00HH14D Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering

00HH14D Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering

    • Studiepoeng
      7
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Introduksjon

a. Samhandling og relasjonskompetanse 

  • Kommunikasjon og samarbeid med mennesker med psykiske lidelser og/eller ruslidelser og deres pårørende
  • Metoder og kommunikative ferdigheter 
  • Alliansebygging og interaksjon
  • Relasjonskompetanse, håndtering av egne følelser og reaksjoner
  • Etablering, opprettholdelse, avslutning av en relasjon
  • Etiske sider ved samhandling
  • Konfliktforebygging, konflikthåndtering

b. Behandling og oppfølging

  • Prinsipper, mål og metoder for kartlegging
  • Behandlingsmodeller og -metoder
  • Habilitering og rehabilitering
  • Individuell plan
  • Legemiddelassistert rehabilitering
  • Oppsøkende virksomhet/utekontaktarbeid
  • Ettervern og nettverksarbeid

c. Miljøarbeid og aktiv omsorg

  • Fritidstiltak, fritidsassistanse
  • Boligsosialt arbeid, bistand og oppfølging i egen bolig
  • Aktivitet og trening
  • Læringsbaserte tiltak
  • Velferdsteknologi
  • Arbeidsrettede tiltak og aktiviteter
  • Daglige gjøremål/ aktiviteter (ADL) 
  • Miljøterapeutiske prinsipper
  • Brukerorganisasjoner, likemannsarbeid og selvhjelpsgrupper

d. Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

  • Miljøarbeiders rolle, identitet
  • Relasjonskompetanse, gruppeprosesser og arbeidskultur
  • Arbeidsmetoder og planleggingsverktøy i miljøarbeid
  • Metoder og verktøy for kvalitetsforbedring
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Utviklingsarbeid 

e. Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene

  • Aktører i behandlingsforløpet
  • Organisering, rollefordeling og tverrfaglig samarbeid mellom aktører og tjenestenivåer/ samhandlingsmodeller
  • Organisasjon og ledelse
  • E-helse
Emnets innhold

Emne 4 handler om behandlingsforløp, oppfølging og koordinering. Emnet skal gi studentene kunnskaper og ferdigheter i kommunikasjon og veiledning og forberede studentene på praksisperioden. I emne 4 får studentene også kjennskap til metoder for gjennomføring av ferdighetstrening i profesjonell kommunikasjon.

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om metoder/tiltak innenfor behandling/oppfølging og har innsikt i forskjellige aktørers roller og ansvar i ulike pasientforløp for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser.
  • har kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid, og innsikt i saksbehandling og koordinering av helsetjenester til personer med psykiske lidelser, ruslidelser og spillavhengighet
  • har kunnskap om familieomsorg, frivillig arbeid, selvhjelpsgrupper og lavterskeltilbud til personer med psykiske lidelser, ruslidelser eller spillavhengighet
  • kan oppdatere sin kunnskap om tilbudene til mennesker med psykiske lidelser, ruslidelser eller spillavhengighet i kommunal helse- og omsorgstjeneste og spesialisthelsetjeneste.
  • har kunnskap om legemiddelassistert rehabilitering
Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge en situasjon og identifisere ressurser og behov, for å tilrettelegge og iverksette tiltak som skaper læring og mestring hos personer med psykiske lidelser, ruslidelser eller spillavhengighet
  • kan organisere tverrfaglig samarbeid og veilede pasienter/brukere, pårørende og fagpersoner  
  • kan anvende ulike kommunikasjonsferdigheter og teknikker i samarbeid med personer med psykiske lidelser, ruslidelser eller spillavhengighet
  • kan kartlegge en situasjon og kan identifisere faglige problemstillinger ut fra observasjoner av personer med psykiske lidelser, ruslidelser eller spillavhengighet
  • kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte og formidle kunnskap innenfor fagfeltet
  • utføre miljøarbeid ut fra den enkeltes behov for veiledning, tilrettelegging og behandling
  • kan delta i faggrupper for å kvalitetssikre og videreutvikle praksis og forståelse på egen arbeidsplass. 
  • kan bygge relasjoner med kollegaer, på tvers av seksjoner og etater i samarbeid om tjenestetilbudet i psykisk helsearbeid og rusarbeid
  • kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester innen fagfeltet psykisk helsearbeid og rusarbeid gjennom oppdatering av kunnskap, erfaringsdeling, miljøterapisamlinger og veiledningstimer.
Arbeidsinnsats

Mappekrav

  1. Samhandling og relasjonskompetanse
  2. Miljøarbeid

 

Oversikt mappekrav

Emne

Mappekrav/ studiekrav

Maks ant. ord/

Ind./Gruppe

Vurdering

Emne 4

Samhandling og relasjonskompetanse 

2000

Godkjent/ikke godkjent

Miljøarbeid

2000

Godkjent/ikke godkjent

Emne 2, 3 og 4

Presentasjonsmappe, 1 utvalgt og godkjent mappekrav fra hver av emnene 2, 3 og 4, påfølgende muntlig høring

