00HH67A Felles grunnlag for høyere yrkesfaglig utdanning i helse- og oppvekstfag
00HH67A Felles grunnlag for høyere yrkesfaglig utdanning i helse- og oppvekstfag
- Studiepoeng12
- EmneansvarligEdutorium Admin
- Start2021 Høst
Emne 1 danner et felles grunnlag for høyere yrkesfaglig utdanning i helse- og oppvekstfag og skal bidra til at studentene utvikler nødvendig kunnskap og forståelse i en felles referanseramme for yrkesutøvere i helse- og omsorgstjenesten. Sentrale temaer i emne 1 er kommunikasjon og samhandling, etikk, sosiologi og psykologi og helserett, helse- og sosialpolitikk og kvalitetsarbeid, og disse temaene danner basis og skal videreføres i de fagspesifikke emnene 2-4.
Sentrale tema
a. Arbeidsformer og læringsaktiviteter
- Aktiv læring og studieteknikk
- Refleksjon
- Mappemetodikk
- Veiledning
- Litteratur, nettsøk og kildekritikk
- Vurdering
- Gruppearbeid
- Ferdighetstrening
- Praksis
- Prosjekt- og utviklingsarbeid
- IKT og digitale plattformer
b. Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsteori
- Kommunikasjonsferdigheter
- Relasjonskompetanse
- Profesjonell kommunikasjon
- Tverrkulturell kommunikasjon
- Veiledning
- Konflikthåndtering
c. Etikk
- Menneskesyn
- Verdier
- Menneskerettighetserklæringen
- Yrkesetikk
- Etiske teorier og prinsipper
- Etiske utfordringer og dilemmaer
- Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
- Taushetspliktens etiske sider
- Brukermedvirkning
- Hverdagsmestring - “Hva er viktig for deg?”
- Beslutningskompetanse
d. Sosiologi og psykologi
- Utviklingsteorier
- Emosjoner, behov og motivasjon
- Krise og mestringsstrategier
- Roller, makt og avmakt
- Profesjonalitet i yrkesutøvelsen
- Gruppedynamikk og prosesser i grupper
- Sosialt nettverk og nettverksarbeid
- Helse- og sosial ulikhet
- Kulturelt mangfold
e. Helserett, helse- og sosialpolitikk og kvalitetsarbeid
- Samfunnets og velferdsstatens utvikling og helse- og sosialpolitiske prioriteringer
- Levekår og folkehelse
- Lover og forskrifter som regulerer helse- og omsorgssektorens virkefelt
- Helse- og omsorgssektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- Kunnskapsbasert praksis
- Digitalisering og e-helse
- Kvalitetsforbedringsarbeid
- Avvik
- Varsling
Studenten
- har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- forstår kommunikasjonens betydning i samhandling med brukere, pårørende og kolleger
- har innsikt i relevante lover og forskrifter innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- har kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling, og om helse- og sosialpolitiske prioriteringer
- har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, grupper og sosialt nettverk
- har kunnskap om digitalisering og e-helse
- har innsikt i kvalitetsforbedringsarbeid og kunnskapsbasert praksis
- har kunnskap om læring, IKT, digitale plattformer, nettsøk, kildekritikk, studieteknikk og arbeidsformer i studiet
Studenten
- kan anvende kunnskap om yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
- kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt med brukere/pasienter, pårørende, frivillige og kollegaer
- kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren/pasienten slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
- kan kartlegge situasjoner, identifisere etiske problemstillinger og iverksette relevante tiltak i samarbeid med kollegaer og medstudenter
- kan anvende aktuelt lovverk og forskrifter for helse- og omsorgssektoren i egen yrkesutøvelse
- kan anvende kunnskap om kvalitetsforbedringsarbeid og kunnskapsbasert praksis til å identifisere behov for, og planlegge forbedring
- kan finne fagstoff og vurdere kildene kritisk, og anvende kunnskap om læring, IKT, digitale plattformer, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
Studenten
- har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
- ser betydningen av å reflektere over egen praksis og begrunner sine vurderinger faglig og etisk
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer
- kan kommunisere og samhandle med brukere for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
- kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
- kan samarbeide og bygge relasjoner til medstudenter og kolleger
- har forståelse for betydningen sosiologi, psykologi, etikk og kommunikasjon har i egen yrkesutøvelse
Mappekrav med individuelle refleksjonsnotat
- Kommunikasjon og samhandling
- Etikk
- Sosiologi og psykologi
Gruppeoppgave med presentasjon og individuelt refleksjonsnotat
Kvalitetsforbedringsarbeid
Emne |
Mappekrav/arbeidskrav |
Maks ant. ord/ Individuelt/Gruppe |
Vurdering |
Emne 1 |
Kommunikasjon og samhandling |
2000 |
Godkjent/ikke godkjent |
Etikk |
2000 |
Godkjent/ikke godkjent |
|
Sosiologi og psykologi |
2000 |
Godkjent/ikke godkjent |
|
Kvalitetsforbedringsarbeid |
Gruppeoppgave med presentasjon og individuelt refleksjonsnotat |
Godkjent/ikke godkjent |
|
Presentasjonsmappe – 2 utvalgte mappekrav, påfølgende muntlig høring |
Gradert karakter, ekstern sensor |
Vedlegg - Formelle krav og vurderingskriterier for mappekrav
Formelle krav til innhold i mappekrav |
Kriterier for vurdering av mappekrav |
Vurderingsform
|
|
|
|
Vedlegg - Formelle krav og vurderingskriterier for presentasjonsmapper m/muntlig høring
Formelle krav til innhold i presentasjonsmappa |
Kriterier for vurdering |
Vurderingsform
|
|
|
|
Hvert mappekrav vurderes med utgangspunkt i egne vurderingskriterier for mappekrav (se vedlegg under Vurdering). Faglærer/veileder gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle mappekrav må være godkjent før avsluttende vurdering (eksamen) i emne 1.
- Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning og etikk. Gyldendal Akademisk. Kap. 1-9 og 13. Totalt 269 sider.
- Eide, T. & Aadland, E. (2020). Etikkhåndboka; Refleksjon, organisasjon, ledelse. Kommuneforlaget. Totalt 50 sider.
- Grasaas, K. K., Sjursen, M. & Stordalen, J. (2019). Fag, etikk og kommunikasjon for fagskoleutdanningene. Cappelen Damm AS. Kap. 1-17 og 19-21. Totalt 212 sider.
- Helgesen, L. A. (2016). Sosiologi og psykologi: for fagskoleutdanningene. Cappelen Damm AS. Kap. 1-12. Totalt 178 sider.
- Skau, G. M. (2017). Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. (5. utg.). Cappelen Akademisk. Kap. 1-5. Totalt 109 sider.
Totalt 818 sider
Tilleggslitteratur
- Arntzen, E. (2014). Ledelse og kvalitet i helsetjenesten: Arbeidsglede og orden i eget hus. Gyldendal Akademisk.
- Molven, O. (2016) Sykepleie og jus. Gyldendal Akademisk.
- Nortvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L.V & Reinar, L. M. (2012) Jobb kunnskapsbasert!: En arbeidsbok. Akribe.
- Helse og sosiallover www.lovdata.no