00HH14D Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering
00HH14D Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering
- Studiepoeng7
- EmneansvarligEdutorium Admin
- Start2021 Høst
a. Samhandling og relasjonskompetanse
- Kommunikasjon og samarbeid med mennesker med psykiske lidelser og/eller ruslidelser og deres pårørende
- Metoder og kommunikative ferdigheter
- Alliansebygging og interaksjon
- Relasjonskompetanse, håndtering av egne følelser og reaksjoner
- Etablering, opprettholdelse, avslutning av en relasjon
- Etiske sider ved samhandling
- Konfliktforebygging, konflikthåndtering
b. Behandling og oppfølging
- Prinsipper, mål og metoder for kartlegging
- Behandlingsmodeller og -metoder
- Habilitering og rehabilitering
- Individuell plan
- Legemiddelassistert rehabilitering
- Oppsøkende virksomhet/utekontaktarbeid
- Ettervern og nettverksarbeid
c. Miljøarbeid og aktiv omsorg
- Fritidstiltak, fritidsassistanse
- Boligsosialt arbeid, bistand og oppfølging i egen bolig
- Aktivitet og trening
- Læringsbaserte tiltak
- Velferdsteknologi
- Arbeidsrettede tiltak og aktiviteter
- Daglige gjøremål/ aktiviteter (ADL)
- Miljøterapeutiske prinsipper
- Brukerorganisasjoner, likemannsarbeid og selvhjelpsgrupper
d. Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
- Miljøarbeiders rolle, identitet
- Relasjonskompetanse, gruppeprosesser og arbeidskultur
- Arbeidsmetoder og planleggingsverktøy i miljøarbeid
- Metoder og verktøy for kvalitetsforbedring
- Kunnskapsbasert praksis
- Utviklingsarbeid
e. Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
- Aktører i behandlingsforløpet
- Organisering, rollefordeling og tverrfaglig samarbeid mellom aktører og tjenestenivåer/ samhandlingsmodeller
- Organisasjon og ledelse
- E-helse
Emne 4 handler om behandlingsforløp, oppfølging og koordinering. Emnet skal gi studentene kunnskaper og ferdigheter i kommunikasjon og veiledning og forberede studentene på praksisperioden. I emne 4 får studentene også kjennskap til metoder for gjennomføring av ferdighetstrening i profesjonell kommunikasjon.
Studenten
- har kunnskap om metoder/tiltak innenfor behandling/oppfølging og har innsikt i forskjellige aktørers roller og ansvar i ulike pasientforløp for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser.
- har kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid, og innsikt i saksbehandling og koordinering av helsetjenester til personer med psykiske lidelser, ruslidelser og spillavhengighet
- har kunnskap om familieomsorg, frivillig arbeid, selvhjelpsgrupper og lavterskeltilbud til personer med psykiske lidelser, ruslidelser eller spillavhengighet
- kan oppdatere sin kunnskap om tilbudene til mennesker med psykiske lidelser, ruslidelser eller spillavhengighet i kommunal helse- og omsorgstjeneste og spesialisthelsetjeneste.
- har kunnskap om legemiddelassistert rehabilitering
Studenten
- kan kartlegge en situasjon og identifisere ressurser og behov, for å tilrettelegge og iverksette tiltak som skaper læring og mestring hos personer med psykiske lidelser, ruslidelser eller spillavhengighet
- kan organisere tverrfaglig samarbeid og veilede pasienter/brukere, pårørende og fagpersoner
- kan anvende ulike kommunikasjonsferdigheter og teknikker i samarbeid med personer med psykiske lidelser, ruslidelser eller spillavhengighet
- kan kartlegge en situasjon og kan identifisere faglige problemstillinger ut fra observasjoner av personer med psykiske lidelser, ruslidelser eller spillavhengighet
- kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
Studenten
- kan drøfte og formidle kunnskap innenfor fagfeltet
- utføre miljøarbeid ut fra den enkeltes behov for veiledning, tilrettelegging og behandling
- kan delta i faggrupper for å kvalitetssikre og videreutvikle praksis og forståelse på egen arbeidsplass.
