00HH12A Felles grunnlag for høyere yrkesfaglig utdanning i helse- og oppvekstfag

00HH12A Felles grunnlag for høyere yrkesfaglig utdanning i helse- og oppvekstfag

    • Studiepoeng
      12
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Introduksjon

a. Arbeidsformer og metoder i studiet

  • Studieteknikk
  • Prosjekt- og utviklingsarbeid
  • Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
  • Refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Aktiv læring
  • Informasjonsteknologi, nettsøk og kildekritikk

b. Helse- og sosialfagene i samfunnet

  • Helse- og oppvekstfagenes historie og utvikling
  • Teorier og begreper innen helse- og oppvekstfagene 
  • Aktuelle verdier og normer i samfunnet og i helse- og oppvekstfagene, hvordan de henger sammen og styrer praktisk handling

c. Etikk

  • Menneskesyn og menneskeforståelse
  • Verdier og verdioppfatninger, livssyn
  • Menneskerettighetene
  • Etikk og moral, etiske dilemmaer
  • Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse- og sosialsektoren sett i forhold til verdier og normer
  • Yrkesetikk
  • Taushetspliktens etiske sider
  • Brukermedvirkning
  • “Hva er viktig for deg?”
  • Samtykkekompetanse - makt, tvang og kontroll

d. Sosiologi og psykologi

  • Familien som sosial og kulturell institusjon
  • Helse- og sosial ulikhet og kulturelt mangfold
  • Roller, makt og avmakt
  • Utviklingsteorier, livsløpet
  • Emosjoner, behov og motivasjon
  • Kriser og forsvarsmekanismer
  • Gruppepsykologi og nettverksteori

e. Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjonsteori
  • Konflikthåndtering
  • Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
  • Samhandling i smågrupper og i organisasjoner
  • Kommunikasjon i ett hjelperperspektiv
  • Relasjonskompetanse
  • Veiledningsteori og veiledning

f. Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk

  • Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og sosialpolitiske prioriteringer
  • Levekår og folkehelse 
  • Lover og forskrifter som regulerer helse- og sosialsektorens virkefelt
  • Helse- og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • Offentlig og privat ansvar og omsorg
  • Profesjonalisering i helse- og oppvekstsektoren
  • Elektronisk pasientjournal
  • Avvik
  • Varsling
  • Digitalisering
  • Helseøkonomi
  • Kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Omsorgsforskning
Emnets innhold

Emne 1 danner et felles grunnlag for høyere yrkesfaglig utdanning i helse- og oppvekstfag og skal bidra til at studentene utvikler nødvendig kunnskap og forståelse i en felles referanseramme for yrkesutøvere i helse- og sosialtjenestene. Sentrale temaer i emne 1 er etikk, sosiologi og psykologi, kommunikasjon og samhandling og stats- og kommunalkunnskap og helse- og sosialpolitikk, og disse temaene danner basis og skal videreføres i de fagspesifikke emnene 2-4.

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • forstår kommunikasjonens betydning i samhandling med brukere/pasienter, pårørende og kollegaer
  • har innsikt i relevante lover og forskrifter innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • har kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling, og om helse- og sosialpolitiske føringer
  • har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
  • har kunnskap om læring, IKT, nettsøk, kildekritikk, studieteknikk og arbeidsformer i studiet
  • har kunnskap om digitale løsninger og dokumentasjonssystemer i helsetjenesten
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt med brukere/pasienter, pårørende, frivillige og kollegaer
  • kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere pasienten slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
  • kan kartlegge aktuelle brukersituasjoner og iverksette relevante tiltak i samarbeid med kollegaer og medstudenter
  • kan anvende aktuelt lovverk og forskrifter for helse- og omsorgssektoren i egen yrkesutøvelse
  • kan finne fagstoff og vurdere kildene kritisk, og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
  • ser betydningen av å reflektere over egen praksis og begrunner sine vurderinger faglig og etisk
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med pasienter, pårørende og kollegaer
  • kan kommunisere og samhandle med brukere/pasienter for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
  • kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at pasienter og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
  • kan samarbeide og bygge relasjoner til medstudenter og kollegaer har forståelse for betydningen sosiologi, psykologi, etikk og kommunikasjon har i egen yrkesutøvelse
Arbeidsinnsats

Mappekrav med individuelle refleksjonsnotat

1. Etikk

2. Sosiologi og psykologi

3. Kommunikasjon og samhandling

Gruppeoppgave med presentasjon og individuelt refleksjonsnotat

Kvalitetsforbedringsarbeid

 

