00HH67A Felles grunnlag for høyere yrkesfaglig utdanning i helse- og oppvekstfag

00HH67A Felles grunnlag for høyere yrkesfaglig utdanning i helse- og oppvekstfag

    • Studiepoeng
      12
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Emnets innhold

Emne 1 danner et felles grunnlag for høyere yrkesfaglig utdanning i helse- og oppvekstfag og skal bidra til at studentene utvikler nødvendig kunnskap og forståelse i en felles referanseramme for yrkesutøvere i helse- og omsorgstjenesten. Sentrale temaer i emne 1 er kommunikasjon og samhandling, etikk, sosiologi og psykologi og helserett, helse- og sosialpolitikk og kvalitetsarbeid, og disse temaene danner basis og skal videreføres i de fagspesifikke emnene 2-4. 

 

Sentrale tema

a. Arbeidsformer og læringsaktiviteter

  • Aktiv læring og studieteknikk
  • Refleksjon
  • Mappemetodikk
  • Veiledning
  • Litteratur, nettsøk og kildekritikk
  • Vurdering
  • Gruppearbeid
  • Ferdighetstrening
  • Praksis
  • Prosjekt- og utviklingsarbeid
  • IKT og digitale plattformer

 

b. Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjonsteori
  • Kommunikasjonsferdigheter
  • Relasjonskompetanse
  • Profesjonell kommunikasjon
  • Tverrkulturell kommunikasjon
  • Veiledning
  • Konflikthåndtering

 

c. Etikk

  • Menneskesyn
  • Verdier
  • Menneskerettighetserklæringen
  • Yrkesetikk
  • Etiske teorier og prinsipper
  • Etiske utfordringer og dilemmaer
  • Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Taushetspliktens etiske sider
  • Brukermedvirkning
  • Hverdagsmestring - “Hva er viktig for deg?”
  • Beslutningskompetanse

 

d. Sosiologi og psykologi

  • Utviklingsteorier
  • Emosjoner, behov og motivasjon
  • Krise og mestringsstrategier
  • Roller, makt og avmakt
  • Profesjonalitet i yrkesutøvelsen
  • Gruppedynamikk og prosesser i grupper
  • Sosialt nettverk og nettverksarbeid
  • Helse- og sosial ulikhet
  • Kulturelt mangfold

 

e. Helserett, helse- og sosialpolitikk og kvalitetsarbeid

  • Samfunnets og velferdsstatens utvikling og helse- og sosialpolitiske prioriteringer
  • Levekår og folkehelse 
  • Lover og forskrifter som regulerer helse- og omsorgssektorens virkefelt
  • Helse- og omsorgssektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Digitalisering og e-helse
  • Kvalitetsforbedringsarbeid
  • Avvik
  • Varsling
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • forstår kommunikasjonens betydning i samhandling med brukere, pårørende og kolleger
  • har innsikt i relevante lover og forskrifter innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • har kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling, og om helse- og sosialpolitiske prioriteringer
  • har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, grupper og sosialt nettverk
  • har kunnskap om digitalisering og e-helse
  • har innsikt i kvalitetsforbedringsarbeid og kunnskapsbasert praksis
  • har kunnskap om læring, IKT, digitale plattformer, nettsøk, kildekritikk, studieteknikk og arbeidsformer i studiet
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt med brukere/pasienter, pårørende, frivillige og kollegaer
  • kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren/pasienten slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
  • kan kartlegge situasjoner, identifisere etiske problemstillinger og iverksette relevante tiltak i samarbeid med kollegaer og medstudenter
  • kan anvende aktuelt lovverk og forskrifter for helse- og omsorgssektoren i egen yrkesutøvelse
  • kan anvende kunnskap om kvalitetsforbedringsarbeid og kunnskapsbasert praksis til å identifisere behov for, og planlegge forbedring
  • kan finne fagstoff og vurdere kildene kritisk, og anvende kunnskap om læring, IKT, digitale plattformer, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
  • ser betydningen av å reflektere over egen praksis og begrunner sine vurderinger faglig og etisk
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer
  • kan kommunisere og samhandle med brukere for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
  • kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
  • kan samarbeide og bygge relasjoner til medstudenter og kolleger
  • har forståelse for betydningen sosiologi, psykologi, etikk og kommunikasjon har i egen yrkesutøvelse
Arbeidsinnsats

Mappekrav med individuelle refleksjonsnotat

  1. Kommunikasjon og samhandling
  2. Etikk
  3. Sosiologi og psykologi

Gruppeoppgave med presentasjon og individuelt refleksjonsnotat

Kvalitetsforbedringsarbeid

 

