Innovasjons- og endringskompetanse i helsesektoren

  • Studiefakta

    • Studienivå
      Enkeltemner, Fagskole
    • Studieprogram
      Innovasjons- og endringskompetanse i helsesektoren
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Nettbasert
    • Studieform
      Deltid
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Innledning

Med forbehold om akkreditering

 

Økte og endrede behov for helsehjelp og samtidig mangel på helsepersonell gjør det nødvendig å bruke ressursene mer effektivt. Vi må finne nye og smartere måter å jobbe på og benytte teknologi som viktige hjelpemidler i arbeidshverdagen. Samtidig må vi sikre høy kvalitet, pasientsikkerhet, god omsorg og gode arbeidsforhold i helsetjenesten. 

Denne modulen gir fagarbeidere innsikt i hvordan innovasjon og endring skjer i hverdagen. – fra idé og behov til konkrete tiltak. Gjennom teori og refleksjon utvikler deltakerne ferdigheter til å planlegge, gjennomføre og evaluere endringsprosesser på egen arbeidsplass.  

Modulen legger vekt på praktisk anvendelse, tverrfaglig samhandling og kollegaveiledning, og skal bidra til å styrke den enkeltes trygghet og motivasjon for å delta aktivt i utviklingen av tjenestene. Sentralt står forståelsen av at endring skjer best når den eies av dem som utfører arbeidet, og når læring og forbedring er en naturlig del av arbeidskulturen.  

Et annet fokus er at innovasjon ikke alltid handler om å finne på noe nytt – men om å gjøre det vi allerede gjør, på en smartere, tryggere og mer effektiv og bærekraftig måte. 

 

Læringsutbytte

Etter endt modul skal studentene ha oppnådd følgende overordnede læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innen innovasjon og endringsarbeid i helse- og omsorgstjenester 

  • har innsikt i relevante lover, føringer og standarder som påvirker tjenesteutvikling og velferdsteknologi 

  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til innovasjons- og endringskompetanse, samt involvering av brukere, pårørende og tverrfaglige aktører i utviklingsprosesser 

  • har bransjekunnskap om organisasjonskultur, ledelse og psykologisk trygghet som fremmer eller hemmer innovasjon i helsesektoren 

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende modeller og metoder for innovasjon og forbedring på praksisnære problemstillinger i helsesektoren 

  • kan anvende relevante digitale verktøy og evalueringsmetoder for å dokumentere og måle effekten av forbedringstiltak i helsesektoren 

  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling knyttet til innovasjons- og endringsarbeid i helsesektoren 

  • kan kartlegge en situasjon i helsesektoren og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av småskalapiloter for forbedring på egen arbeidsplass 

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har forståelse for etisk refleksjon og brukerperspektiv i innovasjons- og endringsarbeid i helsesektoren 

  • har forståelse for sammenhengen mellom kvalitet, arbeidsmiljø og nærvær i forbindelse med forbedringsarbeid i helsesektoren 

  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelse innovasjons- og endringsarbeid i helsesektoren 

  • kan initiere og lede små forbedringsprosesser i helsesektoren med tanke på bærekraftig ressursbruk og ivaretakelse av kvalitet 

 

Formelle opptakskrav

Fagskoleutdanning er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til fagskolemodulen kreves det fullført og bestått videregående opplæring. Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring. 

For opptak til fagskolemodulen kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev som Helsefagarbeider. Helsesekretærer og fotterapeuter kan søke med bakgrunn i autorisasjon. Hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, miljøarbeidere, aktivitører, portører, hudterapeuter, ortopediteknikere og ambulansearbeidere kan også søke. 

 

Opptak på bakgrunn av realkompetanse

Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid. 

Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs. 

Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til: 

  • dokumentasjon på bestått teori til fagprøven i Helsearbeiderfaget, Omsorgsarbeiderfaget, Hjelpepleierfaget, Aktivitørfaget, Portørfaget, Ortopediteknikkfaget eller Ambulansearbeiderfaget. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring 

eller 

  • dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig innen Vg3 for Helsearbeiderfaget, Omsorgsarbeiderfaget, Hjelpepleierfaget, Aktivitørfaget, Portørfaget, hudterapeutfaget, helsesekretærfaget, fotterapeutfaget eller Ambulansearbeiderfaget. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3-læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring 

eller 

  • dokumentert autorisasjon som sykepleier eller vernepleier. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring 

Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver innen helse- og omsorgssektoren, både offentlig og privat. Eksempel kan være arbeid ved sykehjem, hjemmetjeneste, sykehus, legekontor, legevakt, bofellesskap, avlastning, rehabilitering, dagsenter, helsehus eller andre kommunale helse- og omsorgstjenester. 

 

Studiets omfang og struktur

Innovasjons- og endringskompetanse i helsesektoren

Vurderingsordningen

Vurderingsformen har sammenheng med modulens læringsutbyttebeskrivelse og innhold, samt arbeids- og læringsformer.

For nærmere informasjon om vurderingsformer, se det enkelte emnet i tabellen ovenfor.

Modulvurdering
Modulen avsluttes med at studentene leverer et arbeidskrav som danner grunnlag for vurdering. Arbeidskravet er i form av en individuell moduleksamen. Vurdering fastsettes på grunnlag av det innleverte arbeidet. Det settes en karakter. Det er læringsutbyttet som skal måles når karakter på modulen skal gis. Karakteren som benyttes er A-F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått. 

 

Avsluttende vurdering

Ved moduleksamen vil karakteren bli gitt etter karakterskalaen A, B, C, D, E og F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

 

Sluttdokumentasjon

Karakterutskrift utstedes i henhold til gjeldende Lov om høyere yrkesfaglig utdanning og Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning. Utforming og innhold er fastsatt av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning (NOKUT).

 

Pensum