglig-retningslinje-for-forebygging-utredning-og-behandling-av-overvekt-og-fedme-hos-voksne.pdf
  • Holm, S. & Wiik H. (2020). Bo lenger hjemme – nye utfordringer for hjemmetjenesten. Fagbokforlaget.
  • Lillevik, O. G., Salamonsen, J. S. & Nordhaug, I. (Red.). (2019). Vold i nære relasjoner. Gyldendal.
  • Nakrem, S. & Sigurjónsson, J. B. (2017). Velferdsteknologi i praksis; perspektiver på teknologi i kommunal helse- og omsorgstjeneste. Cappelen Damm Akademisk.
  • Olsen, L. A., Kofoed, E. & Rygg, L. Ø. (2018). Håndtering av legemidler. Cappelen Damm Akademisk.
  • Tuntland, H. & Ness, N. E. (2014). Hverdagsrehabilitering. Gyldendal.
  • VAR Healthcare  
  • Helselovgivning, www.lovdata.no