Emne 3: Hva skal vi måle, visualisere og presentere?
Emnefakta
- EmnekodeSAHSABD3
 - StudieprogramSystem og analyse - helhetlig systemforståelse og analyse av beslutningsdata
 - Studiepoeng10
 - Start2026 Vår
 
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
3a. Fordypningsoppgave med Obeya
3b. Mål (Siktelinje)
3c. Systemkart
3d. Systemanalyse
3e. Koden for Lærende Organisasjoner / LOS koden
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes for å nå fremtidig ønsket tilstand med tall og data som grunnlag
 - har innsikt i ulike metoder og krav til kvalitet for å sette felles siktlinje
 - har bransjekunnskap og kjennskap til systemanalyse med relevans for sitt yrkesfelt
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om A3-metoden (systematisk problemløsning) knyttet til analysearbeid
 - forstår egen bransjes/yrkes betydning i arbeid med vesentlighetsanalyse i samfunns- og verdiskapingsperspektiv
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger for å gjøre systemanalyse
 - kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker i kommunikasjon knyttet til analysearbeid
 - kan finne informasjon og fagstoff om VSM (Verdistrømskartlegging), som er relevant for kartlegging av en problemstilling
 - kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak ved hjelp av interessentanalyse
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til relasjonskompetanse
 - har utviklet en etisk grunnholdning i forhold til visualisering av analysens resultater
 - kan utføre analysearbeid for å kartlegge fremtidig ønsket tilstand, etter utvalgte målgruppers behov
 - kan bygge relasjoner på tvers av fag i arbeid med A3-metoden
 - kan utvikle arbeidsmetoder ved bruk av Hoshin Kanri, som er av relevans for systemarbeidet
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Fordypningsoppgave  | Skriftlig/muntlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | |
OBEYA som beskriver problemstillingen visuelt  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 56 Time(r)  |  
Selvstudie  | 220 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig-muntlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern og en ekstern sensor  |  
Tema
3a. Prosjektoppgave med Obeya
- Innføring i prosjektoppgaven
 - Valg av system for Obeya prosjektet
 - Involvering: Se sammen, tenke sammen, prøve sammen
 
3b. Mål (Siktelinje)
- Hva skal vi måle?
 - Nå-tilstand
 - Hvordan presentere og visualisere målinger
 - Tall og data som grunnlag for tiltak
 - Framtidig ønsket tilstand
 - Obeya oppdraget
 
3c. Systemkart
- Hva skal du visualisere?
 - VSM (Verdistrømkartlegging)
 - Relasjonskart (Gittel)
 - Interessentanalyse
 - Vesentlighetsanalyse
 - Gantt diagram
 
3d. Systemanalyse
- Hva forteller kartet?
 - Hindringer/hovedproblemer
 - Hoshin Kanri - Retningsstyrt ledelse, målprosess
 
3e. Koden for lærende organisasjoner / LOS koden
- Hvem må involveres?
 - Spilleregler
 - Praktisering av LOS koden - læringsdialogen
 - Kata / Kata dialog, Kata A3, Kata = mønster av gjentatte aktiviteter
 
