Elkrafttransport - Overføring av strøm på nasjonalt og regionalt nivå

  • Studiefakta

    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Elkrafttransport - Overføring av strøm på nasjonalt og regionalt nivå
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Nettbasert
    • Studieform
      Deltid
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Økonomi og administrasjon

Innledning

Fagskolemodulen skal gi en generell innføring i administrative prosesser tilknyttet bygging av overføringslinjer/kabler på nasjonalt nivå, typisk 420kV og regionalt nivå, typisk 132kV, 110kv og 66kV. «Hva må være på plass av søknader og konsesjoner før fysisk bygging kan starte?»

Modulen vil gi forståelse for generelle beregninger av spenningsfall og effekttap. Man vil også få kunnskap om administrative prosesser knyttet til konsesjonssøknader, utredninger, miljø og bærekraftperspektivet innen elkrafttransport, samt komponenter og virkemåter i høyspenningsnettet.

 

Læringsutbytte

Fagskolemodulen har som overordnet mål å bidra til mer innsikt blant personell i de komplekse problemstillingene som påvirker elkrafttransporten. Fagarbeideren skal kunne gjenkjenne aktuelle problemstillinger og dermed gjøre tiltak. Kunnskapen som blir gitt i modulen vil hjelpe den enkelte å søke kilder til kunnskap som er aktuell for problemstillinger i sin virksomhet.

Etter gjennomført modul skal en ha etablert et grunnlag for å søke og finne kunnskap, samt å ha etablert et grunnlag for livslang læring og kontinuerlig omstilling i en bransje som endrer seg raskt.

Fagskolemodulen skal sikre den enkeltes, bransjens og virksomhetens behov for ny kompetanse som er i tråd med en rask utvikling. Målgruppen er fagarbeidere med interesse for og/eller arbeidsoppgaver knyttet til elkrafttransport.

 

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om begreper, prosesser og behov innen energidistribusjon  
  • har innsikt i regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet som regulerer produksjon og transport av elkraft
  • har bransjekunnskap om hovedtrekkene i utstyr og komponenter og anlegg og sikkerhet, i arbeid med elkrafttransport
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om krav og løsninger knyttet elkraftdistribusjon  
  • forstår egen bransjes/yrkes betydning knyttet til effektive, bærekraftige og innovative løsninger innen energioverføringer, i et samfunns- verdiskapingsperspektiv  

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende faglig kunnskap ved kartlegging av ulike aktørers roller i energidistribusjon
  • kan anvende relevante faglige verktøy for å identifisere faglige problemstillinger i arbeid med konsesjonssøknad knyttet til elkrafttransport
  • kan finne informasjon og fagstoff knyttet til i arbeid med vern, sikkerhet og cyber security innen elkrafttransport  
  • kan kartlegge en situasjon knyttet til konsekvensen av spenningsfall og energitap, og identifisere behov for iverksetting av tiltak

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har forståelse for yrkes og bransjeetiske prinsipper knyttet til regulerbar og ikke-regulerbar kraft, samt har forståelse for ulike løsninger av energioverføringer  
  • har utviklet en etisk grunnholdning i arbeid med konsesjonssøknader og resirkulering av materialer innen elkrafttransport
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag samt med eksterne målgrupper i arbeid med transmisjons,- regional- og distribusjonsnett ved elkrafttransport
  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for miljøhensynet som skal ivaretas innen elkrafttransport

 

Formelle opptakskrav

Fagskolemoduler er på samme nivå som høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskolemoduler gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til fagskolemodulen Elkrafttransport kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev som Elektriker, Elektroreparatør, Energimontør, Energioperatør, Maritim elektriker, Tavlemontør eller generell studiekompetanse. Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.

 

Opptak på bakgrunn av realkompetanse

Opptaksgrunnlaget er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.

Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.

Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:

  • dokumentasjon på bestått teori til fagprøven som elektriker, elektroreparatør, energimontør, energioperatør, maritim elektriker eller tavlemontør. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring

eller

  • dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig innen Vg3 elektriker-, elektroreparatør-, energimontør-, energioperatør-, maritim elektriker- eller tavlemontørfaget. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3-læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring

eller

  • dokumentasjon fra høyere utdanning som vurderes som relevant for utdanningen. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring

Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver innen alle yrkesområder som er relevant for utdanningen fra både offentlig og privat sektor.

Gjennomført og bestått fagskolemodul kvalifiserer ikke til fag- eller svennebrev.

 

Studiets omfang og struktur

Elkrafttransport - Overføring av strøm på nasjonalt og regionalt nivå

Vurderingsordningen

Modulen avsluttes med at studentene leverer et arbeidskrav som danner grunnlag for vurdering. Arbeidskravet er i form av en individuell moduleksamen. Vurdering fastsettes på grunnlag av det innleverte arbeidet. Det settes en karakter. Det er læringsutbyttet som skal måles når karakter på modulen skal gis. Karakteren som benyttes er A-F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått.

 

Avsluttende vurdering

Ved moduleksamen vil karakteren bli gitt etter karakterskalaen A, B, C, D, E og F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

 

Sluttdokumentasjon

Karakterutskrift utstedes i henhold til gjeldende Lov om høyere yrkesfaglig utdanning og Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning. Utforming og innhold er fastsatt av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning (NOKUT).

 

Pensum