00HH14B Helsefremmende og forebyggende arbeid

00HH14B Helsefremmende og forebyggende arbeid

    • Studiepoeng
      5
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Introduksjon

a. Generell kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid 

  • Psykiatriens historie
  • Psykiske lidelser og ruslidelser i et helhetsperspektiv (biologiske, psykologiske, sosiale og eksistensielle perspektiver) 
  • Psykiske lidelser og ruslidelser i et samfunnsperspektiv
  • Normalitet og avvik
  • Avhengighet og misbruk

 

b. Helsefremmende og forebyggende arbeid

  • Fysisk og psykisk helse  
  • Livsstil og egenomsorg  
  • Sosialt nettverk, lærings- og oppvekstmiljø  
  • Forebyggende arbeid/ tidlig intervensjon
  • Arbeid med barn og unge
  • Brukermedvirkning, Empowerment, mestring  
  • Fysisk aktivitet og ernæring
  • Marginalisering  

 

c. Kommunikasjonsprosessen, relasjonskompetanse

  • Kommunikasjonsprosessen
  • Formidlingsmåter
  • Veiledning overfor pasienter/ brukere, pårørende, familie, barn og ungdom
  • Flerkulturell forståelse i kommunikasjon og samhandling – bruk av tolk
  • Konflikter og møte med vold, trusler, tvang og makt
  • Sorg, tap og krisereaksjoner

 

d. Etiske og juridiske utfordringer

  • Yrkesetiske og personlige utfordringer  
  • Holdninger og etiske dilemmaer
  • Samhandlingsreformen
  • Lovverk, rettsikkerhet og menneskeverd
  • Tvang og alternativer, behandlingsmessige og etiske aspekter
Emnets innhold

Emne 2 handler om helsefremmende og forebyggende arbeid for å bedre helse og livskvalitet, for å hindre utvikling av sykdom og for å begrense følger av sykdom hos pasienten. Emnet vektlegger videre generell kompetanse om psykisk helsearbeid og rusarbeid, kommunikasjonsprosessen og etiske og juridiske utfordringer.

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hva som fremmer og hemmer helse i ulike livsfaser for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser
  • har kunnskap om forebyggende arbeid blant barn og unge
  • har kunnskap om psykiske lidelser og ruslidelser i et helhets – og samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om lovbaserte rettigheter og plikter for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser og tjenesteytere
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende ulike kommunikasjonsformer for å oppnå tillit og brukermedvirkning
  • kan kartlegge brukerens/pasientens ressurser, identifisere behov for - og iverksette tiltak for å fremme helse, forebygge problemutvikling, sykdom og funksjonsnedsettelse
  • kan anvende sin kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid i samarbeidet med pasienter/brukere, pårørende og fagpersoner for å ivareta behovet for meningsfull aktivitet
  • Kan anvende ulike kommunikasjonsformer og teknikker for å unngå krenkelser som maktbruk og tvang
  • Kan anvende retningslinjer, lovverk og forskrifter for å ivareta rettighetene til personer med psykiske og/eller ruslidelser.
Generell kompetanse

Studenten

  • Kan utføre sitt arbeid i tråd med yrkesetiske retningslinjer og lovverk innen psykisk helsevern og rusomsorg.
  • har utviklet en etisk grunnholdning og reflekterer over egne holdninger i utøvelsen av helsefremmende og forebyggende arbeid innen psykisk helsevern og rusomsorg
  • Kan bygge relasjoner i faggrupper for å kvalitetssikre og videreutvikle helsefremmende og forebyggende arbeid innen psykisk helsearbeid og rusarbeid.
  • Kan utføre helsefremmende og forebyggende arbeid knyttet til psykisk helsearbeid og rusarbeid på en måte som ivaretar brukermedvirkning
Arbeidsinnsats

Mappekrav

Lovverket, rettssikkerhet og brukermedvirkning

Gruppeoppgave med presentasjon og individuelt refleksjonsnotat

Helsefremmende og forebyggende arbeids betydning i psykisk helsearbeid og rusarbeid

