Emne 4: Fordypning
Emnefakta
- EmnekodeTTHHS4
- StudieprogramTraumer og traumehåndtering i helsesektoren
- Studiepoeng8
- Start2026 Vår
Fagområde
Introduksjon
Emne 4: Fordypning
Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til prosjektet og ett eller flere tema i utdanningen. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra prosjektet. Studentene skal velge minimum 6 læringsutbyttebeskrivelser fra fordypningsemnet. Minimum 2 fra kunnskap, 2 fra ferdigheter og 2 fra generell kompetanse.
Fordypningsoppgaven – obligatorisk fremmøte
Arbeidet med fordypningsoppgaven starter i emne 4. Det oppnevnes veileder og det gis 4 timer undervisning og inntil 16 timers veiledning i emne 4. Innen fastsatt tid må studentene ha levert forslag til tema og problemstilling til veileder, dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Studentene er ansvarlig for å ha klargjort sitt veiledningsbehov i forkant av veiledningene. Fordypningsoppgaven innleveres til fastsatt tid. Emnet har obligatorisk fremmøte på oppstartsdato for emnet, samt en av de andre oppsatte veiledningene.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kommunikasjon og kommunikasjonsprosesser som verktøy innenfor traumehåndtering
- har kunnskap om ulike typer traumer, begreper, prosesser og verktøy som anvendes innen traumehåndtering og traumebehandling
- har innsikt i relevant lovverk som regulerer helse- og omsorgssektoren
- har bransjekunnskap om ulike former for traumebehandling og tverrsektorielt samarbeid
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen traumehåndtering, traumebehandling og kompliserte sorgprosesser
- forstår betydningen av tidlig intervensjon og veiledning innenfor traumearbeid i et samfunns-, bærekraft- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om tverrsektorielt samarbeid ved traumehåndtering i møte med bruker, pårørende, helsepersonell og andre relevante parter
- kan anvende relevante velferdsteknologiske hjelpemidler som verktøy for å fremme folkehelse og livsmestring
- kan finne informasjon og fagstoff som gir kunnskap om traumer og ulike behandlingsmetoder som anvendes i traumehåndtering
- kan kartlegge traumereaksjoner og behov for iverksetting av forebyggende tiltak, samt identifisere faglige problemstillinger, også knyttet til tverrkulturelle ulikheter og mangfold
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for bransjeetiske og lovregulerte prinsipper knyttet til brukermedvirkning, makt og tvang
- har forståelse for bransjeetiske prinsipper ved utøvelse av helhetlig traumebevisst omsorg
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til utrykk ved faglig forsvarlighet i møte med psykisk syke og traumatiserte mennesker, samt i anvendelsen av velferdsteknologiske hjelpemidler
- kan utføre arbeid knyttet til traumereaksjoner basert på individuelle behov hos traumatiserte mennesker
- kan bygge relasjoner med behandlingsnettverk og pårørende i arbeidet med ivaretakelse av traumatiserte menneskers rettigheter og helhetlige behov
- kan utvikle arbeidsmetoder som ivaretar og fremmer brukermedvirkning, demokrati og medborgerskap innen helhetlig traumebevisst omsorg
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Fordypningsoppgave | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 4 Time(r) |
Veiledning | 16 Time(r) |
Selvstudie | 201 Time(r) |
Vurdering
- I vurderingen av fordypningsoppgaven skal det legges vekt på overordnede læringsutbyttebeskrivelser. Det gjelder også når karakter på fordypningsoppgaven skal gis. Sluttkarakteren kan justeres to karakterer opp eller ned, avhengig av hvilken grad studentene mestrer å forsvare oppgavens faglige innhold og nivå i forbindelse med muntlig eksamen.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig-muntlig eksamen | A-F | Individuell | En intern og en ekstern sensor |
Skikkethetsvurdering | Bestått - ikke bestått |