Innovasjons- og endringskompetanse i helsesektoren

  • Emnefakta

    • Emnekode
      IEKHS1
    • Studienivå
      Enkeltemner, Fagskole
    • Studieprogram
      Innovasjons- og endringskompetanse i helsesektoren
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Nettbasert
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

Innhold

1. Innovasjon og endring i helse- og omsorg 

2. Grunnleggende innovasjonsteorier i praksis 

4. Behovskartlegging og brukerinvolvering 

5. Endringsledelse – modeller og verktøy 

6. Lederstøtte, team og tverrfaglig samhandling 

7. Trygging av fagarbeidere i innovasjonsprosesser 

8. Avlæring og motstand mot endring 

9. Innovasjonskultur og kontinuerlig forbedring (SMART-mål) 

10. Velferdsteknologi – anskaffelse og innføring 

11. Implementering i praksis 

12. Trening på situasjoner fra arbeidshverdagen (scenario-/rolleøvelse) 

13. Avslutning og refleksjon 

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innen innovasjon og endringsarbeid i helse- og omsorgstjenester 

  • har innsikt i relevante lover, føringer og standarder som påvirker tjenesteutvikling og velferdsteknologi 

  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til innovasjons- og endringskompetanse, samt involvering av brukere, pårørende og tverrfaglige aktører i utviklingsprosesser 

  • har bransjekunnskap om organisasjonskultur, ledelse og psykologisk trygghet som fremmer eller hemmer innovasjon i helsesektoren 

 

Ferdigheter

Studenten 

  • kan anvende modeller og metoder for innovasjon og forbedring på praksisnære problemstillinger i helsesektoren 

  • kan anvende relevante digitale verktøy og evalueringsmetoder for å dokumentere og måle effekten av forbedringstiltak i helsesektoren 

  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling knyttet til innovasjons- og endringsarbeid i helsesektoren 

  • kan kartlegge en situasjon i helsesektoren og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av småskalapiloter for forbedring på egen arbeidsplass 

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for etisk refleksjon og brukerperspektiv i innovasjons- og endringsarbeid i helsesektoren 

  • har forståelse for sammenhengen mellom kvalitet, arbeidsmiljø og nærvær i forbindelse med forbedringsarbeid i helsesektoren 

  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelse innovasjons- og endringsarbeid i helsesektoren 

  • kan initiere og lede små forbedringsprosesser i helsesektoren med tanke på bærekraftig ressursbruk og ivaretakelse av kvalitet 

  • kan utføre sitt arbeid og samtidig bidra til en kultur med fokus på læring, endring og psykologisk trygghet 

  • kan utvikle arbeidsmetoder for å formidle erfaringer fra endringsprosesser i helsesektoren og bidra til videre læring på egen arbeidsplass 

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav er obligatorisk, studenten skal velge ett arbeidskrav:

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Videopresentasjon
Presentasjon
Arbeidskrav - valgfritt
Studenten velger enten dette arbeidskravet -
Moduloppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - valgfritt
Eller dette arbeidskravet

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
48 Time(r)
Selvstudie
202 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Muntlig eller skriftlig
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

1. Innovasjon og endring i helse- og omsorg

  • Innovasjon i helse- og omsorg 

  • Bærekraft og ressursbruk 

  • Endringskompetanse 

  • Kvalitet og nærvær 

  • Kultur og læring i endrings-prosesser 

2. Grunnleggende innovasjonsteorier i praksis 

  • Innovasjonsteorier 

  • Typer innovasjon (tjeneste-, prosess-, digital, organisatorisk) 

  • Kreativitet og ideutvikling 

  • Utvikling, testing og forbedringsmetoder (tjenestedesign) 

  • Nasjonale føringer (KS, Helsedirektoratet) 

4. Behovskartlegging og brukerinvolvering 

  • Behovskartlegging (observasjon, intervju) 

  • Brukerinvolvering og samskaping 

  • Medarbeiderdrevet innovasjon 

  • Etikk og samtykke 

5. Endringsledelse – modeller og verktøy 

  • Endringsmodeller og implementering 

  • Forankring og motivasjon 

  • Organisasjons- og innovasjonskultur 

  • Arbeidsmiljø 

  • Psykologisk trygghet og motstand 

  • LEAN som metode for forbedringsarbeid 

6. Lederstøtte, team og tverrfaglig samhandling 

  • Teamledelse og rolleavklaring  

  • Kommunikasjon og møteledelse 

  • Læring og refleksjon i team 

7. Trygging av fagarbeidere i innovasjonsprosesser 

  • Motivasjon og mestringstro 

  • Psykologisk og emosjonell trygghet 

  • Veiledning og tilbakemelding (kollegaveiledning) 

8. Avlæring og motstand mot endring 

  • Avlæring og læring 

  • Motstandstyper (faglig, praktisk, emosjonell) 

  • Kommunikasjon  

  • Forebygging og håndtering og av motstand/konflikt 

  • Eierskap og involvering ved upopulære endringer  

9. Innovasjonskultur og kontinuerlig forbedring (SMART-mål) 

  • Forbedringskultur og lærende organisasjon 

  • SMART-mål og gevinstmåling 

10. Velferdsteknologi – anskaffelse og innføring 

  • Kravspesifikasjon, gevinstmål og implementering 

  • Etikk, personvern og aktuelle lover 

  • Risikovurdering 

  • Brukerinvolvering, pasient og pårørende 

11. Implementering i praksis 

  • Pilotering, superbrukere og standardisering 

  • Måling, evaluering og gevinstrealisering 

  • Ledelse og forankring 

12. Trening på situasjoner fra arbeidshverdagen (scenario-/rolleøvelse) 

  • Endringskommunikasjon i praksis 

  • Vanskelige samtaler 

  • Brukermedvirkning 

  • Teamøvelser og samhandling 

  • Simulering og tilbakemelding 

13. Avslutning og refleksjon 

  • Refleksjon over læringsutbytte 

  • Erfaringsdeling 

 

Pensum

IEKHS1 Innovasjons- og endringskompetanse i helsesektoren

Program som bruker emnet