Emne 1: Forebyggingsperspektivet
Emnefakta
- EmnekodeTHUS1
- StudieprogramTrygg håndtering av utfordrende situasjoner i helse- og omsorgssektoren
- Studiepoeng10
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
1a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Forståelse, holdninger og forebygging
1c. Etikk og kommunikasjon
1d. Samhandling og konfliktløsning
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om menneskerettigheter, verdier og normer som ligger til grunn for tjenesteyting innen helse- og omsorgssektoren
- har kunnskap om etikk, kommunikasjon og samhandling i møte med mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
- har innsikt i lover og regler som regulerer egen yrkesutøvelse
- har bransjekunnskap om praktiske og teoretiske tilnærminger som anvendes ved forebygging av konflikter og utfordrende atferd
- kan oppdatere egne ferdigheter innen velferdsteknologi og digitalisering
- forstår betydningen av egen bransjes teoretiske og praktiske utvikling i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for yrkesfaglige problemstillinger i arbeidet med mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende situasjoner
- kan kartlegge en utfordrende situasjon og identifisere faglige problemstillinger samt vurdere behov for iverksetting av tiltak
- kan anvende kunnskap om etikk, kommunikasjon og samhandling som faglig verktøy ved konflikter og utfordrende situasjoner i eget yrkesfelt
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for de til enhver tid gjeldende etiske prinsipper i møte med mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
- har forståelse for hvordan egen kommunikasjon og atferd kan påvirke samhandling og konfliktnivå med mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
- kan bygge relasjoner med mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd og deres pårørende
- kan utføre arbeidet slik at individuelle behov for konfliktforebygging ivaretas
- kan utvikle arbeidsmetoder som ivaretar en tillitsskapende tilnærming i møte med mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 56 Time(r) |
Selvstudie | 220 Time(r) |
Vurdering
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
1a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet
- Studieteknikk
- Teoretisk og erfaringsbasert kunnskapsbygging
- Refleksjon og refleksjonsmodeller
- Aktiv læring
- IKT
1b. Forståelse, holdninger og forebygging
- Helse- og oppvekstfagenes historie og utvikling
- Teoretiske perspektiver og teorier innen helse- og omsorgsfagene
- IKT – teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi
1c. Etikk og kommunikasjon
- Verdioppfatninger, menneskerettigheter og livssyn
- Verdier og normer i samfunnet og helse- og omsorgsfagene, hvordan de henger sammen og styrer praktisk handling
- Yrkesetikk
- Taushetspliktens etiske sider
- Etikk, moral og etiske dilemmaer
- Tverrkulturell kommunikasjon
- Kommunikasjon i små grupper og organisasjoner
1d. Samhandling og konfliktløsning
- Brukermedvirkning og samhandling
- Makt og avmakt
- Lovverk som regulerer bruk av makt, tvang og kontroll
- Konflikter og konfliktløsning
- Tillitsskapende arbeid
- Samtykkekompetanse og beslutningsstøtte