Emne 1: Grunnlagstenkning, teorier og arbeidsmåter

  • Emnefakta

    • Emnekode
      TTHHS1
    • Studieprogram
      Traumer og traumehåndtering i helsesektoren
    • Studiepoeng
      6
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

Grunnlagstenkning, teorier og arbeidsmåter

1a. Arbeidsformer og metoder i studiet

1b. Etikk

1c.  Samhandling, kommunikasjon og kommunikasjonsprosesser

1d. Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk

1e. Sosiologi og psykologi

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om etikk, samhandling og kommunikasjonsteori
  • har innsikt i relevant lovverk som regulerer helse- og omsorgssektoren
  • har innsikt i lovverk som ivaretar brukermedvirkning, demokrati og medborgerskap
  • har bransjekunnskap og kjennskap til den nasjonale organiseringen av helse- og omsorgstjenestene
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om folkehelse og livsmestring
  • forstår egen bransjes betydning for implementering av velferdsteknologi i et bærekraftperspektiv

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om etikk, samhandling og kommunikasjonsteori for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
  • kan anvende relevante velferdsteknologiske hjelpemidler som verktøy for å fremme folkehelse og livsmestring
  • kan finne informasjon og fagstoff om kulturelle ulikheter, mangfold og tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksettelse av tiltak knyttet til makt, tvang og kontroll

 

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer i møte med pasienter, brukere og deres pårørende
  • har forståelse for hvordan holdninger og etiske prinsipper påvirker yrkesutøvelsen i møte med traumatiserte mennesker
  • har utviklet en etisk grunnholdning i anvendelsen av velferdsteknologiske løsninger
  • kan utføre helsefremmende krise- og traumearbeid med hensyn til kulturelle ulikheter, mangfold og ulike livssyn
  • kan bygge relasjoner med pasienter, brukere og pårørende som forebyggende tiltak mot bruk av makt, tvang og kontroll
  • kan ved hjelp av relasjonskompetanse utvikle arbeidsmetoder som fremmer brukermedvirkning, demokrati og medborgerskap

 

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
48 Time(r)
Selvstudie
175 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor
Skikkethetsvurdering
Bestått - ikke bestått

Pensum

TTHHS1 Emne 1: Grunnlagstenkning, teorier og arbeidsmåter

Program som bruker emnet