Emne 1: Forebyggingsperspektivet
Emnefakta
- EmnekodeTHUS1
 - StudieprogramTrygg håndtering av utfordrende situasjoner i helse- og omsorgssektoren
 - Studiepoeng10
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
1a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Forståelse, holdninger og forebygging
1c. Etikk og kommunikasjon
1d. Samhandling og konfliktløsning
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om menneskerettigheter, verdier og normer som ligger til grunn for tjenesteyting innen helse- og omsorgssektoren
 - har kunnskap om etikk, kommunikasjon og samhandling i møte med mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
 - har innsikt i lover og regler som regulerer egen yrkesutøvelse
 - har bransjekunnskap om praktiske og teoretiske tilnærminger som anvendes ved forebygging av konflikter og utfordrende atferd
 - kan oppdatere egne ferdigheter innen velferdsteknologi og digitalisering
 - forstår betydningen av egen bransjes teoretiske og praktiske utvikling i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
 
Ferdigheter
Studenten
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for yrkesfaglige problemstillinger i arbeidet med mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende situasjoner
 - kan kartlegge en utfordrende situasjon og identifisere faglige problemstillinger samt vurdere behov for iverksetting av tiltak
 - kan anvende kunnskap om etikk, kommunikasjon og samhandling som faglig verktøy ved konflikter og utfordrende situasjoner i eget yrkesfelt
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for de til enhver tid gjeldende etiske prinsipper i møte med mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
 - har forståelse for hvordan egen kommunikasjon og atferd kan påvirke samhandling og konfliktnivå med mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
 - kan bygge relasjoner med mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd og deres pårørende
 - kan utføre arbeidet slik at individuelle behov for konfliktforebygging ivaretas
 - kan utvikle arbeidsmetoder som ivaretar en tillitsskapende tilnærming i møte med mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
 
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 56 Time(r)  |  
Selvstudie  | 220 Time(r)  |  
Vurdering
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
1a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet
- Studieteknikk
 - Teoretisk og erfaringsbasert kunnskapsbygging
 - Refleksjon og refleksjonsmodeller
 - Aktiv læring
 - IKT
 
1b. Forståelse, holdninger og forebygging
- Helse- og oppvekstfagenes historie og utvikling
 - Teoretiske perspektiver og teorier innen helse- og omsorgsfagene
 - IKT – teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi
 
1c. Etikk og kommunikasjon
- Verdioppfatninger, menneskerettigheter og livssyn
 - Verdier og normer i samfunnet og helse- og omsorgsfagene, hvordan de henger sammen og styrer praktisk handling
 - Yrkesetikk
 - Taushetspliktens etiske sider
 - Etikk, moral og etiske dilemmaer
 - Tverrkulturell kommunikasjon
 - Kommunikasjon i små grupper og organisasjoner
 
1d. Samhandling og konfliktløsning
- Brukermedvirkning og samhandling
 - Makt og avmakt
 - Lovverk som regulerer bruk av makt, tvang og kontroll
 - Konflikter og konfliktløsning
 - Tillitsskapende arbeid
 - Samtykkekompetanse og beslutningsstøtte
 
