Emne 3: Veiledningsperspektivet

  • Emnefakta

    • Emnekode
      THUS3
    • Studieprogram
      Trygg håndtering av utfordrende situasjoner i helse- og omsorgssektoren
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

3a. Relasjonskompetanse 

3b. Veiledningskompetanse

3c. Kollegarelasjoner og veiledning 

3d. Refleksjon og evne til samarbeid

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kommunikasjon og relasjonsarbeid som verktøy i møte med kolleger, fagfeller, pårørende, pasienter og brukere
  • har bransjekunnskap og veiledningskompetanse i møte med mennesker som er disponert for å utvikle utfordrende atferd, samt deres pårørende
  • forstår egen bransjes betydning og ansvar i arbeidet med å legge til rette for trygg samhandling i helse- og omsorgssektoren
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om veiledning av kolleger, pasienter, brukere og pårørende

 

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge utfordrende situasjoner og identifisere behov for veiledning
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for veiledningsperspektivet ved utfordrende situasjoner
  • kan anvende faglig kunnskap om forebygging og håndtering av utfordrende situasjoner i veiledningen av kolleger, fagfeller, pårørende, pasienter og brukere

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket, og i møte med kolleger, fagfeller, pårørende, pasienter og brukere 
  • har forståelse for betydning av veiledning som forebyggende tiltak i arbeidet med mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
  • kan utføre og tilpasse veiledningen i forhold til individets eller gruppens behov
  • kan bygge relasjoner med kolleger og på tvers av fagfeltet i arbeidet med veiledning av pasienter, pårørende, kolleger og brukere berørt av utfordrende situasjoner

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
56 Time(r)
Selvstudie
220 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

3a. Relasjonskompetanse 

  • Kommunikasjonsteorier og teknikker
  • Kommunikasjonsprosessen
  • Relasjonskompetanse
  • Relasjonsbygging ved utfordrende atferd
  • Bærekraftig utvikling
  • IKT - teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi

 

3b. Veiledningskompetanse

  • Metoder i veiledning
  • Hva skiller veiledning og rådgivning?
  • Veiledning av pasienter/brukere ved utfordrende situasjoner
  • Veiledning av pårørende
    • Forebygging av utfordrende situasjoner
    • Håndtering av utfordrende situasjoner
  • Kartlegge veiledningsbehov
  • Forebygging av utfordrende situasjoner ved veiledning

 

3c. Kollegarelasjoner og veiledning 

  • Samhandling og konfliktløsing
  • Tverrkulturell kommunikasjon ved veiledning
  • Veiledning av kollegaer

 

3d. Refleksjon og evne til samarbeid

  • Trygg samhandling i helse- og omsorgssektor
  • Trygg samhandling ved utfordrende situasjoner i møte med bruker/pårørende
  • Refleksjon
  • Demokrati og medborgerskap

 

Pensum

THUS3 Emne 3: Veiledningsperspektivet

Program som bruker emnet