Havvind for leverandørindustrien Modul 1: Havvind -introduksjon
Studiefakta
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramHavvind for leverandørindustrien Modul 1: Havvind -introduksjon
- Studiepoeng10
- StudiestedNettbasert, Haugesund
- StudieformDeltid
- Start2025 Høst
Fagområde
Innledning
Det vil være rullerende opptak fram til oppstartsdato eller til klassen er fylt opp.
Informasjon
Fagskolemoduler innen Havvind for leverandørindustrien er skreddersydd for å imøtekomme den økende etterspørselen etter kompetanse innen havvindsektoren. Ved å kombinere teoretisk kunnskap med praktisk innsikt, er modulene designet for å gi studentene en omfattende forståelse av havvind. Dette inkluderer grunnleggende introduksjon og mer avanserte temaer innen teknologi, operasjoner, miljøhensyn, og markedsmuligheter.
Ved fullføring av disse fagskolemodulene vil studentene sitte igjen med en robust forståelse av havvindindustriens nøkkelområder, samt praktiske ferdigheter som kan anvendes direkte i arbeidslivet. De vil være rustet til å møte industrien med innovativ tenkning og en løsningsorientert tilnærming, klar for å bidra i Norges og verdens grønne skifte.
Det er utviklet tre moduler innenfor fagområdet, hver modul er på 10 studiepoeng og kan tas enkeltvis. Det anbefales å ta modulene i rekkefølge dersom studenten ønsker å ta flere enn en modul.
Organisering av opplæring
– Modulene kan gjennomføres som stedsbasert eller som nettbasert. Velg ønsket lokasjon for modulen for å se hvordan den er planlagt gjennomført i ditt område.
– Det er utviklet tre moduler innenfor fagområdet, hver modul er på 10 studiepoeng og kan tas enkeltvis. Det anbefales å ta modulene i rekkefølge dersom studenten ønsker å ta flere enn en modul.
– Fullført modul gir 10 studiepoeng.
Modulen passer for
Målgruppen er fagarbeidere innenfor olje, gass og maritim industri, samt teknisk og forretningsorienterte studenter som ser mot fornybar energi. Det inkluderer også industriarbeidere som søker omskolering, entreprenører på utkikk etter nye muligheter, lokalsamfunn nær fremtidige havvindprosjekter, og beslutningstakere som ønsker innsikt i havvindens potensiale.
Opptakskrav og faginnhold
Havvind representerer en kritisk bærebjelke i overgangen mot en mer bærekraftig og fornybar fremtid. Norge, med sin rike historie og kompetanse innen offshore teknologier, står ved en unik terskel for å sikre og videreutvikle industriell aktivitet og verdiskaping gjennom nasjonal satsing på havvind. Målet om å realisere 30 GW installert kapasitet innen 2040 reflekterer en ambisiøs, men nødvendig innsats for å møte både nasjonale og globale energibehov på en bærekraftig måte.
Tirna har i denne sammenheng utviklet tre fagskolemuler i tett samarbeid med yrkesfeltet. Modulene er rettet mot havvind for leverandørindustrien. Disse fagskolemodulene er skreddersydde for å imøtekomme den økende etterspørselen etter kompetanse innen havvindsektoren. Ved å kombinere teoretisk kunnskap med praktisk innsikt, er modulene designet for å gi studentene en omfattende forståelse av havvind. Dette inkluderer grunnleggende introduksjon og mer avanserte temaer innen teknologi, operasjoner, miljøhensyn, og markedsmuligheter.
Videre er omstilling og overføring av kompetanse fra nærliggende sektorer som olje, gass, og maritim industri, avgjørende for å styrke Norges posisjon som en ledende nasjon innen global havvind. Gjennom modulene vil studentene tilegne seg nødvendige ferdigheter og kunnskaper for å bidra i denne omstillingsprosessen, og dermed være godt forberedt for karrierer i en voksende og dynamisk industri.
Med "Havvind for leverandørindustrien" vil studentene ikke bare lære om de tekniske og operative aspektene ved havvind, men også forstå den større konteksten – hvordan havvind kan bidra til global energisikkerhet, klimamål og økonomisk vekst. Modulene er relevante og viktig for samfunnet da de utstyrer den neste generasjonen av arbeidskraft med kunnskapen og ferdighetene som trengs for å navigere og akselerere overgangen til grønn energi.
Ved fullføring av modulene vil studentene sitte igjen med en robust forståelse av havvindindustriens nøkkelområder, samt praktiske ferdigheter som kan anvendes direkte i arbeidslivet. De vil være rustet til å møte industrien med innovativ tenkning og en løsningsorientert tilnærming, klar for å bidra i Norges og verdens grønne skifte.
Denne modulen er nummer 1 av 3 og gir en generell innføring i havvind. Den tar for seg sikkerhet, beredskap og digitale løsninger innen havvind. Videre er sentrale tema verdikjede for havvind, samt bygging, installasjon, drift og vedlikehold i sektoren.