 

Oversikt mappekrav

Emne

Mappekrav/ studiekrav

Maks ant. ord/

Ind./Gruppe

Vurdering

Emne 2

Helsefremmende og forebyggende arbeids betydning i psykisk helsearbeid og rusarbeid

Gruppeoppgave med presentasjon og individuelt refleksjonsnotat

Godkjent/ikke godkjent 

Lovverket, rettssikkerhet og brukermedvirkning

2000

Godkjent/ikke godkjent 

Emne 2, 3 og 4

Presentasjonsmappe, 1 utvalgt og godkjent mappekrav fra hver av emnene 2, 3 og 4, påfølgende muntlig høring

Gradert karakter, ekstern sensor

Vurdering

Vedlegg - Formelle krav og vurderingskriterier for mappekrav

Formelle krav til innhold i mappekrav

Kriterier for vurdering av mappekrav

 

Vurderingsform

  • Forside
  • Evt. Forord
  • Innholdsfortegnelse
  • Innledning
  • Svar på alle oppgaver i mappekravet eller svar på en selvvalgt problemstilling innenfor gitt tema
  • Litteraturliste og referanser i teksten
  • Refleksjonsnotat
  • Logg ved gruppearbeid
  • Omfang: 2000 ord ± 10 % (f.o.m.

innledning t.o.m. konklusjon), se hvert enkelt mappekrav

  • Følge Fagskolens retningslinjer for oppgaveskriving (skrift, linjeavstand, overskrifter, kildehenvisninger og anonymisering)
  • Viser faglig kompetanse i forhold til aktuelle læringsutbyttebeskrivelser i studieplanen
  • Følger formelle krav til innhold i mappa
  • Originalitet (ikke påfallende likhet med andre besvarelser eller publisert materiale)

 

  • Utfyllende tilbakemeldinger fra faglærer 
  • Vurderes med godkjent / ikke godkjent
Forkunnskapskrav

Bestått eksamen i emne 1.

Evaluering

Hvert mappekrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for mappekrav (se vedlegg under Vurdering).  Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle mappekrav må være godkjent før avsluttende vurdering som omfatter de fagspesifikke emnene.

Pensumliste
  • Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Personorientering, samhandling, etikk. Oslo: Gyldendal Akademisk.
  • Gonzalez, M.T. (2020). Psykiske lidelser – faglig forståelse og terapeutisk tilnærming. Oslo: Gyldendal Akademisk
  • Lauveng, A. (2020). Grunnbok i psykisk helsearbeid. Det landskapet vi er mennesker i. Oslo: Universitetsforlaget
  • Skau, G. M. (2017). Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen Akademisk.
  • Tveiten, S. (2016). Helsepedagogikk. Pasient – og pårørendeopplæring. Oslo: Fagbokforlaget.
  • Helse og sosiallover www.lovdata.no
  • Aktuelle nasjonale planer og retningslinjer utgitt av departement og direktorat.

Tilleggslitteratur

  • Almvik, A. & Borge, L. (2017). Å sette farger på livet – helhetlig psykisk helsearbeid. Oslo: Fagbokforlaget.
  • Andersen, A. J. W. (2018). Psykisk helsearbeid – en gang til. Oslo: Gyldendal norsk forlag.
  • Aubert, A-M. & Bakke, I.M. (2018). Utvikling av relasjonskompetanse. Oslo: Gyldendal.
  • Fekjær, H. O. (2016). Rus. Oslo: Gyldendal Akademisk.
  • Herheim, Å.& Langholm, K. (2006) Psykisk helsearbeid teorier og arbeidsmåter. Oslo: Damm
  • Spurkeland, J. (2012). Relasjonskompetanse: Resultatet gjennom samhandling. Oslo: Universitetsforlaget.
  • Strømstad, J. V. & Torbjørnsen, A. B. (2016). Hvem er du? - miljøterapi i relasjoner. Stavanger: Hertervig forlag.