00HH14C Fagspesifikk kunnskap om brukergruppene

00HH14C Fagspesifikk kunnskap om brukergruppene

    • Studiepoeng
      14
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Introduksjon

a. Barn, ungdom, forebygging, tidlig intervensjon 

  • Normalutvikling og tidlige tegn på avvik
  • Forebygge overgrep mot barn og unge
  • Sosial kompetanse
  • Problematferd, mobbing, vold, kriminalitet
  • Barn som pårørende
  • Utviklingsforstyrrelser, atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser som oppstår i barndom og ungdomsalder

b. Psykiske lidelser og ruslidelser, - særtrekk og relaterte tilstander

  • Diagnoseverktøy
  • Nasjonale planer, retningslinjer og veiledere
  • Samtidig ruslidelse og psykisk lidelse (ROP- lidelser)
  • Avhengighet og med - avhengighet
  • Spillavhengighet
  • Rusmidlenes virkning og skadevirkning  
  • Somatiske og psykiske lidelser som følger av rusmiddelmisbruk
  • Psykotiske tilstander  
  • Affektive lidelser, stemningslidelser  
  • Angst og traumer med sammensatte årsaker, PTSD
  • Spiseforstyrrelser
  • Personlighetsforstyrrelser
  • Selvmord, selvmordsforsøk og selvskading  

c. Alderspsykiatri og forvirringstilstander (delirium)

  • Aldring og sårbarhet for psykiske lidelser
  • Psykiske lidelser og rusrelaterte lidelser hos eldre  
  • Demens
  • Delirium
Emnets innhold

Emne 3 handler om fagspesifikk kunnskap om brukergruppene og tar for seg særtrekk og relaterte tilstander knyttet til psykisk lidelser og ruslidelser. Emnet omhandler barn og unges psykiske helse, forebygging og tidlig intervensjon og aldring og sårbarhet for psykiske plager.

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om psykiske lidelser og ruslidelser og hvordan disse kan forebygges og behandles
  • har innsikt i nasjonale planer, retningslinjer og veiledere knyttet til psykisk helsearbeid og rusarbeid
  • har kunnskap om faglige verktøy for kartlegging av lidelser, skade, rapportering, behandling og tiltaksplaner
  • Har innsikt i prosedyrer og retningslinjer som er knyttet opp mot arbeid med den psykisk syke, rusavhengige og deres pårørende.
  • har kunnskap om barn og ungdom og hvordan identifisere problematferd og tidlige tegn på avvik
  • kan oppdatere sin kunnskap om behandlingsmetoder, hjelpemidler og tilpasning av omgivelser slik at den psykisk syke og rusavhengige kan oppleve selvstendighet og mestring i bedringsprosessen
Ferdigheter

Studenten

  • kan i miljøarbeid anvende kunnskap om psykiske lidelser og ruslidelser til å observere og veilede den psykisk syke, rus- eller spillavhengige og deres pårørende  
  • kan anvende helsefremmende og forebyggende tiltak i samarbeid med pasienter/brukere, pårørende og fagpersoner i behandlingsforløpet
  • kan innen sitt kompetanseområde kartlegge situasjoner og identifisere, ressurser og behov for behandling og oppfølging hos pasienter/brukere med psykiske lidelser, ruslidelser eller spillavhengighet  
  • kan finne, bruke og henvise til fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet til psykisk sykdom, rusavhengighet eller spillavhengighet
Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en etisk grunnholdning i tråd med yrkesetiske retningslinjer og pasient- og brukerrettighetesloven, og kan ivareta pasientens/brukerens integritet og faglig forsvarlighet i yrkesutøvelsen
  • kan reflektere over faglige og etiske utfordringer i møte med personer med psykisk lidelse og/eller ruslidelse eller spillavhengighet og deres pårørende 
  • kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester innen fagfeltet psykisk helsearbeid og rusarbeid gjennom oppdatering av kunnskap, erfarings – og kunnskapsdeling, miljøterapisamlinger og veiledningstimer
  • kan utføre arbeidet på en måte som ivaretar pasienter/brukere med psykiske lidelser og ruslidelser sitt behov for omsorg, behandling og oppfølging
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag i tilknytning til kartlegging, vurdering og identifisering av behandling innen psykisk helsearbeid og rusarbeid
Arbeidsinnsats

Mappekrav

  1. Barn og unge – forebygging og tidlig intervensjon
  2. Psykiske lidelser og/eller ROP- lidelser
  3. Alderspsykiatri og forvirringstilstander hos eldre

 

Oversikt mappekrav

Emne

Mappekrav/ studiekrav

Maks ant. ord/

Ind./Gruppe

Vurdering

Emne 3

Barn og unge – forebygging og tidlig intervensjon 

2000

Godkjent/ikke godkjent 

Psykiske lidelser og/eller ROP- lidelser 

2000

Godkjent/ikke godkjent 

Alderspsykiatri og forvirringstilstander hos eldre

2000

Godkjent/ikke godkjent 

Emne 2, 3 og 4

Presentasjonsmappe, 1 utvalgt og godkjent mappekrav fra hver av emnene 2, 3 og 4, påfølgende muntlig høring

