Emne 3: Veiledningsperspektivet
Emnefakta
- EmnekodeTHUS3
- StudieprogramTrygg håndtering av utfordrende situasjoner i helse- og omsorgssektoren
- Studiepoeng10
- Start2026 Vår
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
3a. Relasjonskompetanse
3b. Veiledningskompetanse
3c. Kollegarelasjoner og veiledning
3d. Refleksjon og evne til samarbeid
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kommunikasjon og relasjonsarbeid som verktøy i møte med kolleger, fagfeller, pårørende, pasienter og brukere
- har bransjekunnskap og veiledningskompetanse i møte med mennesker som er disponert for å utvikle utfordrende atferd, samt deres pårørende
- forstår egen bransjes betydning og ansvar i arbeidet med å legge til rette for trygg samhandling i helse- og omsorgssektoren
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om veiledning av kolleger, pasienter, brukere og pårørende
Ferdigheter
Studenten
- kan kartlegge utfordrende situasjoner og identifisere behov for veiledning
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for veiledningsperspektivet ved utfordrende situasjoner
- kan anvende faglig kunnskap om forebygging og håndtering av utfordrende situasjoner i veiledningen av kolleger, fagfeller, pårørende, pasienter og brukere
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket, og i møte med kolleger, fagfeller, pårørende, pasienter og brukere
- har forståelse for betydning av veiledning som forebyggende tiltak i arbeidet med mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
- kan utføre og tilpasse veiledningen i forhold til individets eller gruppens behov
- kan bygge relasjoner med kolleger og på tvers av fagfeltet i arbeidet med veiledning av pasienter, pårørende, kolleger og brukere berørt av utfordrende situasjoner
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 56 Time(r) |
Selvstudie | 220 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
3a. Relasjonskompetanse
- Kommunikasjonsteorier og teknikker
- Kommunikasjonsprosessen
- Relasjonskompetanse
- Relasjonsbygging ved utfordrende atferd
- Bærekraftig utvikling
- IKT - teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi
3b. Veiledningskompetanse
- Metoder i veiledning
- Hva skiller veiledning og rådgivning?
- Veiledning av pasienter/brukere ved utfordrende situasjoner
- Veiledning av pårørende
- Forebygging av utfordrende situasjoner
- Håndtering av utfordrende situasjoner
- Kartlegge veiledningsbehov
- Forebygging av utfordrende situasjoner ved veiledning
3c. Kollegarelasjoner og veiledning
- Samhandling og konfliktløsing
- Tverrkulturell kommunikasjon ved veiledning
- Veiledning av kollegaer
3d. Refleksjon og evne til samarbeid
- Trygg samhandling i helse- og omsorgssektor
- Trygg samhandling ved utfordrende situasjoner i møte med bruker/pårørende
- Refleksjon
- Demokrati og medborgerskap