Innovasjons- og endringskompetanse i helsesektoren
Emnefakta
- EmnekodeIEKHS1
- StudienivåEnkeltemner, Fagskole
- StudieprogramInnovasjons- og endringskompetanse i helsesektoren
- Studiepoeng10
- StudiestedNettbasert
- Start2026 Vår
Fagområde
Introduksjon
Innhold
1. Innovasjon og endring i helse- og omsorg
2. Grunnleggende innovasjonsteorier i praksis
4. Behovskartlegging og brukerinvolvering
5. Endringsledelse – modeller og verktøy
6. Lederstøtte, team og tverrfaglig samhandling
7. Trygging av fagarbeidere i innovasjonsprosesser
8. Avlæring og motstand mot endring
9. Innovasjonskultur og kontinuerlig forbedring (SMART-mål)
10. Velferdsteknologi – anskaffelse og innføring
11. Implementering i praksis
12. Trening på situasjoner fra arbeidshverdagen (scenario-/rolleøvelse)
13. Avslutning og refleksjon
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innen innovasjon og endringsarbeid i helse- og omsorgstjenester
-
har innsikt i relevante lover, føringer og standarder som påvirker tjenesteutvikling og velferdsteknologi
-
kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til innovasjons- og endringskompetanse, samt involvering av brukere, pårørende og tverrfaglige aktører i utviklingsprosesser
-
har bransjekunnskap om organisasjonskultur, ledelse og psykologisk trygghet som fremmer eller hemmer innovasjon i helsesektoren
Ferdigheter
Studenten
-
kan anvende modeller og metoder for innovasjon og forbedring på praksisnære problemstillinger i helsesektoren
-
kan anvende relevante digitale verktøy og evalueringsmetoder for å dokumentere og måle effekten av forbedringstiltak i helsesektoren
-
kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling knyttet til innovasjons- og endringsarbeid i helsesektoren
-
kan kartlegge en situasjon i helsesektoren og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av småskalapiloter for forbedring på egen arbeidsplass
Generell kompetanse
Studenten
-
har forståelse for etisk refleksjon og brukerperspektiv i innovasjons- og endringsarbeid i helsesektoren
-
har forståelse for sammenhengen mellom kvalitet, arbeidsmiljø og nærvær i forbindelse med forbedringsarbeid i helsesektoren
-
har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelse innovasjons- og endringsarbeid i helsesektoren
-
kan initiere og lede små forbedringsprosesser i helsesektoren med tanke på bærekraftig ressursbruk og ivaretakelse av kvalitet
-
kan utføre sitt arbeid og samtidig bidra til en kultur med fokus på læring, endring og psykologisk trygghet
-
kan utvikle arbeidsmetoder for å formidle erfaringer fra endringsprosesser i helsesektoren og bidra til videre læring på egen arbeidsplass
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav er obligatorisk, studenten skal velge ett arbeidskrav:
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
|---|---|---|---|
Videopresentasjon | Presentasjon | Arbeidskrav - valgfritt | Studenten velger enten dette arbeidskravet - |
Moduloppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - valgfritt | Eller dette arbeidskravet |
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet |
|---|---|
Lærerstyrt undervisning | 48 Time(r) |
Selvstudie | 202 Time(r) |
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
|---|---|---|---|
Muntlig eller skriftlig | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
1. Innovasjon og endring i helse- og omsorg
-
Innovasjon i helse- og omsorg
-
Bærekraft og ressursbruk
-
Endringskompetanse
-
Kvalitet og nærvær
-
Kultur og læring i endrings-prosesser
2. Grunnleggende innovasjonsteorier i praksis
-
Innovasjonsteorier
-
Typer innovasjon (tjeneste-, prosess-, digital, organisatorisk)
-
Kreativitet og ideutvikling
-
Utvikling, testing og forbedringsmetoder (tjenestedesign)
-
Nasjonale føringer (KS, Helsedirektoratet)
4. Behovskartlegging og brukerinvolvering
-
Behovskartlegging (observasjon, intervju)
-
Brukerinvolvering og samskaping
-
Medarbeiderdrevet innovasjon
-
Etikk og samtykke
5. Endringsledelse – modeller og verktøy
-
Endringsmodeller og implementering
-
Forankring og motivasjon
-
Organisasjons- og innovasjonskultur
-
Arbeidsmiljø
-
Psykologisk trygghet og motstand
-
LEAN som metode for forbedringsarbeid
6. Lederstøtte, team og tverrfaglig samhandling
-
Teamledelse og rolleavklaring
-
Kommunikasjon og møteledelse
-
Læring og refleksjon i team
7. Trygging av fagarbeidere i innovasjonsprosesser
-
Motivasjon og mestringstro
-
Psykologisk og emosjonell trygghet
-
Veiledning og tilbakemelding (kollegaveiledning)
8. Avlæring og motstand mot endring
-
Avlæring og læring
-
Motstandstyper (faglig, praktisk, emosjonell)
-
Kommunikasjon
-
Forebygging og håndtering og av motstand/konflikt
-
Eierskap og involvering ved upopulære endringer
9. Innovasjonskultur og kontinuerlig forbedring (SMART-mål)
-
Forbedringskultur og lærende organisasjon
-
SMART-mål og gevinstmåling
10. Velferdsteknologi – anskaffelse og innføring
-
Kravspesifikasjon, gevinstmål og implementering
-
Etikk, personvern og aktuelle lover
-
Risikovurdering
-
Brukerinvolvering, pasient og pårørende
11. Implementering i praksis
-
Pilotering, superbrukere og standardisering
-
Måling, evaluering og gevinstrealisering
-
Ledelse og forankring
12. Trening på situasjoner fra arbeidshverdagen (scenario-/rolleøvelse)
-
Endringskommunikasjon i praksis
-
Vanskelige samtaler
-
Brukermedvirkning
-
Teamøvelser og samhandling
-
Simulering og tilbakemelding
13. Avslutning og refleksjon
-
Refleksjon over læringsutbytte
-
Erfaringsdeling