Læringsutbytte
Fagskolemodulen har som overordnet mål å utdanne reflekterte yrkesutøvere, med høy yrkesetisk standard som tar initiativ til å planlegge, organisere og iverksette tiltak.
Studentene skal etter gjennomført modul ha etablert et grunnlag for livslang læring og kontinuerlig omstilling, samt kunne vise forståelse for og innsikt i nyervervet kunnskap. Fagskolemodulen skal sikre den enkeltes, miljøets, samfunnets og arbeidslivets behov for ny kompetanse som er i tråd med nye oppgaver og utfordringer innen havvind.
Fagskolemodulen skal være yrkesrettet og praksisrelatert. Målgruppen er fagarbeidere som ønsker økt kompetanse innen havvindsektoren.
Dette inkluderer fagpersoner som ønsker å overføre sine ferdigheter fra olje-, gass- og maritim industri, samt utdannede fra teknisk og forretningsrelaterte studier som ser mot en karriere innen fornybar energi. Modulen er også relevant for industriarbeidere som ønsker omskolering, entreprenører som ser etter nye muligheter, medlemmer av lokalsamfunn nær fremtidige havvindprosjekter, samt beslutningstakere som ønsker innsikt i havvindens potensiale.
Målet er å utstyre studentene med praktisk og anvendbar kunnskap for å fremme en sterk og bærekraftig fremtid innen havvind.
En bred og variert målgruppe vil bygge en robust, kunnskapsrik og tverrfaglig arbeidsstyrke som kan bidra til å akselerere utviklingen av havvind industrien, både i Norge og internasjonalt.
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes ved drift og vedlikehold i havvindsektoren
- har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til sikkerhet og sikring, beredskap og digitale løsninger i arbeid med havvind
- har bransjekunnskap og kjennskap til havvind i Norge og internasjonalt
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til de ulike stegene i verdikjeden for havvind
- forstår egen bransjes betydning knyttet til havvind vs. andre energiteknologier (kjernekraft) i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til planlegging, utvikling, drift, vedlikehold og avhending av havvindparker
- kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer innenfor havvind
- kan finne informasjon og fagstoff om nasjonale og internasjonale planer som er relevant for problemstillinger knyttet til klima-/naturfotavtrykk og livet i havet
- kan kartlegge en situasjon knyttet til HMS i havvindsektoren og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse
Kandidaten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper innenfor de ulike stegene i verdikjeden knyttet til havvind
- har utviklet en etisk grunnholdning knyttet til norsk produksjonskapasitet og ressurser vs. import, innen havvind
- kan utføre arbeidet knyttet til verdikjeden ved havvind, etter utvalgte målgruppers behov
- kan bygge relasjoner med fagfeller, på tvers av fag knyttet til planlegging, regulering og finansiering, samt med eksterne målgrupper i havvindsektoren
- kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for havvindindustrien
Formelle opptakskrav
Fagskolemoduler er på samme nivå som høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivået over videregående opplæring. Fagskolemoduler gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til modulen Havvind – introduksjon kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev eller svennebrev innen Teknologi- og industrifag, Bygg- og anleggsteknikk, Elektro og datateknologi, Informasjonsteknologi og medieproduksjon, Naturbruk eller studieforberedende utdanningsprogram.
Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.
Opptak på bakgrunn av realkompetanse
Opptaksgrunnlaget er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.
Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.
Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:
- dokumentasjon på bestått teori til fagprøven i yrkesfag innen Teknologi- og industrifag, Bygg- og anleggsteknikk, Elektro og datateknologi, Informasjonsteknologi og medieproduksjon eller Naturbruk. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring.
eller
- dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig vg3 for relevante yrkesfaglige utdanningsprogram. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3- læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring.
eller
- dokumentasjon på høyere utdanning som vurderes som relevant for modulen. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring.
Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver eller kurs innen olje- og gassvirksomhet, maritim industri, verftsindustri, kraftproduksjon, fabrikasjon etc.
Gjennomført og bestått fagskolemodul kvalifiserer ikke til fag- eller svennebrev.
Studiets omfang og struktur
Vurderingsordningen
Vurderingsformen har sammenheng med modulens læringsutbyttebeskrivelse og innhold, samt arbeids- og læringsformer.
Modulvurdering
Modulen avsluttes med at studentene leverer et arbeidskrav som danner grunnlag for vurdering. Arbeidskravet er i form av en individuell moduleksamen. Vurdering fastsettes på grunnlag av det innleverte arbeidet. Det settes en karakter. Det er læringsutbyttet som skal måles når karakter på modulen skal gis. Karakteren som benyttes er A-F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått.
Avsluttende vurdering
Avsluttende vurdering består av en obligatorisk moduleksamen.
Karakterskala
I vurderingen benyttes karakterbetegnelsen A-F. Beste karakter er A og F er ikke bestått. Studentens skikkethet skal inngå i vurderingsgrunnlaget.
Sluttdokumentasjon
Karakterutskrift utstedes i henhold til gjeldende Lov om høyere yrkesfaglig utdanning og Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning. Utforming og innhold er fastsatt av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning (NOKUT).