Palliasjon og palliativ omsorg
Studiefakta
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramPalliasjon og palliativ omsorg
- Studiepoeng10
- StudiestedBergen, Haugesund, Kristiansand, Nettbasert, Stavanger
- StudieformDeltid
- Start2025 Høst
Fagområde
Innledning
Palliasjon er en essensiell del av helsetjenesten som fokuserer på å forbedre livskvaliteten for pasienter med alvorlige, ofte livstruende sykdommer. En fagskolemodul for helsefagarbeidere innen palliasjon gir muligheten for helsepersonell til å utvikle seg faglig og møte nye utfordringer i helse- og omsorgssektoren. Modulen gir helsepersonell de nødvendige ferdighetene og kunnskapene til å gi helhetlig omsorg som inkluderer fysisk, psykisk, sosial og åndelig støtte.
I et samfunn hvor befolkningen blir eldre og kroniske sykdommer øker, er behovet for kompetanseheving innen palliativ omsorg, større enn noensinne. Fagskolemodulen skal sikre den enkeltes, samfunnets og arbeidslivets behov for ny kompetanse som er i tråd med nye oppgaver og utfordringer innen helse- og omsorgssektoren. Denne tilleggskompetansen kan bidra til oppbygging av et godt fagtilbud i kommunene og ved sykehusene i tråd med sentrale føringer.
Bransjen etterspør korte og spesifikke kompetansehevingstilbud. I lys av dette ønsker Fagskolen Tirna å tilby en fagskolemodul rettet mot fagarbeidere på 10 studiepoeng, innenfor palliasjon og palliativ omsorg.
Læringsutbytte
Etter endt modul skal studentene ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om palliasjon, definisjon og begreper som benyttes innenfor palliativ omsorg
- har innsikt i relevante lover og forskrifter innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter og ansvar ved palliativ omsorg
- har bransjekunnskap om det palliative tjenestetilbudet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten, samt i spesialhelsetjenesten
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om kreft-, lunge- og nevrologiske sykdommer, samt palliativ omsorg ved alvorlige sykdommer og terminal pleie
- forstår egen bransjes betydning av palliativ omsorg, og hvordan det bidrar til å fremme livskvalitet, mestring og håp, samt ivareta åndelige og eksistensielle behov hos pasienter og deres pårørende
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende faglig kunnskap for å identifisere symptomer og behov for symptomlindrende tiltak ved bruk av observasjon og kartleggingsverktøy, ved palliativ omsorg
- kan anvende kommunikasjon og kommunikasjonsteorier ved pasientsentrert tilnærming i arbeid med palliativ omsorg
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for egenomsorg og kollegial støtte i det palliative arbeidet
- kan kartlegge en situasjon ved tegn på at døden er nærforestående, samt behov for iverksetting av symptomlindrende tiltak ved livets slutt
Generell kompetanse
Kandidaten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i arbeid med palliativ omsorg til alvorlig syke og døende, samt deres pårørende
- har utviklet en etisk grunnholdning til tverrkulturelle utfordringer som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon, ved palliativ pleie og omsorg
- kan utføre palliativ pleie og omsorg for alvorlig syke og døende pasienter i tråd med nasjonale handlingsprogram, faglige retningslinjer, samt verdigrunnlaget for palliasjon og pasientrettet tilnærming
- kan bygge relasjoner og delta i tverrfaglig samarbeid med kollegaer på tvers av fag, avdelinger og etater med fokus på ernæring ved palliasjon
- kan utføre kvalitetsforbedringsarbeid i palliativ omsorg på arbeidsplassen, gjennom å planlegge utviklingsarbeid innenfor et avgrenset område, som for eksempel stell, ernæringstiltak og smertelindring
Formelle opptakskrav
Fagskoleutdanningen er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til fagskolemodulen Palliasjon og palliativ omsorg kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev som helsefagarbeider, hjelpepleier, omsorgsarbeider, helsesekretær eller ambulansearbeider.
Opptak på bakgrunn av realkompetanse
Med realkompetanse menes all formell og ikke-formell kompetanse som en person har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid. Kandidater som søker opptak på bakgrunn av realkompetanse, må dokumentere at de har fylt 23 år eller eldre i opptaksåret. I tillegg må søker ha et eller flere av følgende punkter:
Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:
- dokumentasjon på bestått teori til fagprøven i helsefagarbeider-, hjelpepleier-, omsorgsarbeider-, helsesekretær- og ambulansearbeiderfaget. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
eller
- dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig innen helsearbeiderfaget. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3-læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring
eller
- dokumentasjon på relevant høyere utdanning. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring og eventuell autorisasjo
Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver innen helse- og omsorgssektoren, både offentlig og privat. Eksempel kan være sykehjem, hjemmetjeneste, sykehus, omsorgsboliger, palliative avdelinger etc.
Gjennomført og bestått fagskolemodul kvalifiserer ikke til fag- eller svennebrev.
Utdanningstilbudets organisering
Fagskolemodulen Palliasjon og palliativ omsorg ved Fagskolen Tirna består av 1 modul.
Studiets omfang og struktur
Vurderingsordningen
Vurderingsformen har sammenheng med modulens læringsutbyttebeskrivelse og innhold, samt arbeids- og læringsformer.
Modulvurdering
Modulen avsluttes med at studentene leverer et arbeidskrav som danner grunnlag for vurdering. Arbeidskravet er i form av en individuell moduleksamen. Vurdering fastsettes på grunnlag av det innleverte arbeidet. Det settes en karakter. Det er læringsutbyttet som skal måles når karakter på modulen skal gis.
Avsluttende vurdering
Avsluttende vurdering består av en obligatorisk moduleksamen.
Karakterskala
I vurderingen benyttes karakterbetegnelsen A-F. Beste karakter er A og F er ikke bestått. Studentens skikkethet skal inngå i vurderingsgrunnlaget.
Sluttdokumentasjon
Karakterutskrift utstedes i henhold til gjeldende Lov om høyere yrkesfaglig utdanning og Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning. Utforming og innhold er fastsatt av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning (NOKUT).