- kan bygge relasjoner med kollegaer, på tvers av seksjoner og etater i samarbeid om tjenestetilbudet i psykisk helsearbeid og rusarbeid
- kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester innen fagfeltet psykisk helsearbeid og rusarbeid gjennom oppdatering av kunnskap, erfaringsdeling, miljøterapisamlinger og veiledningstimer.
Mappekrav
- Samhandling og relasjonskompetanse
- Miljøarbeid
Oversikt mappekrav
Emne |
Mappekrav/ studiekrav |
Maks ant. ord/ Ind./Gruppe |
Vurdering |
Emne 4 |
Samhandling og relasjonskompetanse |
2000 |
Godkjent/ikke godkjent |
Miljøarbeid |
2000 |
Godkjent/ikke godkjent |
|
Emne 2, 3 og 4 |
Presentasjonsmappe, 1 utvalgt og godkjent mappekrav fra hver av emnene 2, 3 og 4, påfølgende muntlig høring |
Gradert karakter, ekstern sensor |
Vedlegg - Formelle krav og vurderingskriterier for mappekrav
Formelle krav til innhold i mappekrav |
Kriterier for vurdering av mappekrav |
|
Vurderingsform |
innledning t.o.m. konklusjon), se hvert enkelt mappekrav
|
|
|
|
Vedlegg - Formelle krav og vurderingskriterier for presentasjonsmapper m/muntlig høring
Formelle krav til innhold i presentasjonsmappa |
|
Kriterier for vurdering |
|
Vurderingsform
|
litteraturliste)
|
|
|
Mappekravet vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for mappekrav (se vedlegg under Vurdering). Arbeidet vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle mappekrav i emne 2, 3 og 4 må være godkjent før avsluttende vurdering (eksamen) som omfatter de fagspesifikke emnene.
- Dalland, O. (2017). Metode og oppgaveskriving. Oslo: Gyldendal akademiske forlag. (Kr. 499,-)
- Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning og etikk. Oslo: Gyldendal Akademisk.
- Eide, T. & Aadland, E. (2020). Etikkhåndboka; Refleksjon, organisasjon, ledelse. Oslo: Kommuneforlaget.
- Grasaas, K. K., Sjursen, M. & Stordalen, J. (2019). Fag, etikk og kommunikasjon for fagskoleutdanningene. Oslo: Cappelen Damm AS.
- Gonzalez, M.T. (2020). Psykiske lidelser – faglig forståelse og terapeutisk tilnærming. Oslo: Gyldendal Akademisk
- Helgesen, L. A., Grasaas, K.K & Sjursen, M. (2016). Sosiologi og psykologi: for fagskoleutdanningene. Oslo: Cappelen Damm AS.
- Lauveng, A. (2020). Grunnbok i psykisk helsearbeid. Det landskapet vi er mennesker i. Oslo: Universitetsforlaget.
- Skau, G. M. (2017). Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen Akademisk.
- Helse- og sosiallover www.lovdata.no
- Nasjonale planer fra departement og direktorat
Tilleggslitteratur
- Almvik, A. & Borge, L. (2017). Å sette farger på livet – helhetlig psykisk helsearbeid. Oslo: Fagbokforlaget.
- Aubert, A-M. & Bakke, I.M. (2018). Utvikling av relasjonskompetanse. Oslo: Gyldendal
- Borg, M.& Topor, A. (2007). Virksomme relasjoner. Oslo: Kommuneforlaget.
- Halvorsen, T. (2006). Miljøarbeid – teori og praksis. Oslo: Fagbokforlaget.
- Misund, B. I. (2005). Miljøarbeid i skolen. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
- Solvang, P. K. & Slettebø, Å. (2012). Rehabilitering; individuelle prosesser, fagutvikling og samordning av tjenester. Oslo: Gyldendal Akademisk.
- Strømstad, J. V. & Torbjørnsen, A. B. (2016). Hvem er du? - miljøterapi i relasjoner. Stavanger: Hertervig forlag.