Emne 1: Grunnlagstenkning, teorier og arbeidsmåter
Emnefakta
- EmnekodeTTHHS1
- StudieprogramTraumer og traumehåndtering i helsesektoren
- Studiepoeng6
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Grunnlagstenkning, teorier og arbeidsmåter
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Etikk
1c. Samhandling, kommunikasjon og kommunikasjonsprosesser
1d. Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
1e. Sosiologi og psykologi
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om etikk, samhandling og kommunikasjonsteori
- har innsikt i relevant lovverk som regulerer helse- og omsorgssektoren
- har innsikt i lovverk som ivaretar brukermedvirkning, demokrati og medborgerskap
- har bransjekunnskap og kjennskap til den nasjonale organiseringen av helse- og omsorgstjenestene
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om folkehelse og livsmestring
- forstår egen bransjes betydning for implementering av velferdsteknologi i et bærekraftperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om etikk, samhandling og kommunikasjonsteori for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
- kan anvende relevante velferdsteknologiske hjelpemidler som verktøy for å fremme folkehelse og livsmestring
- kan finne informasjon og fagstoff om kulturelle ulikheter, mangfold og tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksettelse av tiltak knyttet til makt, tvang og kontroll
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer i møte med pasienter, brukere og deres pårørende
- har forståelse for hvordan holdninger og etiske prinsipper påvirker yrkesutøvelsen i møte med traumatiserte mennesker
- har utviklet en etisk grunnholdning i anvendelsen av velferdsteknologiske løsninger
- kan utføre helsefremmende krise- og traumearbeid med hensyn til kulturelle ulikheter, mangfold og ulike livssyn
- kan bygge relasjoner med pasienter, brukere og pårørende som forebyggende tiltak mot bruk av makt, tvang og kontroll
- kan ved hjelp av relasjonskompetanse utvikle arbeidsmetoder som fremmer brukermedvirkning, demokrati og medborgerskap
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 48 Time(r) |
Selvstudie | 175 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
- Studieteknikk
- Prosjekt- og utviklingsarbeid
- Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
- Aktiv læring
- IKT, Teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi
1b. Etikk
- Menneskesyn og menneskeforståelse
- Verdier og verdioppfatninger, livssyn
- Etikk, moral, etiske dilemmaer
- Yrkesetikk og taushetspliktens etiske sider
- Brukermedvirkning
- Samtykkekompetanse - makt, tvang og kontroll
- Demokrati og medborgerskap
1c. Samhandling, kommunikasjon og kommunikasjonsprosesser
- Kommunikasjonsteori og kommunikasjon i ett hjelperperspektiv
- Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
- Konflikter og konfliktforebyggende tiltak
- Relasjonskompetanse
- Veiledning
1d. Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
- Lover og forskrifter som regulerer helse- og omsorgssektorens virkefelt
- Dokumentasjon, journalføring og GDPR
- Profesjonalisering i helse- og omsorgssektoren
- Kunnskapsbasert praksis
- Omsorgsforskning
- Bærekraftig utvikling
- Folkehelse og livsmestring
1e. Sosiologi og psykologi
- Familien som sosial og kulturell institusjon
- Roller, makt og avmakt
- Utviklingsteorier, livsløpet
- Stress
- Ulikheter og kulturelt mangfold