Gradert karakter, ekstern sensor

 

Vurdering

Vedlegg - Formelle krav og vurderingskriterier for mappekrav

Formelle krav til innhold i mappekrav

Kriterier for vurdering av mappekrav

 

Vurderingsform

  • Forside
  • Evt. Forord
  • Innholdsfortegnelse
  • Innledning
  • Svar på alle oppgaver i mappekravet eller svar på en selvvalgt problemstilling innenfor gitt tema
  • Litteraturliste og referanser i teksten
  • Refleksjonsnotat
  • Logg ved gruppearbeid
  • Omfang: 2000 ord ± 10 % (f.o.m.

innledning t.o.m. konklusjon), se hvert enkelt mappekrav

  • Følge Fagskolens retningslinjer for oppgaveskriving (skrift, linjeavstand, overskrifter, kildehenvisninger og anonymisering)
  • Viser faglig kompetanse i forhold til aktuelle læringsutbyttebeskrivelser i studieplanen
  • Følger formelle krav til innhold i mappa
  • Originalitet (ikke påfallende likhet med andre besvarelser eller publisert materiale)

 

  • Utfyllende tilbakemeldinger fra faglærer 
  • Vurderes med godkjent / ikke godkjent

                                                                             

                                                                                                                                                       

                                     

Vedlegg - Formelle krav og vurderingskriterier for presentasjonsmapper m/muntlig høring

Formelle krav til innhold i presentasjonsmappa

 

Kriterier for vurdering

 

Vurderingsform

 

  • Forside
  • Innholdsfortegnelse
  • Felles innledning, med begrunnelse for valg, kort om valgte mappekrav og forbedringer
  • Et gitt antall godkjente og bearbeidede mappekrav (f.o.m. innledning t.o.m.

litteraturliste)

  • Refleksjonsnotat
  • Følge Fagskolens retningslinjer for oppgaveskriving (skrift, linjeavstand, overskrifter, kildehenvisninger og anonymisering)
  • Viser faglig kompetanse i forhold til aktuelle læringsutbyttebeskrivelser i studieplanen
  • Følger formelle krav til innhold i presentasjonsmappa
  • Originalitet (ikke påfallende likhet med andre besvarelser eller publisert materiale)
  • Samlet vurdering av presentasjonsmappe og muntlig høring
  • Gradert karakter (A-F), der A er beste karakter. Det kreves karakteren E eller bedre for at eksamen skal være bestått
Forkunnskapskrav

Bestått eksamen i emne 1.

Evaluering

Mappekravet vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for mappekrav (se vedlegg under Vurdering). Arbeidet vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle mappekrav i emne 2, 3 og 4 må være godkjent før avsluttende vurdering (eksamen) som omfatter de fagspesifikke emnene.

Pensumliste
  • Dalland, O. (2017). Metode og oppgaveskriving. Oslo: Gyldendal akademiske forlag. (Kr. 499,-)
  • Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning og etikk. Oslo: Gyldendal Akademisk.  
  • Eide, T. & Aadland, E. (2020). Etikkhåndboka; Refleksjon, organisasjon, ledelse. Oslo: Kommuneforlaget.  
  • Grasaas, K. K., Sjursen, M. & Stordalen, J. (2019). Fag, etikk og kommunikasjon for fagskoleutdanningene. Oslo: Cappelen Damm AS.
  • Gonzalez, M.T. (2020). Psykiske lidelser – faglig forståelse og terapeutisk tilnærming. Oslo: Gyldendal Akademisk
  • Helgesen, L. A., Grasaas, K.K & Sjursen, M. (2016). Sosiologi og psykologi: for fagskoleutdanningene. Oslo: Cappelen Damm AS.
  • Lauveng, A. (2020). Grunnbok i psykisk helsearbeid. Det landskapet vi er mennesker i. Oslo: Universitetsforlaget.
  • Skau, G. M. (2017). Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen Akademisk.
  • Helse- og sosiallover www.lovdata.no  
  • Nasjonale planer fra departement og direktorat

Tilleggslitteratur

  • Almvik, A. & Borge, L. (2017). Å sette farger på livet – helhetlig psykisk helsearbeid. Oslo: Fagbokforlaget.
  • Aubert, A-M. & Bakke, I.M. (2018). Utvikling av relasjonskompetanse. Oslo: Gyldendal
  • Borg, M.& Topor, A. (2007). Virksomme relasjoner. Oslo: Kommuneforlaget.
  • Halvorsen, T. (2006). Miljøarbeid – teori og praksis. Oslo: Fagbokforlaget.
  • Misund, B. I. (2005). Miljøarbeid i skolen. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
  • Solvang, P. K. & Slettebø, Å. (2012). Rehabilitering; individuelle prosesser, fagutvikling og samordning av tjenester. Oslo: Gyldendal Akademisk.
  • Strømstad, J. V. & Torbjørnsen, A. B. (2016). Hvem er du? - miljøterapi i relasjoner. Stavanger: Hertervig forlag.