00HH59D Palliative tjenestetilbud, organisering og pasienttilpassede forløp

00HH59D Palliative tjenestetilbud, organisering og pasienttilpassede forløp

    • Studiepoeng
      5
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Introduksjon

a. Organisering av det palliative tilbudet

  • Kommunale helse- og omsorgstjenester
  • Spesialisthelsetjenester
  • Familieomsorg
  • Frivillig arbeid
  • Brukerorganisasjoner
  • Samhandling og koordinering av tjenester
  • Pasienttilpassede forløp
  • Velferdsteknologi
  • Sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
  • Hjemmedød
  • Det palliative tjenestetilbudet til barn og unge og deres familier

 

4b. Yrkesutøvelse, kommunikasjons- og veiledningskompetanse

  • Yrkesrolle og identitet
  • Tverrfaglig samarbeid
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Fagutviklingsarbeid 
  • Kommunikasjons- og veiledningskompetanse
    • Evne til å se og la seg berøre
    • Evne til å lytte
    • Mot til samtale
    • Advanced Care Planning – samtale (forhåndssamtale om livets siste fase)
Emnets innhold

Emne 4 handler om det palliative tjenestetilbudet, aktører, organisering og samhandling i pasienttilpassede forløp, samt ulike aspekter knyttet til hjemmedød. Emnet skal også gi studentene økt bevissthet om egen yrkesrolle og ansvar knyttet til kommunikasjon, medarbeiderskap, veiledning og fagutvikling på arbeidsplassen. Ferdighetstrening i kommunikasjon vektlegges i dette emnet.

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om det palliative tjenestetilbudet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten og i spesialisthelsetjenesten
  • har kunnskap om tverrfaglig samarbeid og kjennskap til ulike aktører og samarbeidsparters ansvar og oppgaver i ulike pasient- og omsorgsforløp
  • har innsikt i pasienttilpassede forløp, deriblant pakkeforløp
  • har innsikt i sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
  • har kunnskap om familieomsorg, frivillig arbeid og brukerorganisasjoner knyttet til palliativ omsorg
  • har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis
  • har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
  • har kjennskap til regionale kompetansetjenester for lindrende behandling
  • kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologiske løsninger knyttet til palliasjon
  • har kunnskap om det palliative tjenestetilbudet til barn og unge og deres familier
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kommunikasjonsformer, og -teknikker i samtale med alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
  • kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede pasienter og pårørende
  • kan finne relevant informasjon og fagstoff til å kunne informere og veilede pasient og pårørende om det palliative tjenestetilbudet og om sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
  • kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur til å bidra til et godt arbeidsmiljø
Generell kompetanse

Studenten

  • har et bevisst forhold til egne verdier knyttet til sykdom, lidelse og død og til eget faglig og personlig engasjement og begrensninger
  • har mot til å samtale med alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
  • kan bygge relasjoner og delta i tverrfaglig samarbeid med kollegaer på tvers av fag, avdelinger og etater
  • kan bidra til kvalitetsforbedring i palliativ omsorg på arbeidsplassen ved å planlegge utviklingsarbeid innenfor et avgrenset område
Arbeidsinnsats

Mappekrav med individuelle refleksjonsnotat

  1. Yrkesutøvelse og kommunikasjon

Gruppeoppgave med presentasjon og individuelt refleksjonsnotat

Organisering og pasienttilpassede forløp

 

Oversikt mappekrav

Emne

Mappekrav/arbeidskrav

Maks ant. ord/ Individuelt/Gruppe

Vurdering

Emne 4

Yrkesutøvelse og kommunikasjon

2000/individuell

Godkjent/ikke godkjent

Organisering og pasienttilpassede forløp

Gruppeoppgave med presentasjon og individuelt refleksjonsnotat 

Godkjent/ikke godkjent

Emne 2, 3 og 4

Presentasjonsmappe, 1 utvalgt og godkjent mappekrav fra hver av emnene 2, 3 og 4, påfølgende muntlig høring

Gradert karakter, ekstern sensor

Vurdering

Vedlegg - Formelle krav og vurderingskriterier for mappekrav

Formelle krav til innhold i mappekrav

Kriterier for vurdering av mappekrav

Vurderingsform

 

  • Forside
  • Evt. Forord
  • Innholdsfortegnelse
  • Innledning
  • Svar på alle oppgaver i mappekravet eller svar på en selvvalgt problemstilling innenfor gitt tema
  • Litteraturliste og referanser i teksten
  • Refleksjonsnotat
  • Logg ved gruppearbeid
  • Omfang: 2000 ord ± 10 % (f.o.m. innlending t.o.m. konklusjon), se hvert enkelt mappekrav
  • Følge Fagskolens retningslinjer for oppgaveskriving (skrift, linjeavstand, overskrifter, kildehenvisninger og anonymisering)

 

  • Viser faglig kompetanse i forhold til aktuelle læringsutbyttebeskrivelser i studieplanen
  • Følger formelle krav til innhold i mappa
  • Originalitet (ikke påfallende likhet med andre besvarelser eller publisert materiale)
  • Utfyllende tilbakemeldinger fra faglærer
  • Vurderes med godkjent/ikke godkjent

 

 

Vedlegg - Formelle krav og vurderingskriterier for presentasjonsmapper m/muntlig høring

Formelle krav til innhold i presentasjonsmappa

Kriterier for vurdering

Vurderingsform

 

  • Forside
  • Innholdsfortegnelse
  • Felles innledning, med begrunnelse for valg, kort om valgte mappekrav og forbedringer
  • Et gitt antall godkjente og bearbeidede mappekrav (f.o.m. innledning t.o.m. litteraturliste)
  • Refleksjonsnotat
  • Følge Fagskolens retningslinjer for oppgaveskriving (skrift, linjeavstand, overskrifter, kildehenvisninger og anonymisering)

 

  • Viser faglig kompetanse i forhold til aktuelle læringsutbyttebeskrivelser i studieplanen
  • Følger formelle krav til innhold i presentasjonsmappa
  • Originalitet (ikke påfallende likhet med andre besvarelser eller publisert materiale)
  • Samlet vurdering av presentasjonsmappe og muntlig høring
  • Gradert karakter (A-F), der A er beste karakter. Det kreves karakteren E eller bedre for at eksamen skal være bestått

 

Forkunnskapskrav

Bestått emne 1

Pensumliste
  • Dalland, O. (2017). Metode og oppgaveskriving. Gyldendal akademiske forlag
  • Holm, M. S. & Husebø, S (Red.). (2015). En verdig alderdom: Omsorg ved livets slutt. Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS. Kap. 14, 16 og 25.
  • Kaasa, S. & Loge, J.H. (red.). (2016). Palliasjon. Nordisk lærebok. (3. utg.). Gyldendal. Kap. 7, 9, 11-12 og 15.
  • Reitan, A. M. & Schjølberg, T.K. (Red.). (2017). Kreftsykepleie: Pasient – Utfordring-Handling. (4. utg.). Cappelen Damm Akademisk. Kap. 5 og 17.
  • Skau, G. M. (2011): Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Cappelen Akademisk.

Tilleggslitteratur