Emne 3: Hva skal vi måle, visualisere og presentere?
Emnefakta
- EmnekodeSAHSABD3
- StudieprogramSystem og analyse - helhetlig systemforståelse og analyse av beslutningsdata
- Studiepoeng10
- Start2026 Vår
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
3a. Fordypningsoppgave med Obeya
3b. Mål (Siktelinje)
3c. Systemkart
3d. Systemanalyse
3e. Koden for Lærende Organisasjoner / LOS koden
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes for å nå fremtidig ønsket tilstand med tall og data som grunnlag
- har innsikt i ulike metoder og krav til kvalitet for å sette felles siktlinje
- har bransjekunnskap og kjennskap til systemanalyse med relevans for sitt yrkesfelt
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om A3-metoden (systematisk problemløsning) knyttet til analysearbeid
- forstår egen bransjes/yrkes betydning i arbeid med vesentlighetsanalyse i samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger for å gjøre systemanalyse
- kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker i kommunikasjon knyttet til analysearbeid
- kan finne informasjon og fagstoff om VSM (Verdistrømskartlegging), som er relevant for kartlegging av en problemstilling
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak ved hjelp av interessentanalyse
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til relasjonskompetanse
- har utviklet en etisk grunnholdning i forhold til visualisering av analysens resultater
- kan utføre analysearbeid for å kartlegge fremtidig ønsket tilstand, etter utvalgte målgruppers behov
- kan bygge relasjoner på tvers av fag i arbeid med A3-metoden
- kan utvikle arbeidsmetoder ved bruk av Hoshin Kanri, som er av relevans for systemarbeidet
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Fordypningsoppgave | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav - obligatorisk | |
OBEYA som beskriver problemstillingen visuelt | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 56 Time(r) |
Selvstudie | 220 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig-muntlig eksamen | A-F | Individuell | En intern og en ekstern sensor |
Tema
3a. Prosjektoppgave med Obeya
- Innføring i prosjektoppgaven
- Valg av system for Obeya prosjektet
- Involvering: Se sammen, tenke sammen, prøve sammen
3b. Mål (Siktelinje)
- Hva skal vi måle?
- Nå-tilstand
- Hvordan presentere og visualisere målinger
- Tall og data som grunnlag for tiltak
- Framtidig ønsket tilstand
- Obeya oppdraget
3c. Systemkart
- Hva skal du visualisere?
- VSM (Verdistrømkartlegging)
- Relasjonskart (Gittel)
- Interessentanalyse
- Vesentlighetsanalyse
- Gantt diagram
3d. Systemanalyse
- Hva forteller kartet?
- Hindringer/hovedproblemer
- Hoshin Kanri - Retningsstyrt ledelse, målprosess
3e. Koden for lærende organisasjoner / LOS koden
- Hvem må involveres?
- Spilleregler
- Praktisering av LOS koden - læringsdialogen
- Kata / Kata dialog, Kata A3, Kata = mønster av gjentatte aktiviteter