Emne 1: Grunnlagstenkning, teorier og arbeidsmåter
Emnefakta
- EmnekodeTTHHS1
 - StudieprogramTraumer og traumehåndtering i helsesektoren
 - Studiepoeng6
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Grunnlagstenkning, teorier og arbeidsmåter
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Etikk
1c. Samhandling, kommunikasjon og kommunikasjonsprosesser
1d. Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
1e. Sosiologi og psykologi
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om etikk, samhandling og kommunikasjonsteori
 - har innsikt i relevant lovverk som regulerer helse- og omsorgssektoren
 - har innsikt i lovverk som ivaretar brukermedvirkning, demokrati og medborgerskap
 - har bransjekunnskap og kjennskap til den nasjonale organiseringen av helse- og omsorgstjenestene
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om folkehelse og livsmestring
 - forstår egen bransjes betydning for implementering av velferdsteknologi i et bærekraftperspektiv
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om etikk, samhandling og kommunikasjonsteori for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
 - kan anvende relevante velferdsteknologiske hjelpemidler som verktøy for å fremme folkehelse og livsmestring
 - kan finne informasjon og fagstoff om kulturelle ulikheter, mangfold og tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
 - kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksettelse av tiltak knyttet til makt, tvang og kontroll
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer i møte med pasienter, brukere og deres pårørende
 - har forståelse for hvordan holdninger og etiske prinsipper påvirker yrkesutøvelsen i møte med traumatiserte mennesker
 - har utviklet en etisk grunnholdning i anvendelsen av velferdsteknologiske løsninger
 - kan utføre helsefremmende krise- og traumearbeid med hensyn til kulturelle ulikheter, mangfold og ulike livssyn
 - kan bygge relasjoner med pasienter, brukere og pårørende som forebyggende tiltak mot bruk av makt, tvang og kontroll
 - kan ved hjelp av relasjonskompetanse utvikle arbeidsmetoder som fremmer brukermedvirkning, demokrati og medborgerskap
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 48 Time(r)  |  
Selvstudie  | 175 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
- Studieteknikk
 - Prosjekt- og utviklingsarbeid
 - Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
 - Aktiv læring
 - IKT, Teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi
 
1b. Etikk
- Menneskesyn og menneskeforståelse
 - Verdier og verdioppfatninger, livssyn
 - Etikk, moral, etiske dilemmaer
 - Yrkesetikk og taushetspliktens etiske sider
 - Brukermedvirkning
 - Samtykkekompetanse - makt, tvang og kontroll
 - Demokrati og medborgerskap
 
1c. Samhandling, kommunikasjon og kommunikasjonsprosesser
- Kommunikasjonsteori og kommunikasjon i ett hjelperperspektiv
 - Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
 - Konflikter og konfliktforebyggende tiltak
 - Relasjonskompetanse
 - Veiledning
 
1d. Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
- Lover og forskrifter som regulerer helse- og omsorgssektorens virkefelt
 - Dokumentasjon, journalføring og GDPR
 - Profesjonalisering i helse- og omsorgssektoren
 - Kunnskapsbasert praksis
 - Omsorgsforskning
 - Bærekraftig utvikling
 - Folkehelse og livsmestring
 
1e. Sosiologi og psykologi
- Familien som sosial og kulturell institusjon
 - Roller, makt og avmakt
 - Utviklingsteorier, livsløpet
 - Stress
 - Ulikheter og kulturelt mangfold
 
