Prosjektledelse for fagarbeidere
Studiefakta
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramProsjektledelse for fagarbeidere
- Studiepoeng30
- StudiestedBergen, Haugesund, Kristiansand, Lyngdal, Nettbasert, Stavanger
- Start2025 Høst
Fagområde
Innledning
Fagskoleutdanningen skal sikre den enkeltes, samfunnets og arbeidslivets behov for kompetanse som er i tråd med oppgaver og utfordringer innen prosjektledelse.
Utdanningen Prosjektledelse for fagarbeidere, gir studentene en god forståelse av prosjektledelse, med fokus på planlegging, gjennomføring og evaluering av prosjekter. Utdanningen legger vekt på praktiske ferdigheter og teoretisk kunnskap som er nødvendig for å lede prosjekter effektivt i ulike bransjer.
Det er et økende behov for å styrke prosjektledelseskompetansen blant fagarbeidere, både når det gjelder tekniske ferdigheter og mellommenneskelige relasjoner. Effektiv samhandling og best mulig utnyttelse av ressurser er avgjørende for å lykkes med prosjekter i dagens arbeidsmarked.
Utdanningen dekker kunnskap innen noen sentrale områder for prosjektledelse: Ledelse og team, prosjektplanlegging, prosjektgjennomføring og prosjektkontroll. Fagskoleutdanningen passer for fagarbeidere eller andre som allerede er involvert i prosjektarbeid, samt de som ønsker å tilegne seg kunnskap om prosjektledelse.
Kombinasjonen av praktisk erfaring og ledelseskompetanse er høyt etterspurt, og arbeidsmarkedet trenger ledere som kan sikre effektiv ressursbruk og motivere team i et stadig skiftende arbeidsmarked. Denne utdanningen gir et solid fundament for å møte disse utfordringene.
Læringsutbytte
Fagskoleutdanningen Prosjektledelse for fagarbeidere har som overordnet mål å utdanne reflekterte yrkesutøvere, med høy yrkesetisk standard som tar initiativ til å planlegge, organisere og iverksette tiltak.
Studentene skal etter gjennomført utdanning ha etablert et grunnlag for livslang læring og kontinuerlig omstilling, samt kunne vise forståelse for og innsikt i nyervervet kunnskap. Fagskoleutdanningen skal sikre den enkeltes, samfunnets og arbeidslivets behov for ny kompetanse som er i tråd med nye oppgaver og utfordringer innen prosjektledelse.
Fagskoleutdanningen skal være yrkesrettet, praksisrelatert og tverrfaglig.
Etter endt utdanning skal studentene ha oppnådd følgende overordnet læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor prosjektledelse samt styring av økonomi og risiko i prosjekter
- har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet i prosjekter
- har bransjekunnskap og kjennskap til prosjektledelse i yrkesfeltet
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om økonomistyring i prosjektets forskjellige faser
- forstår egen bransjes/yrkes betydning av bærekraftig prosjektøkonomi i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger ved ledelse og samarbeid i prosjekter
- kan som leder anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i arbeid med prosjektplanlegging
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for prosjektledelsesfaget
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak i arbeid med risiko og økonomistyring i prosjekter
Generell kompetanse
Kandidaten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper som ligger til grunn for prosjektledelsesfaget
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av prosjektledelse
- kan utføre prosjektledelse etter utvalgte målgruppers behov
- kan bygge relasjoner med andre prosjektledere og på tvers av disipliner, samt med eksterne målgrupper og interessenter
- kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester av relevans for ledelse og økonomistyring i prosjekter
Formelle opptakskrav
Fagskoleutdanning er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til utdanningen og eventuelt til enkelte emner, kreves fullført 3 årig videregående opplæring innen yrkesfaglig eller studieforberedende utdanningsprogram. Det stilles ikke krav om noen bestemt studieretning for opptak til utdanningen. Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.
