Emne 3: Prosjektarbeid
Emnefakta
- EmnekodeTTHHS3
- StudieprogramTraumer og traumehåndtering i helsesektoren
- Studiepoeng4
- Start2026 Vår
Fagområde
Introduksjon
Studenten skal i løpet av emnet gjennomføre et obligatorisk prosjektarbeid, fortrinnsvis på egen arbeidsplass, med et tema som er knyttet til minst 2 læringsutbytter for hvert av områdene;” kunnskap”,” ferdigheter” og ”generell kompetanse”. Prosjektarbeidets omfang er 30 timer fordelt over 5 uker. Tema og problemformulering skal godkjennes av faglærer og være praksisnært. Hver student har en veiledning på prosjektarbeidet i løpet av de 5 ukene.
Logg skal føres for hver av de 5 ukene. Ved prosjektslutt skal loggen leveres på læringsplattformen. Innlevert og godkjent logg er et av kriteriene for bestått prosjektarbeid. Skjema for logg ligger på læringsplattformen.
En skisse for prosjektet skal på forhånd leveres skolen for godkjenning. I skissen skal det gå fram hva en skal jobbe med, hvilke mål en ønsker å oppnå, begrunnelse for valg av målene og hvordan målene skal nås. Skissen skal underskrives av nærmeste leder på arbeidsplassen.
Prosjektarbeidet gjennomføres parallelt med fordypningsemnet og skal skrives med utgangspunkt i dette arbeidet etter gitte kriterier.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kommunikasjon og kommunikasjonsprosesser som verktøy innenfor traumehåndtering
- har kunnskap om ulike typer traumer, begreper, prosesser og verktøy som anvendes innen traumehåndtering og traumebehandling
- har innsikt i relevant lovverk som regulerer helse- og omsorgssektoren
- har bransjekunnskap om ulike former for traumebehandling og tverrsektorielt samarbeid
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen traumehåndtering, traumebehandling og kompliserte sorgprosesser
- forstår betydningen av tidlig intervensjon og veiledning innenfor traumearbeid i et samfunns-, bærekraft- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om tverrsektorielt samarbeid ved traumehåndtering i møte med bruker, pårørende, helsepersonell og andre relevante parter
- kan anvende relevante velferdsteknologiske hjelpemidler som verktøy for å fremme folkehelse og livsmestring
- kan finne informasjon og fagstoff som gir kunnskap om traumer og ulike behandlingsmetoder som anvendes i traumehåndtering
- kan kartlegge traumereaksjoner og behov for iverksetting av forebyggende tiltak, samt identifisere faglige problemstillinger, også knyttet til tverrkulturelle ulikheter og mangfold
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for bransjeetiske og lovregulerte prinsipper knyttet til brukermedvirkning, makt og tvang
- har forståelse for bransjeetiske prinsipper ved utøvelse av helhetlig traumebevisst omsorg
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til utrykk ved faglig forsvarlighet i møte med psykisk syke og traumatiserte mennesker, samt i anvendelsen av velferdsteknologiske hjelpemidler
- kan utføre arbeid knyttet til traumereaksjoner basert på individuelle behov hos traumatiserte mennesker
- kan bygge relasjoner med behandlingsnettverk og pårørende i arbeidet med ivaretakelse av traumatiserte menneskers rettigheter og helhetlige behov
- kan utvikle arbeidsmetoder som ivaretar og fremmer brukermedvirkning, demokrati og medborgerskap innen helhetlig traumebevisst omsorg
Arbeidskrav
Prosjektarbeid 30 timer over 5 uker. Logg skal føres for hver uke.
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Prosjektskisse | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk | |
Prosjektarbeid | Prosjektarbeid 30 timer fordelt på 5 uker | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Prosjektarbeid | 30 Time(r) |
Vurdering
Prosjektarbeidet og logg vurderes til bestått/ikke bestått.
Om det på et tidspunkt i prosjektarbeidperioden oppstår tvil om studenten vil kunne få ikke bestått prosjektarbeid, skal studenten gis skriftlig beskjed om dette snarest og senest 2 uker før prosjektarbeidperioden avsluttes. Fagskolen Tirna skal ha skriftlig melding fra faglærer om dette.
Ved brudd på skikkethet kan studenten få karakteren ikke bestått.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Logg | Bestått - ikke bestått | Individuell | En intern sensor |
Skikkethetsvurdering | Bestått - ikke bestått |