Innkjøp og salg i avfalls- og gjenvinningsbransjen

  • Studiefakta

    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Innkjøp og salg i avfalls- og gjenvinningsbransjen
    • Studiepoeng
      7,5
    • Studiested
      Nettbasert
    • Studieform
      Heltid, Deltid
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Økonomi og administrasjon

Innledning

Regjeringen har etablert treparts bransjeprogram for kompetanseutvikling, der staten og partene i arbeidslivet samarbeider om å øke deltakelsen i kompetanseutvikling innenfor utvalgte bransjer, ved at der etableres korte og fleksible utdanningstilbud tilpasset bransjenes behov. Regjerningen bevilget 15 millioner til bransjeprogram for kompetanseutvikling i avfalls- og gjenvinningsbransjen (2022), hvor det kunne søkes om tilskudd til utvikling og førstegangs gjennomføring av nye kompetanseutviklingstilbud rettet mot avfalls- og gjenvinningsbransjen behov. Fagskolen Tirna ble tildelt tilskudd til et prosjekt for utvikling og gjennomføring av fagskolemodul på 7,5 studiepoeng innen «Innkjøp og salg i avfalls- og gjenvinningsbransjen».

Avfalls- og gjenvinningsbransjen omfatter ansatte i både kommunale virksomheter og private bedrifter. Bransjen samler inn avfall og videreforedler avfallet til materialgjenvinnbare kvaliteter eller avfallsbrensel. Dette er en avgjørende tjeneste og ressurs i en sirkulær økonomi. Overgangen til sirkulær økonomi krever endringer i produksjon, forbruk og gjenvinningsløsninger. For at minst mulig ressurser skal gå til spille, må bransjen sikre løsninger som legger til rette for mer materialgjenvinning.

De som jobber i avfall- og gjenvinningsbransjen, er i den skarpe enden av det grønne skiftet. Og med nye miljøkrav, ny teknologi, digitalisering og nye materialer, står bransjen overfor store endringer. De ansatte i bransjen trenger all den kompetansen de kan få for å sørge for at så mye avfall som mulig går inn i nye verdikjeder. Det bidrar til bærekraftig vekst.

Bransjen er i vekst og melder om et stort rekrutteringsbehov og behov for etter- og videreutdanning på alle nivåer, slik at ansatte kan bidra til innovasjon og nye klima- og miljøvennlige løsninger.

I lys av dette ønsker Fagskolen Tirna å bygge opp en fagskolemodul innenfor «Innkjøp og salg i avfalls- og gjenvinningsbransjen» som retter seg mot ansatte på alle nivåer i avfalls- og gjenvinningsbransjen. Fagmiljøet etterspør videreutdanningen for yrkesgrupper på yrkesfag og fagbrevnivå. I møte med samarbeidspartnere fra bransjen er kompetansebehov blitt konkretisert, og innholdet i denne fagskolemodulen gjenspeiler de kompetansebehov bransjen har gitt uttrykk for de mangler. Med denne modulplanen ønsker Fagskolen Tirna å imøtekomme bransjens kompetansebehov.

 

Læringsutbytte

Fagskolemodulen skal sikre den enkeltes, samfunnets og arbeidslivets behov for ny kompetanse i tråd med nye oppgaver og utfordringer. Hovedintensjonen er å sikre et ensartet faglig nivå, og gjøre videreutdanningen likeverdig i hele landet. Fagskolemodulen skal være yrkesrettet og praksisrelatert.

