Emne 2: Grunnelementer i forståelsen av ulike traumer
Emnefakta
- EmnekodeTTHHS2
- StudieprogramTraumer og traumehåndtering i helsesektoren
- Studiepoeng12
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Grunnelementer i forståelsen av ulike traumer
2a. Forståelse av ulike traumer
2b. Krisehåndtering og traumebehandling
2c. Traumebevisst omsorg
2d. Berørte og etterlatte og oppfølging etter alvorlige hendelser
2e. Behandlings- og omsorgsmodeller
2f. Psykiske lidelser og relaterte tilstander
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike typer traumer, traumeutvikling og traumereaksjoner
- har kunnskap om psykiske lidelser og relaterte tilstander
- har kunnskap om arbeidsprosesser i traumebevisst omsorg, samt ulike behandlings- og omsorgsmodeller og metoder innenfor traumehåndtering
- har innsikt i ulike typer behandling, terapiformer og omsorgsmodeller som anvendes i traumearbeid
- har bransjekunnskap om ulike former for traumebehandling og tverrsektorielt samarbeid
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om resiliens
- forstår helsesektorens betydning for akuttbehandling og krisehåndtering ved kriser, ulykker og katastrofer
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap til å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger i møte med psykisk syke, traumatiserte mennesker og deres pårørende
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer innenfor krisehåndtering og traumebevisst omsorg
- kan finne informasjon og fagstoff om utvikling av PTSD
- kan kartlegge behov for oppfølgning av berørte ved og etter kriser, ulykker og katastrofer
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for bransjeetiske prinsipper ved utøvelse av helhetlig traumebevisst omsorg
- har utviklet en etisk grunnholdning i arbeidet med traumatiserte mennesker, og som kommer til utrykk ved at arbeidet utføres faglig forsvarlig
- kan utføre arbeid med psykososiale tiltak ved kriser, ulykker og katastrofer etter de berørtes behov
- kan bygge relasjoner med pasient og pårørende gjennom kommunikasjon som viser forståelse for traumer og traumereaksjoner
- kan utvikle arbeidsmetoder som ivaretar traumatiserte mennesker med kompliserte sorgprosesser
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 80 Time(r) |
Selvstudie | 250 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Skikkethetsvurdering | Bestått - ikke bestått |