Utdanningen er delt inn i emner. Det er mulig for studenten å søke godskriving for ett eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT - godkjente emner fra tidligere.
Opptak på bakgrunn av realkompetanse
Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.
Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.
Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:
- dokumentasjon på bestått teori til fagprøven innen yrkesfaglige utdanningsprogram eller generell studiekompetanse. Det stilles ikke krav om noen bestemt studieretning. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
eller
- dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig Vg3 innen yrkesfaglige utdanningsprogram. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3- læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring.
eller
- dokumentasjon fra høyere utdanning som vurderes som relevant for utdanningen. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring.
Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver som kan knyttes til prosjektarbeid generelt.
Gjennomført og bestått fagskoleutdanning kvalifiserer ikke til fag- eller svennebrev.
Utdanningstilbudets organisering
Utdanningen har en samlet normert studietid på et halvt år, men kan tilrettelegges som en deltidsutdanning over ett år. Utdanningen kan gjennomføres som stedsbasert, nettbasert med samlinger eller som nettbasert utdanning.
Studiets omfang og struktur
Vurderingsordningen
Vurderingsformene har sammenheng med fagskoleutdanningens læringsutbytte og innhold, samt arbeids- og læringsformer.
Emnevurdering
Vurdering av det enkelte emnet fastsettes på grunnlag av det innleverte arbeidet. Det settes en karakter for hvert emne som avsluttes. Det er læringsutbyttet som skal måles når karakter på det enkelte emnet skal gis. Karakteren som benyttes er enten karakterskala A-F, hvor A er beste resultat og F er ikke bestått.
Obligatoriske oppgaver i utdanningen
Studentene skal levere et obligatorisk arbeidskrav for de fagspesifikke emnene. Studentene skal i sin besvarelse gi en forståelse av det faglige innholdet i studiet med begrunnelse og drøfting. I sin besvarelse skal studentene legge til grunn kunnskap fra temaer i det gjeldende teoriemnet. Ved emneoppgaver skal besvarelsen synliggjøre valgte læringsutbytter, kilder som benyttes, og den skal inneholde en samlet oversikt over anvendt litteratur. Resultatet kan legges frem i plenum for de andre studentene.
Det gis generelt ikke utsettelse for innlevering av arbeidskrav.
Unntaket må være begrunnet i sykdom eller andre uforutsette begivenheter. Utsettelse vil ikke bli gitt dersom studenten ber om utsettelse etter at innleveringsfristen er utgått. Arbeidskravet vurderes da til Ikke bestått. Er studenten i tvil om det vil bli innvilget utsettelse, leveres besvarelsen i påvente av svar på søknaden.
Følgende gjelder ved utsettelse av innlevering:
Arbeidskrav evalueres med vurdering iht. studieplan. Blanke eller useriøse besvarelser blir vurdert som Ikke bestått uten nærmere beskjed.
Avtaler om utsettelser gjøres med administrativt ansatte ved Tirna, som kan kreve dokumentasjon i form av legeerklæring eller liknende.
En student som har fått arbeidskravet vurdert til Ikke bestått eller til bokstavkarakteren F, får en ny mulighet til å utføre/levere arbeidskravet slik at emnet kan fullføres på normert tid, jf. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) ved Fagskolen Tirna § 7. I påvente av ny sensur kan studenten fortsette på neste emne, men må avlutte dersom studenten ikke får bestått.
For å kunne gå opp til eksamen i emne 3 må studenten ha bestått kravene i emne 1 - 2. Arbeidet skal gjennomføres individuelt.
Avsluttende vurdering
Karakterskala
Det benyttes karakterskalaen A, B, C, D, E og F, der A er beste karakter og F er ikke bestått gjennom hele utdanningen.
Sluttdokumentasjon
For fullført utdanning utstedes vitnemål. Vitnemål utstedes i henhold til gjeldende Lov om høyere yrkesfaglig utdanning og Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning. Utforming og innhold er fastsatt av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning (NOKUT).