Emne

Mappekrav/arbeidskrav

Maks ant. ord/ Individuelt/Gruppe

Vurdering

Emne 1

Kommunikasjon og samhandling

2000

Godkjent/ikke godkjent

Etikk

2000

Godkjent/ikke godkjent

Sosiologi og psykologi

2000

Godkjent/ikke godkjent

Kvalitetsforbedringsarbeid

Gruppeoppgave med presentasjon og individuelt refleksjonsnotat 

Godkjent/ikke godkjent

Presentasjonsmappe – 2 utvalgte mappekrav, påfølgende muntlig høring

Gradert karakter, ekstern sensor

Vurdering

Vedlegg - Formelle krav og vurderingskriterier for mappekrav

Formelle krav til innhold i mappekrav

Kriterier for vurdering av mappekrav

Vurderingsform

 

  • Forside
  • Evt. Forord
  • Innholdsfortegnelse
  • Innledning
  • Svar på alle oppgaver i mappekravet eller svar på en selvvalgt problemstilling innenfor gitt tema
  • Litteraturliste og referanser i teksten
  • Refleksjonsnotat
  • Logg ved gruppearbeid
  • Omfang: 2000 ord ± 10 % (f.o.m. innlending t.o.m. konklusjon), se hvert enkelt mappekrav
  • Følge Fagskolens retningslinjer for oppgaveskriving (skrift, linjeavstand, overskrifter, kildehenvisninger og anonymisering)

 

  • Viser faglig kompetanse i forhold til aktuelle læringsutbyttebeskrivelser i studieplanen
  • Følger formelle krav til innhold i mappa
  • Originalitet (ikke påfallende likhet med andre besvarelser eller publisert materiale)
  • Utfyllende tilbakemeldinger fra faglærer
  • Vurderes med godkjent/ikke godkjent

 

Vedlegg - Formelle krav og vurderingskriterier for presentasjonsmapper m/muntlig høring

Formelle krav til innhold i presentasjonsmappa

Kriterier for vurdering

Vurderingsform

 

  • Forside
  • Innholdsfortegnelse
  • Felles innledning, med begrunnelse for valg, kort om valgte mappekrav og forbedringer
  • Et gitt antall godkjente og bearbeidede mappekrav (f.o.m. innledning t.o.m. litteraturliste)
  • Refleksjonsnotat
  • Følge Fagskolens retningslinjer for oppgaveskriving (skrift, linjeavstand, overskrifter, kildehenvisninger og anonymisering)

 

  • Viser faglig kompetanse i forhold til aktuelle læringsutbyttebeskrivelser i studieplanen
  • Følger formelle krav til innhold i presentasjonsmappa
  • Originalitet (ikke påfallende likhet med andre besvarelser eller publisert materiale)
  • Samlet vurdering av presentasjonsmappe og muntlig høring
  • Gradert karakter (A-F), der A er beste karakter. Det kreves karakteren E eller bedre for at eksamen skal være bestått

 

Forkunnskapskrav

Ingen. 

Evaluering

Hvert mappekrav vurderes med utgangspunkt i egne vurderingskriterier for mappekrav (se vedlegg under Vurdering). Faglærer/veileder gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle mappekrav må være godkjent før avsluttende vurdering (eksamen) i emne 1. 

 

Pensumliste
  • Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning og etikk. Gyldendal Akademisk. Kap. 1-9 og 13. Totalt 269 sider.
  • Eide, T. & Aadland, E. (2020). Etikkhåndboka; Refleksjon, organisasjon, ledelse. Kommuneforlaget. Totalt 50 sider.
  • Grasaas, K. K., Sjursen, M. & Stordalen, J. (2019). Fag, etikk og kommunikasjon for fagskoleutdanningene. Cappelen Damm AS. Kap. 1-17 og 19-21. Totalt 212 sider.
  • Helgesen, L. A. (2016). Sosiologi og psykologi: for fagskoleutdanningene. Cappelen Damm AS. Kap. 1-12. Totalt 178 sider.
  • Skau, G. M. (2017). Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. (5. utg.). Cappelen Akademisk. Kap. 1-5. Totalt 109 sider.

Totalt 818 sider

Tilleggslitteratur

  • Arntzen, E. (2014). Ledelse og kvalitet i helsetjenesten: Arbeidsglede og orden i eget hus. Gyldendal Akademisk.
  • Molven, O. (2016) Sykepleie og jus. Gyldendal Akademisk.
  • Nortvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L.V & Reinar, L. M. (2012) Jobb kunnskapsbasert!: En arbeidsbok. Akribe.
  • Helse og sosiallover www.lovdata.no