00HH59B Palliasjon

00HH59B Palliasjon

    • Studiepoeng
      7
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Introduksjon

a. Palliasjon – hva er palliasjon?

  • Palliasjon
  • Livsforlengende behandling
  • Hospicefilosofien
  • Livshjelp
  • Pasientsentrert tilnærming
  • Integritet
  • Livskvalitet, håp og mestring

 

b. Alvorlig og uhelbredelig sykdom - hva det kan innebære for pasient og pårørende

  • Akutt og kronisk syk
  • Psykiske reaksjoner
  • Åndelige og eksistensielle utfordringer
  • Påvirkning av nettverk og omgivelser
  • Sosiale omveltninger
  • Pårørende
  • Barn og unge som pårørende
  • Krise og sorg
  • Den fagskoleutdannede fagarbeiderens ansvar og funksjon i møte med alvorlig syke og døende pasienter og deres pårørende

 

c. Døden i et historisk og kulturelt perspektiv

  • Døden i et historisk perspektiv
  • Sykdom og død i ulike kulturer
Emnets innhold

Emne 2 tar for seg sentrale begreper innen palliasjon og verdigrunnlaget som Hospicefilosofien bygger på. Emnet handler også om livshjelp for at den enkelte skal få hjelp til å leve best mulig i egne omgivelser, med minst mulig plager, for å bedre livskvalitet og opplevelse av mestring og håp. Emnet skal øke forståelsen for hva det kan innebære å få en alvorlig og uhelbredelig sykdom for pasient og pårørende og for den fagskoleutdannede fagarbeiderens ansvar og funksjon i palliativ omsorg. Videre tar emnet for seg døden i et historisk og kulturelt perspektiv.

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hva palliativ behandling, omsorg og pleie er og omfatter
  • forstår hva det betyr å ha en pasientsentrert tilnærming i palliativ behandling, pleie og omsorg
  • har kunnskap om hvordan alvorlig og uhelbredelig sykdom kan påvirke både pasient og pårørende fysisk, psykisk, sosialt og eksistensielt
  • har kunnskap om sorg- og krisereaksjoner knyttet til det å få eller å være nær pårørende til en som får alvorlig og uhelbredelig sykdom
  • har kunnskap om hva livshjelp innebærer og hvordan det kan bidra til å fremme livskvalitet, mestring og håp hos alvorlig og uhelbredelig syke og deres pårørende 
  • har kunnskap om Hospicefilosofien egenart, verdigrunnlag og betydning i samfunnet
  • har kunnskap om døden i et historisk og kulturelt perspektiv
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om pasientsentrert tilnærming til å ivareta brukermedvirkning og integritet hos alvorlig og uhelbredelige syke og døende pasienter
  • kan finne relevant informasjon om ulike kulturelle aspekter knyttet til alvorlig sykdom og død for å møte individuelle ønsker og behov hos pasient og pårørende
  • kan anvende kunnskap om reaksjoner på sorg og krise i møte med pasienter med alvorlig og uhelbredelig sykdom og deres pårørende
Generell kompetanse

Studenten

  • kan utøve pleie og omsorg for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter i tråd med verdigrunnlaget for palliasjon og Hospicefilosofien og pasientsentrert tilnærming
  • har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver i den palliative omsorgen for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
Arbeidsinnsats

Mappekrav med individuelle refleksjonsnotat

  1. Palliasjon til alvorlig og uhelbredelig syke pasienter
  2. Døden – en del av livet

 

Oversikt mappekrav

Emne

Mappekrav/arbeidskrav

Maks ant. ord/ Individuelt/Gruppe

Vurdering

Emne 2

Palliasjon til alvorlig og uhelbredelig syke pasienter

2000/individuell

Godkjent/ikke godkjent

Døden – en del av livet

 

2000/gruppe

Godkjent/ikke godkjent

Emne 2, 3 og 4

Presentasjonsmappe, 1 utvalgt og godkjent mappekrav fra hver av emnene 2, 3 og 4, påfølgende muntlig høring

Gradert karakter, ekstern sensor

Vurdering

Vedlegg - Formelle krav og vurderingskriterier for mappekrav

Formelle krav til innhold i mappekrav

Kriterier for vurdering av mappekrav

Vurderingsform

 

  • Forside
  • Evt. Forord
  • Innholdsfortegnelse
  • Innledning
  • Svar på alle oppgaver i mappekravet eller svar på en selvvalgt problemstilling innenfor gitt tema
  • Litteraturliste og referanser i teksten
  • Refleksjonsnotat
  • Logg ved gruppearbeid
  • Omfang: 2000 ord ± 10 % (f.o.m. innlending t.o.m. konklusjon), se hvert enkelt mappekrav
  • Følge Fagskolens retningslinjer for oppgaveskriving (skrift, linjeavstand, overskrifter, kildehenvisninger og anonymisering)

 

  • Viser faglig kompetanse i forhold til aktuelle læringsutbyttebeskrivelser i studieplanen
  • Følger formelle krav til innhold i mappa
  • Originalitet (ikke påfallende likhet med andre besvarelser eller publisert materiale)
  • Utfyllende tilbakemeldinger fra faglærer
  • Vurderes med godkjent/ikke godkjent

 

Forkunnskapskrav

Bestått emne 1

Evaluering

Hvert mappekrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for mappekrav (se vedlegg under Vurdering). Faglærer/veileder gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle mappekrav må være godkjent før avsluttende vurdering (eksamen) som omfatter de fagspesifikke emnene.

Pensumliste
  • Dahl, A. A. (2016). Kreftsykdom; Psykologiske og sosiale perspektiver. Cappelen Damm Akademisk. Kap.: 1, 3, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 og 16.
  • Holm, M. S. & Husebø, S (Red.). (2015). En verdig alderdom: Omsorg ved livets slutt. Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS. Kap. 1 - 3, 13 og 18.
  • Kaasa, S. & Loge, J.H. (red.). (2016). Palliasjon. Nordisk lærebok. (3. utg.). Gyldendal. Kap. 1, 3, 13, 20 og 24.
  • Reitan, A. M. & Schjølberg, T.K. (Red.). (2017). Kreftsykepleie: Pasient – Utfordring-Handling. (4. utg.). Cappelen Damm Akademisk. Kap. 2-4, 13-14 og 16.

Tilleggslitteratur