Oversikt mappekrav

Emne

Mappekrav/ studiekrav

Maks ant. ord/

Ind./Gruppe

Vurdering

Emne 1

Etikk 

2000/gruppe

Godkjent/ikke godkjent 

Sosiologi og psykologi

2000/individuell

Godkjent/ikke godkjent 

Kommunikasjon og samhandling

2000/gruppe

Godkjent/ikke godkjent 

Kvalitetsforbedringsarbeid

Gruppeoppgave med presentasjon og individuelt refleksjonsnotat 

Godkjent/ikke godkjent

Presentasjonsmappe – 2 utvalgte mappekrav, påfølgende muntlig høring

Gradert karakter, ekstern sensor

Vurdering

Vedlegg - Formelle krav og vurderingskriterier for mappekrav

Formelle krav til innhold i mappekrav

Kriterier for vurdering av mappekrav

 

Vurderingsform

  • Forside
  • Evt. Forord
  • Innholdsfortegnelse
  • Innledning
  • Svar på alle oppgaver i mappekravet eller svar på en selvvalgt problemstilling innenfor gitt tema
  • Litteraturliste og referanser i teksten
  • Refleksjonsnotat
  • Logg ved gruppearbeid
  • Omfang: 2000 ord ± 10 % (f.o.m.

innledning t.o.m. konklusjon), se hvert enkelt mappekrav

  • Følge Fagskolens retningslinjer for oppgaveskriving (skrift, linjeavstand, overskrifter, kildehenvisninger og anonymisering)
  • Viser faglig kompetanse i forhold til aktuelle læringsutbyttebeskrivelser i studieplanen
  • Følger formelle krav til innhold i mappa
  • Originalitet (ikke påfallende likhet med andre besvarelser eller publisert materiale)

 

  • Utfyllende tilbakemeldinger fra faglærer 
  • Vurderes med godkjent / ikke godkjent

 

Vedlegg - Formelle krav og vurderingskriterier for presentasjonsmapper m/muntlig høring

Formelle krav til innhold i presentasjonsmappa

 

Kriterier for vurdering

 

Vurderingsform

 

  • Forside
  • Innholdsfortegnelse
  • Felles innledning, med begrunnelse for valg, kort om valgte mappekrav og forbedringer
  • Et gitt antall godkjente og bearbeidede mappekrav (f.o.m. innledning t.o.m.

litteraturliste)

  • Refleksjonsnotat
  • Følge Fagskolens retningslinjer for oppgaveskriving (skrift, linjeavstand, overskrifter, kildehenvisninger og anonymisering)
  • Viser faglig kompetanse i forhold til aktuelle læringsutbyttebeskrivelser i studieplanen
  • Følger formelle krav til innhold i presentasjonsmappa
  • Originalitet (ikke påfallende likhet med andre besvarelser eller publisert materiale)
  • Samlet vurdering av presentasjonsmappe og muntlig høring
  • Gradert karakter (A-F), der A er beste karakter. Det kreves karakteren E eller bedre for at eksamen skal være bestått

 

Forkunnskapskrav

Ingen.

Evaluering

Hvert mappekrav vurderes med utgangspunkt i egne vurderingskriterier for mappekrav (se vedlegg under Vurdering). Faglærer/veileder gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle mappekrav må være godkjent før avsluttende vurdering (eksamen) i emne 1

Pensumliste
  • Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning og etikk. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1-9 og 13. Totalt 269 sider.
  • Eide, T. & Aadland, E. (2020). Etikkhåndboka; Refleksjon, organisasjon, ledelse. Oslo: Kommuneforlaget. Totalt 50 sider.
  • Grasaas, K. K., Sjursen, M. & Stordalen, J. (2019). Fag, etikk og kommunikasjon for fagskoleutdanningene. Oslo: Cappelen Damm AS. Kap. 1-17 og 19-21. Totalt 212 sider.
  • Helgesen, L. A. (2016). Sosiologi og psykologi: for fagskoleutdanningene. Oslo: Cappelen Damm AS. Kap. 1-12. Totalt 178 sider.
  • Skau, G. M. (2017). Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. (5. utg.). Oslo: Cappelen Akademisk. Kap. 1-5. Totalt 109 sider. Totalt 818 sider

Tilleggslitteratur

  • Arntzen, E. (2014). Ledelse og kvalitet i helsetjenesten: Arbeidsglede og orden i eget hus. Oslo: Gyldendal Akademisk.
  • Molven, O. (2016) Sykepleie og jus. Oslo: Gyldendal Akademisk.
  • Nortvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L.V & Reinar, L. M. (2012) Jobb kunnskapsbasert!: En arbeidsbok. Oslo: Akribe.
  • Vabo, G. (2018). Dokumentasjon i sykepleie. Oslo: Cappelen Damm.
  • Helse og sosiallover www.lovdata.no