Gradert karakter, ekstern sensor

Vurdering

Vedlegg - Formelle krav og vurderingskriterier for mappekrav

Formelle krav til innhold i mappekrav

Kriterier for vurdering av mappekrav

 

Vurderingsform

  • Forside
  • Evt. Forord
  • Innholdsfortegnelse
  • Innledning
  • Svar på alle oppgaver i mappekravet eller svar på en selvvalgt problemstilling innenfor gitt tema
  • Litteraturliste og referanser i teksten
  • Refleksjonsnotat
  • Logg ved gruppearbeid
  • Omfang: 2000 ord ± 10 % (f.o.m.

innledning t.o.m. konklusjon), se hvert enkelt mappekrav

  • Følge Fagskolens retningslinjer for oppgaveskriving (skrift, linjeavstand, overskrifter, kildehenvisninger og anonymisering)
  • Viser faglig kompetanse i forhold til aktuelle læringsutbyttebeskrivelser i studieplanen
  • Følger formelle krav til innhold i mappa
  • Originalitet (ikke påfallende likhet med andre besvarelser eller publisert materiale)

 

  • Utfyllende tilbakemeldinger fra faglærer 
  • Vurderes med godkjent / ikke godkjent
Forkunnskapskrav

Bestått eksamen i emne 1. 

Evaluering

Hvert mappekrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for mappekrav (se vedlegg under Vurdering).  Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle mappekrav må være godkjent før avsluttende vurdering (eksamen) som omfatter de fagspesifikke emnene.

Pensumliste
  • Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning og etikk. Oslo: Gyldendal Akademisk.
  • Eide, T. & Aadland, E. (2020). Etikkhåndboka; Refleksjon, organisasjon, ledelse. Oslo: Kommuneforlaget.  
  • Evjen, R., Kielland, K. B. & Øiern, T. (2018) DOBBELT OPP. Om psykiske lidelser og rusmisbruk. Oslo: Universitetsforlaget.
  • Grasaas, K. K., Sjursen, M. & Stordalen, J. (2019). Fag, etikk og kommunikasjon for fagskoleutdanningene. Oslo: Cappelen Damm AS.
  • Gonzalez, M.T. (2020). Psykiske lidelser – faglig forståelse og terapeutisk tilnærming. Oslo: Gyldendal Akademisk
  • Helgesen, L. A., Grasaas, K.K & Sjursen, M. (2016). Sosiologi og psykologi: for fagskoleutdanningene. Oslo: Cappelen Damm AS.
  • Lauveng, A. (2020). Grunnbok i psykisk helsearbeid. Det landskapet vi er mennesker i. Oslo: Universitetsforlaget.
  • Skau, G. M. (2017). Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. (5. utg.). Oslo: Cappelen Akademisk.   
  • Helse- og sosiallover www.lovdata.no
  • Nasjonale planer og retningslinjer fra departement og direktorat

Tilleggslitteratur

  • Almvik, A. & Borge, L. (2017). Å sette farger på livet – helhetlig psykisk helsearbeid. Oslo: Fagbokforlaget.
  • Askeland, L.& Sataøen, S.O (2009). Utviklingspsykologiske perspektiver på barns oppvekst. Oslo: Gyldendal Akademisk.
  • Borg, M. & Topor, A. (2007). Virksomme relasjoner. Oslo: Kommuneforlaget.
  • Bøhle, S. (2004). Å ville døden sterkere enn livet. Om depresjon, selvmord og etterlattes situasjon. Oslo: Gyldendal Akademisk.
  • Fekjær, H. O. (2016). Rus. Oslo: Gyldendal Akademisk.
  • Herheim, Å. & Langholm, K. (2006). Psykisk helsearbeid-teorier og arbeidsmåter. Oslo: Damm.
  • Hummelvoll, J. K. (2014). Helt – ikke stykkevis og delt. Oslo: Gyldendal Akademisk.
  • Haugsgjerd, S. m.fl. (2009). Perspektiver på psykisk lidelse. Oslo: Gyldendal Akademisk.
  • Kirkevold, M., Brodtkorp, K. & Ranhoff, A. H. (Red.). (2014). Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal Akademisk.
  • Lossius, K. (red.) (2012). Håndbok i rusbehandling. Oslo: Gyldendal Norsk forlag.
  • Møller, P. (2018). Schizofreni: en forstyrrelse av selvet. Oslo: Universitetsforlaget. 
  • Pedersen, W. (2006). Bittersøt- ungdom og rusmiddel. Oslo: Universitetsforlaget.
  • Ruud, A.K. (2011). «Hvorfor spurte ingen meg?» Kommunikasjon med barn og ungdom i utfordrende livssituasjoner. Oslo: Gyldendal Akademisk.
  • Snoek, J. E. & Engedal. K. (2017). Psykiatri. For helse – og sosialutdanningene Oslo: Cappelen Damm Akademiske
  • Strand, L. (1990). Fra kaos mot samling, mestring og helhet. Oslo: Gyldendal.
  • Tetzhner, S. von (2019). Barne – og ungdomspsykologi. Typisk og atypisk utvikling. Oslo: Gyldendal.
  • Aalberg, T.K. (2002). Individuell veiledning. Oslo: Fagbokforlaget.
  • Engedal, K. (2008). Lærebok, alderspsykiatri i praksis. Tønsberg: Forlaget aldring og helse.