Etter fullført fagskolemodul skal studentene ha oppnådd følgende læringsutbytte:

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innen offentlig styring og ledelse
  • har innsikt i regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet som regulerer avfallsbransjen
  • har innsikt i regelverk og krav til oppfølging som følger med anskaffelser
  • har bransjekunnskap om hovedtrekkene i avfallsbransjen og kjennskap til avfallspyramiden
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om krav knyttet til en offentlig anbudsprosess       
  • forstår egen bransjes/yrkes betydning i et samfunns- verdiskapingsperspektiv der forskjellen mellom privathustander og næringskunder er essensielt, og rollen og pliktene et offentlig selskap har

 

Ferdigheter

Studenten

  •  kan kartlegge ulike overordnede offentlige organ sine roller i avfallsbransjen og identifisere hvilken myndighet de har
  • kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger som kan oppstå i en anbudsprosess
  • kan finne informasjon og fagstoff som er viktig for å identifisere de ulike prosessene ved et offentlige kjøp
  •  kan kartlegge ulike terskelverdier ved en anskaffelse
  •  kan anvende faglig kunnskap for å forklare konsekvensen ved bruk av Avfallspyramiden i kjøp eller salg i avfallsbransjen
  • kan anvende relevante faglige verktøy for å gjennomføre et anbud innen avfalls- og gjenvinningsbransjen

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hva som ligger i begrepet «det grønne skiftet», hvilke konsekvenser innføringen medfører for Norge generelt og avfallsbransjen spesielt
  • kan utføre en analyse av skillet mellom offentlig og privat gjenvinningsbransje
  • har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse til hvorfor den offentlige delen av avfallsbransjen er lovregulert, ved kjøp av varer og tjenester
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag i en anbudsprosess
  • kan utvikle arbeidsmetoder der en bidrar til utforming og utvikling av et anbudsgrunnlag i egen avdeling

 

Formelle opptakskrav

Fagskoleutdanningen er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til fagskolemodulen Innkjøp og salg i avfalls- og gjenvinningsbransjen, kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev innen gjenvinningsfaget, anleggsmaskinførerfaget, service- og administrasjonsfaget, logistikkfaget, yrkessjåførfaget, salgsfaget, bilfaget, tungekjøretøy, kjemiprosessfaget og automatikerfaget/elektrofaget.

Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.

 

Opptak på bakgrunn av realkompetanse

Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.

Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Dokumentasjon på generell studiekompetanse kvalifiserer til opptak.  Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.

Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:

  • dokumentasjon på bestått teori til fagprøven innen gjenvinningsfaget, anleggsmaskinførerfaget, service- og administrasjonsfaget, logistikkfaget, yrkessjåførfaget, salgsfaget, bilfaget, tungekjøretøy, kjemiprosessfaget eller automatikerfaget/elektrofaget. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring

eller

  • dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig innen Vg3 gjenvinningsfaget, anleggsmaskinførerfaget, service- og administrasjonsfaget, logistikkfaget, yrkessjåførfaget, salgsfaget, bilfaget, tungekjøretøy, kjemiprosessfaget eller automatikerfaget/elektrofaget. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3-læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring

eller

  • dokumentasjon fra høyere utdanning som vurderes som relevant for utdanningen. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring

Med relevant praksis menes arbeidsoppgaver innen avfalls- og gjenvinningsbransjen, både offentlig og privat. Gjennomført og bestått fagskoleutdanning kvalifiserer ikke til fag- eller svennebrev.

 

Utdanningstilbudets organisering

Utdanningen kan gjennomføres over 12 uker som en deltidsutdanning. Utdanningen består av 1 modul.

 

Vurderingsordningen

Modulen avsluttes med at studentene leverer et arbeidskrav som danner grunnlag for vurdering. Arbeidskravet er i form av en moduleksamen. Vurdering fastsettes på grunnlag av det innleverte arbeidet. Det settes en karakter. Det er læringsutbyttet som skal måles når karakter på modulen skal gis.

 

Avsluttende vurdering

Ved moduleksamen vil karakteren bli gitt etter karakterskalaen A, B, C, D, E og F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

 

Sluttdokumentasjon

Karakterutskrift utstedes i henhold til gjeldende Lov om høyere yrkesfaglig utdanning og Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning. Utforming og innhold er fastsatt av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning (NOKUT).