Emne 3: Veiledningsperspektivet
Emnefakta
- EmnekodeTHUS3
 - StudieprogramTrygg håndtering av utfordrende situasjoner i helse- og omsorgssektoren
 - Studiepoeng10
 - Start2026 Vår
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
3a. Relasjonskompetanse
3b. Veiledningskompetanse
3c. Kollegarelasjoner og veiledning
3d. Refleksjon og evne til samarbeid
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kommunikasjon og relasjonsarbeid som verktøy i møte med kolleger, fagfeller, pårørende, pasienter og brukere
 - har bransjekunnskap og veiledningskompetanse i møte med mennesker som er disponert for å utvikle utfordrende atferd, samt deres pårørende
 - forstår egen bransjes betydning og ansvar i arbeidet med å legge til rette for trygg samhandling i helse- og omsorgssektoren
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om veiledning av kolleger, pasienter, brukere og pårørende
 
Ferdigheter
Studenten
- kan kartlegge utfordrende situasjoner og identifisere behov for veiledning
 - kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for veiledningsperspektivet ved utfordrende situasjoner
 - kan anvende faglig kunnskap om forebygging og håndtering av utfordrende situasjoner i veiledningen av kolleger, fagfeller, pårørende, pasienter og brukere
 
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket, og i møte med kolleger, fagfeller, pårørende, pasienter og brukere
 - har forståelse for betydning av veiledning som forebyggende tiltak i arbeidet med mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
 - kan utføre og tilpasse veiledningen i forhold til individets eller gruppens behov
 - kan bygge relasjoner med kolleger og på tvers av fagfeltet i arbeidet med veiledning av pasienter, pårørende, kolleger og brukere berørt av utfordrende situasjoner
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 56 Time(r)  |  
Selvstudie  | 220 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
3a. Relasjonskompetanse
- Kommunikasjonsteorier og teknikker
 - Kommunikasjonsprosessen
 - Relasjonskompetanse
 - Relasjonsbygging ved utfordrende atferd
 - Bærekraftig utvikling
 - IKT - teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi
 
3b. Veiledningskompetanse
- Metoder i veiledning
 - Hva skiller veiledning og rådgivning?
 - Veiledning av pasienter/brukere ved utfordrende situasjoner
 - Veiledning av pårørende 
- Forebygging av utfordrende situasjoner
 - Håndtering av utfordrende situasjoner
 
 - Kartlegge veiledningsbehov
 - Forebygging av utfordrende situasjoner ved veiledning
 
3c. Kollegarelasjoner og veiledning
- Samhandling og konfliktløsing
 - Tverrkulturell kommunikasjon ved veiledning
 - Veiledning av kollegaer
 
3d. Refleksjon og evne til samarbeid
- Trygg samhandling i helse- og omsorgssektor
 - Trygg samhandling ved utfordrende situasjoner i møte med bruker/pårørende
 - Refleksjon
 - Demokrati og medborgerskap
 
