Emne 1: Forebyggingsperspektivet

  • Emnefakta

    • Emnekode
      THUS1
    • Studieprogram
      Trygg håndtering av utfordrende situasjoner i helse- og omsorgssektoren
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

1a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet

1b. Forståelse, holdninger og forebygging

1c. Etikk og kommunikasjon

1d. Samhandling og konfliktløsning

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om menneskerettigheter, verdier og normer som ligger til grunn for tjenesteyting innen helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om etikk, kommunikasjon og samhandling i møte med mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
  • har innsikt i lover og regler som regulerer egen yrkesutøvelse
  • har bransjekunnskap om praktiske og teoretiske tilnærminger som anvendes ved forebygging av konflikter og utfordrende atferd
  • kan oppdatere egne ferdigheter innen velferdsteknologi og digitalisering
  • forstår betydningen av egen bransjes teoretiske og praktiske utvikling i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for yrkesfaglige problemstillinger i arbeidet med mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende situasjoner
  • kan kartlegge en utfordrende situasjon og identifisere faglige problemstillinger samt vurdere behov for iverksetting av tiltak
  • kan anvende kunnskap om etikk, kommunikasjon og samhandling som faglig verktøy ved konflikter og utfordrende situasjoner i eget yrkesfelt

 

 

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for de til enhver tid gjeldende etiske prinsipper i møte med mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
  • har forståelse for hvordan egen kommunikasjon og atferd kan påvirke samhandling og konfliktnivå med mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
  • kan bygge relasjoner med mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd og deres pårørende
  • kan utføre arbeidet slik at individuelle behov for konfliktforebygging ivaretas
  • kan utvikle arbeidsmetoder som ivaretar en tillitsskapende tilnærming i møte med mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd

 

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
56 Time(r)
Selvstudie
220 Time(r)

Vurdering

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

1a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet

  • Studieteknikk
  • Teoretisk og erfaringsbasert kunnskapsbygging
  • Refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Aktiv læring
  • IKT

 

1b. Forståelse, holdninger og forebygging

  • Helse- og oppvekstfagenes historie og utvikling 
  • Teoretiske perspektiver og teorier innen helse- og omsorgsfagene  
  • IKT – teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi 

 

1c. Etikk og kommunikasjon

  • Verdioppfatninger, menneskerettigheter og livssyn 
  • Verdier og normer i samfunnet og helse- og omsorgsfagene, hvordan de henger sammen og styrer praktisk handling 
  • Yrkesetikk 
  • Taushetspliktens etiske sider 
  • Etikk, moral og etiske dilemmaer 
  • Tverrkulturell kommunikasjon 
  • Kommunikasjon i små grupper og organisasjoner 

 

1d. Samhandling og konfliktløsning 

  • Brukermedvirkning og samhandling
  • Makt og avmakt
  • Lovverk som regulerer bruk av makt, tvang og kontroll 
  • Konflikter og konfliktløsning 
  • Tillitsskapende arbeid
  • Samtykkekompetanse og beslutningsstøtte

 

Pensum

THUS1 Emne 1: Forebyggingsperspektivet

Program som bruker emnet