00HH59D Palliative tjenestetilbud, organisering og pasienttilpassede forløp
00HH59D Palliative tjenestetilbud, organisering og pasienttilpassede forløp
- Studiepoeng5
- EmneansvarligEdutorium Admin
- Start2021 Høst
a. Organisering av det palliative tilbudet
- Kommunale helse- og omsorgstjenester
- Spesialisthelsetjenester
- Familieomsorg
- Frivillig arbeid
- Brukerorganisasjoner
- Samhandling og koordinering av tjenester
- Pasienttilpassede forløp
- Velferdsteknologi
- Sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
- Hjemmedød
- Det palliative tjenestetilbudet til barn og unge og deres familier
4b. Yrkesutøvelse, kommunikasjons- og veiledningskompetanse
- Yrkesrolle og identitet
- Tverrfaglig samarbeid
- Kunnskapsbasert praksis
- Fagutviklingsarbeid
- Kommunikasjons- og veiledningskompetanse
- Evne til å se og la seg berøre
- Evne til å lytte
- Mot til samtale
- Advanced Care Planning – samtale (forhåndssamtale om livets siste fase)
Emne 4 handler om det palliative tjenestetilbudet, aktører, organisering og samhandling i pasienttilpassede forløp, samt ulike aspekter knyttet til hjemmedød. Emnet skal også gi studentene økt bevissthet om egen yrkesrolle og ansvar knyttet til kommunikasjon, medarbeiderskap, veiledning og fagutvikling på arbeidsplassen. Ferdighetstrening i kommunikasjon vektlegges i dette emnet.
Studenten
- har kunnskap om det palliative tjenestetilbudet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten og i spesialisthelsetjenesten
- har kunnskap om tverrfaglig samarbeid og kjennskap til ulike aktører og samarbeidsparters ansvar og oppgaver i ulike pasient- og omsorgsforløp
- har innsikt i pasienttilpassede forløp, deriblant pakkeforløp
- har innsikt i sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
- har kunnskap om familieomsorg, frivillig arbeid og brukerorganisasjoner knyttet til palliativ omsorg
- har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper
- har innsikt i kunnskapsbasert praksis
- har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
- har kjennskap til regionale kompetansetjenester for lindrende behandling
- kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologiske løsninger knyttet til palliasjon
- har kunnskap om det palliative tjenestetilbudet til barn og unge og deres familier
Studenten
- kan anvende kommunikasjonsformer, og -teknikker i samtale med alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
- kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede pasienter og pårørende
- kan finne relevant informasjon og fagstoff til å kunne informere og veilede pasient og pårørende om det palliative tjenestetilbudet og om sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
- kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur til å bidra til et godt arbeidsmiljø
Studenten
- har et bevisst forhold til egne verdier knyttet til sykdom, lidelse og død og til eget faglig og personlig engasjement og begrensninger
- har mot til å samtale med alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
- kan bygge relasjoner og delta i tverrfaglig samarbeid med kollegaer på tvers av fag, avdelinger og etater
- kan bidra til kvalitetsforbedring i palliativ omsorg på arbeidsplassen ved å planlegge utviklingsarbeid innenfor et avgrenset område
Mappekrav med individuelle refleksjonsnotat
- Yrkesutøvelse og kommunikasjon
Gruppeoppgave med presentasjon og individuelt refleksjonsnotat
Organisering og pasienttilpassede forløp
Oversikt mappekrav
Emne |
Mappekrav/arbeidskrav |
Maks ant. ord/ Individuelt/Gruppe |
Vurdering |
Emne 4 |
Yrkesutøvelse og kommunikasjon |
2000/individuell |
Godkjent/ikke godkjent |
Organisering og pasienttilpassede forløp |
Gruppeoppgave med presentasjon og individuelt refleksjonsnotat |
Godkjent/ikke godkjent |
|
Emne 2, 3 og 4 |
Presentasjonsmappe, 1 utvalgt og godkjent mappekrav fra hver av emnene 2, 3 og 4, påfølgende muntlig høring |
Gradert karakter, ekstern sensor |
Vedlegg - Formelle krav og vurderingskriterier for mappekrav
Formelle krav til innhold i mappekrav |
Kriterier for vurdering av mappekrav |
Vurderingsform
|
|
|
|
|
|
Vedlegg - Formelle krav og vurderingskriterier for presentasjonsmapper m/muntlig høring
Formelle krav til innhold i presentasjonsmappa |
Kriterier for vurdering |
Vurderingsform
|
|
|
|
- Dalland, O. (2017). Metode og oppgaveskriving. Gyldendal akademiske forlag
- Holm, M. S. & Husebø, S (Red.). (2015). En verdig alderdom: Omsorg ved livets slutt. Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS. Kap. 14, 16 og 25.
- Kaasa, S. & Loge, J.H. (red.). (2016). Palliasjon. Nordisk lærebok. (3. utg.). Gyldendal. Kap. 7, 9, 11-12 og 15.
- Reitan, A. M. & Schjølberg, T.K. (Red.). (2017). Kreftsykepleie: Pasient – Utfordring-Handling. (4. utg.). Cappelen Damm Akademisk. Kap. 5 og 17.
- Skau, G. M. (2011): Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Cappelen Akademisk.
Tilleggslitteratur
- Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning og etikk. Gyldendal Akademisk.
- Foreningen for barnepalliasjon, http://barnepalliasjon.no/
- Helsedirektoratet. (2015). Nasjonalt handlingsprogram med retningslinjer for palliasjon i kreftomsorgen.
- Helsedirektoratet. (2017). Nasjonal faglig retningslinjer for palliasjon til barn og unge uavhengig av diagnose. 15 sider.
- Kreftforeningen, https://kreftforeningen.no/
- Nortvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L.V & Reinar, L. M. (2012) Jobb kunnskapsbasert!: En arbeidsbok. Akribe.
- NOU 2017: 16. (2016). På liv og død— Palliasjon til alvorlig syke og døende. Hentet fra https://www.regjeringen.no
- Tveiten, S. (2016). Helsepedagogikk. Pasient- og pårørendeopplæring. Fagbokforlaget.
- Helselovgivning, www.lovdata.no