00HH14B Helsefremmende og forebyggende arbeid
00HH14B Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Studiepoeng5
- EmneansvarligEdutorium Admin
- Start2021 Høst
a. Generell kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid
- Psykiatriens historie
- Psykiske lidelser og ruslidelser i et helhetsperspektiv (biologiske, psykologiske, sosiale og eksistensielle perspektiver)
- Psykiske lidelser og ruslidelser i et samfunnsperspektiv
- Normalitet og avvik
- Avhengighet og misbruk
b. Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Fysisk og psykisk helse
- Livsstil og egenomsorg
- Sosialt nettverk, lærings- og oppvekstmiljø
- Forebyggende arbeid/ tidlig intervensjon
- Arbeid med barn og unge
- Brukermedvirkning, Empowerment, mestring
- Fysisk aktivitet og ernæring
- Marginalisering
c. Kommunikasjonsprosessen, relasjonskompetanse
- Kommunikasjonsprosessen
- Formidlingsmåter
- Veiledning overfor pasienter/ brukere, pårørende, familie, barn og ungdom
- Flerkulturell forståelse i kommunikasjon og samhandling – bruk av tolk
- Konflikter og møte med vold, trusler, tvang og makt
- Sorg, tap og krisereaksjoner
d. Etiske og juridiske utfordringer
- Yrkesetiske og personlige utfordringer
- Holdninger og etiske dilemmaer
- Samhandlingsreformen
- Lovverk, rettsikkerhet og menneskeverd
- Tvang og alternativer, behandlingsmessige og etiske aspekter
Emne 2 handler om helsefremmende og forebyggende arbeid for å bedre helse og livskvalitet, for å hindre utvikling av sykdom og for å begrense følger av sykdom hos pasienten. Emnet vektlegger videre generell kompetanse om psykisk helsearbeid og rusarbeid, kommunikasjonsprosessen og etiske og juridiske utfordringer.
Studenten
- har kunnskap om hva som fremmer og hemmer helse i ulike livsfaser for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser
- har kunnskap om forebyggende arbeid blant barn og unge
- har kunnskap om psykiske lidelser og ruslidelser i et helhets – og samfunnsperspektiv
- har kunnskap om lovbaserte rettigheter og plikter for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser og tjenesteytere
Studenten
- kan anvende ulike kommunikasjonsformer for å oppnå tillit og brukermedvirkning
- kan kartlegge brukerens/pasientens ressurser, identifisere behov for - og iverksette tiltak for å fremme helse, forebygge problemutvikling, sykdom og funksjonsnedsettelse
- kan anvende sin kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid i samarbeidet med pasienter/brukere, pårørende og fagpersoner for å ivareta behovet for meningsfull aktivitet
- Kan anvende ulike kommunikasjonsformer og teknikker for å unngå krenkelser som maktbruk og tvang
- Kan anvende retningslinjer, lovverk og forskrifter for å ivareta rettighetene til personer med psykiske og/eller ruslidelser.
Studenten
- Kan utføre sitt arbeid i tråd med yrkesetiske retningslinjer og lovverk innen psykisk helsevern og rusomsorg.
- har utviklet en etisk grunnholdning og reflekterer over egne holdninger i utøvelsen av helsefremmende og forebyggende arbeid innen psykisk helsevern og rusomsorg
- Kan bygge relasjoner i faggrupper for å kvalitetssikre og videreutvikle helsefremmende og forebyggende arbeid innen psykisk helsearbeid og rusarbeid.
- Kan utføre helsefremmende og forebyggende arbeid knyttet til psykisk helsearbeid og rusarbeid på en måte som ivaretar brukermedvirkning
Mappekrav
Lovverket, rettssikkerhet og brukermedvirkning
Gruppeoppgave med presentasjon og individuelt refleksjonsnotat
Helsefremmende og forebyggende arbeids betydning i psykisk helsearbeid og rusarbeid
Oversikt mappekrav
Emne |
Mappekrav/ studiekrav |
Maks ant. ord/ Ind./Gruppe |
Vurdering |
Emne 2 |
Helsefremmende og forebyggende arbeids betydning i psykisk helsearbeid og rusarbeid |
Gruppeoppgave med presentasjon og individuelt refleksjonsnotat |
Godkjent/ikke godkjent |
Lovverket, rettssikkerhet og brukermedvirkning |
2000 |
Godkjent/ikke godkjent |
|
Emne 2, 3 og 4 |
Presentasjonsmappe, 1 utvalgt og godkjent mappekrav fra hver av emnene 2, 3 og 4, påfølgende muntlig høring |
Gradert karakter, ekstern sensor |
Vedlegg - Formelle krav og vurderingskriterier for mappekrav
Formelle krav til innhold i mappekrav |
Kriterier for vurdering av mappekrav |
|
Vurderingsform |
innledning t.o.m. konklusjon), se hvert enkelt mappekrav
|
|
|
|
Hvert mappekrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for mappekrav (se vedlegg under Vurdering). Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle mappekrav må være godkjent før avsluttende vurdering som omfatter de fagspesifikke emnene.
- Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Personorientering, samhandling, etikk. Oslo: Gyldendal Akademisk.
- Gonzalez, M.T. (2020). Psykiske lidelser – faglig forståelse og terapeutisk tilnærming. Oslo: Gyldendal Akademisk
- Lauveng, A. (2020). Grunnbok i psykisk helsearbeid. Det landskapet vi er mennesker i. Oslo: Universitetsforlaget
- Skau, G. M. (2017). Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen Akademisk.
- Tveiten, S. (2016). Helsepedagogikk. Pasient – og pårørendeopplæring. Oslo: Fagbokforlaget.
- Helse og sosiallover www.lovdata.no
- Aktuelle nasjonale planer og retningslinjer utgitt av departement og direktorat.
Tilleggslitteratur
- Almvik, A. & Borge, L. (2017). Å sette farger på livet – helhetlig psykisk helsearbeid. Oslo: Fagbokforlaget.
- Andersen, A. J. W. (2018). Psykisk helsearbeid – en gang til. Oslo: Gyldendal norsk forlag.
- Aubert, A-M. & Bakke, I.M. (2018). Utvikling av relasjonskompetanse. Oslo: Gyldendal.
- Fekjær, H. O. (2016). Rus. Oslo: Gyldendal Akademisk.
- Herheim, Å.& Langholm, K. (2006) Psykisk helsearbeid teorier og arbeidsmåter. Oslo: Damm
- Spurkeland, J. (2012). Relasjonskompetanse: Resultatet gjennom samhandling. Oslo: Universitetsforlaget.
- Strømstad, J. V. & Torbjørnsen, A. B. (2016). Hvem er du? - miljøterapi i relasjoner. Stavanger: Hertervig forlag.