00HH12A Felles grunnlag for høyere yrkesfaglig utdanning i helse- og oppvekstfag
00HH12A Felles grunnlag for høyere yrkesfaglig utdanning i helse- og oppvekstfag
- Studiepoeng12
- EmneansvarligEdutorium Admin
- Start2021 Høst
a. Arbeidsformer og metoder i studiet
- Studieteknikk
- Prosjekt- og utviklingsarbeid
- Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
- Refleksjon og refleksjonsmodeller
- Aktiv læring
- Informasjonsteknologi, nettsøk og kildekritikk
b. Helse- og sosialfagene i samfunnet
- Helse- og oppvekstfagenes historie og utvikling
- Teorier og begreper innen helse- og oppvekstfagene
- Aktuelle verdier og normer i samfunnet og i helse- og oppvekstfagene, hvordan de henger sammen og styrer praktisk handling
c. Etikk
- Menneskesyn og menneskeforståelse
- Verdier og verdioppfatninger, livssyn
- Menneskerettighetene
- Etikk og moral, etiske dilemmaer
- Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
- Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse- og sosialsektoren sett i forhold til verdier og normer
- Yrkesetikk
- Taushetspliktens etiske sider
- Brukermedvirkning
- “Hva er viktig for deg?”
- Samtykkekompetanse - makt, tvang og kontroll
d. Sosiologi og psykologi
- Familien som sosial og kulturell institusjon
- Helse- og sosial ulikhet og kulturelt mangfold
- Roller, makt og avmakt
- Utviklingsteorier, livsløpet
- Emosjoner, behov og motivasjon
- Kriser og forsvarsmekanismer
- Gruppepsykologi og nettverksteori
e. Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsteori
- Konflikthåndtering
- Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
- Samhandling i smågrupper og i organisasjoner
- Kommunikasjon i ett hjelperperspektiv
- Relasjonskompetanse
- Veiledningsteori og veiledning
f. Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
- Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og sosialpolitiske prioriteringer
- Levekår og folkehelse
- Lover og forskrifter som regulerer helse- og sosialsektorens virkefelt
- Helse- og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- Offentlig og privat ansvar og omsorg
- Profesjonalisering i helse- og oppvekstsektoren
- Elektronisk pasientjournal
- Avvik
- Varsling
- Digitalisering
- Helseøkonomi
- Kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling
- Kunnskapsbasert praksis
- Omsorgsforskning
Emne 1 danner et felles grunnlag for høyere yrkesfaglig utdanning i helse- og oppvekstfag og skal bidra til at studentene utvikler nødvendig kunnskap og forståelse i en felles referanseramme for yrkesutøvere i helse- og sosialtjenestene. Sentrale temaer i emne 1 er etikk, sosiologi og psykologi, kommunikasjon og samhandling og stats- og kommunalkunnskap og helse- og sosialpolitikk, og disse temaene danner basis og skal videreføres i de fagspesifikke emnene 2-4.
Studenten
- har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- forstår kommunikasjonens betydning i samhandling med brukere/pasienter, pårørende og kollegaer
- har innsikt i relevante lover og forskrifter innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- har kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling, og om helse- og sosialpolitiske føringer
- har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
- har kunnskap om læring, IKT, nettsøk, kildekritikk, studieteknikk og arbeidsformer i studiet
- har kunnskap om digitale løsninger og dokumentasjonssystemer i helsetjenesten
Studenten
- kan anvende kunnskap om yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
- kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt med brukere/pasienter, pårørende, frivillige og kollegaer
- kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere pasienten slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
- kan kartlegge aktuelle brukersituasjoner og iverksette relevante tiltak i samarbeid med kollegaer og medstudenter
- kan anvende aktuelt lovverk og forskrifter for helse- og omsorgssektoren i egen yrkesutøvelse
- kan finne fagstoff og vurdere kildene kritisk, og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
Studenten
- har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
- ser betydningen av å reflektere over egen praksis og begrunner sine vurderinger faglig og etisk
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med pasienter, pårørende og kollegaer
- kan kommunisere og samhandle med brukere/pasienter for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
- kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at pasienter og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
- kan samarbeide og bygge relasjoner til medstudenter og kollegaer har forståelse for betydningen sosiologi, psykologi, etikk og kommunikasjon har i egen yrkesutøvelse
Mappekrav med individuelle refleksjonsnotat
1. Etikk
2. Sosiologi og psykologi
3. Kommunikasjon og samhandling
Gruppeoppgave med presentasjon og individuelt refleksjonsnotat
Kvalitetsforbedringsarbeid
Oversikt mappekrav
Emne |
Mappekrav/ studiekrav |
Maks ant. ord/ Ind./Gruppe |
Vurdering |
Emne 1 |
Etikk |
2000/gruppe |
Godkjent/ikke godkjent |
Sosiologi og psykologi |
2000/individuell |
Godkjent/ikke godkjent |
|
Kommunikasjon og samhandling |
2000/gruppe |
Godkjent/ikke godkjent |
|
Kvalitetsforbedringsarbeid |
Gruppeoppgave med presentasjon og individuelt refleksjonsnotat |
Godkjent/ikke godkjent |
|
Presentasjonsmappe – 2 utvalgte mappekrav, påfølgende muntlig høring |
Gradert karakter, ekstern sensor |
Vedlegg - Formelle krav og vurderingskriterier for mappekrav
Formelle krav til innhold i mappekrav |
Kriterier for vurdering av mappekrav |
|
Vurderingsform |
innledning t.o.m. konklusjon), se hvert enkelt mappekrav
|
|
|
|
Vedlegg - Formelle krav og vurderingskriterier for presentasjonsmapper m/muntlig høring
Formelle krav til innhold i presentasjonsmappa |
|
Kriterier for vurdering |
|
Vurderingsform
|
litteraturliste)
|
|
|
Hvert mappekrav vurderes med utgangspunkt i egne vurderingskriterier for mappekrav (se vedlegg under Vurdering). Faglærer/veileder gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle mappekrav må være godkjent før avsluttende vurdering (eksamen) i emne 1
- Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning og etikk. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1-9 og 13. Totalt 269 sider.
- Eide, T. & Aadland, E. (2020). Etikkhåndboka; Refleksjon, organisasjon, ledelse. Oslo: Kommuneforlaget. Totalt 50 sider.
- Grasaas, K. K., Sjursen, M. & Stordalen, J. (2019). Fag, etikk og kommunikasjon for fagskoleutdanningene. Oslo: Cappelen Damm AS. Kap. 1-17 og 19-21. Totalt 212 sider.
- Helgesen, L. A. (2016). Sosiologi og psykologi: for fagskoleutdanningene. Oslo: Cappelen Damm AS. Kap. 1-12. Totalt 178 sider.
- Skau, G. M. (2017). Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. (5. utg.). Oslo: Cappelen Akademisk. Kap. 1-5. Totalt 109 sider. Totalt 818 sider
Tilleggslitteratur
- Arntzen, E. (2014). Ledelse og kvalitet i helsetjenesten: Arbeidsglede og orden i eget hus. Oslo: Gyldendal Akademisk.
- Molven, O. (2016) Sykepleie og jus. Oslo: Gyldendal Akademisk.
- Nortvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L.V & Reinar, L. M. (2012) Jobb kunnskapsbasert!: En arbeidsbok. Oslo: Akribe.
- Vabo, G. (2018). Dokumentasjon i sykepleie. Oslo: Cappelen Damm.
- Helse og sosiallover www.lovdata.no