Emne 2: Håndteringsperspektivet
Emnefakta
- EmnekodeTHUS2
- StudieprogramTrygg håndtering av utfordrende situasjoner i helse- og omsorgssektoren
- Studiepoeng10
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
2a. Faktorer som kan påvirke utvikling av utfordrende situasjoner
2b. Modeller og rammeverk ved utfordrende atferd
2c. Kartlegging og valg av tiltak
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i hva mentalisering er og har kjennskap til mentaliseringsbasert miljøterapi
- har innsikt i diagnoser, tilstander og faktorer som gir økt sårbarhet for utvikling av utfordrende atferd
- har kunnskap om modeller og rammeverk for trygg håndtering av utfordrende situasjoner
- har bransjekunnskap om krav til kvalitetssikring og dokumentasjon for helse– og omsorgssektoren
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om modeller og rammeverk ved utfordrende atferd
- forstår egen bransjes betydning for forebygging og håndtering av utfordrende situasjoner i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan kartlegge og identifisere utfordrende situasjoner, samt behov for tiltak for å forebygge atferdsendringer hos mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for forebygging og håndtering av utfordrende situasjoner i helse- og omsorgssektoren
- kan anvende MAP som verktøy ved utfordrende atferd i yrkesfeltet
- kan anvende faglig kunnskap om grunnleggende teknikker for beskyttelse og frigjøring i en voldssituasjon
- kan kartlegge situasjoner og atferd ved hjelp av relevante kartleggingsverktøy
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i anvendelsen av modeller og rammeverk i møte med utfordrende situasjoner
- kan utvikle og kvalitetssikre arbeidsmetoder som ivaretar brukere og pasienter med økt sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
- har forståelse for hvordan forebygging og håndtering av utfordrende situasjoner bidrar til å utvikle et bærekraftig tjenestetilbud for mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
- har utviklet en etisk grunnholdning i forhold til egen yrkesutøvelse i møte med mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
- kan bygge relasjoner med fagfeller, kolleger og relevante instanser for å kunne forebygge og håndtere utfordrende situasjoner
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 60 Time(r) |
Selvstudie | 192 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
2a. Faktorer som kan påvirke utvikling av utfordrende situasjoner
- Utviklingshemming, autismespekterforstyrrelser, ADHD
- Psykiske lidelser og rusproblematikk
- Demens og Huntingtons sykdom
- Andre personer og miljøets påvirkning
2b. Modeller og rammeverk ved utfordrende atferd
- Innføring i rammeverket PAS – positiv atferdsstøtte
- Innføring i TID – tverrfaglig intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved demens
2c. Kartlegging og valg av tiltak
- Kartlegging og behov
- Arbeid med kartleggingsverktøy
- Mentalisering
- MAP – møte med aggresjonsproblematikk
- Tidlig intervensjon og krisehåndtering
- Konflikthåndtering i praksis
- Kvalitetssikring og dokumentasjon