Emne 3: Hva skal vi måle, visualisere og presentere?

  • Emnefakta

    • Emnekode
      SAHSABD3
    • Studieprogram
      System og analyse - helhetlig systemforståelse og analyse av beslutningsdata
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Økonomi og administrasjon

Introduksjon

3a. Fordypningsoppgave med Obeya

3b. Mål (Siktelinje)

3c. Systemkart

3d. Systemanalyse

3e. Koden for Lærende Organisasjoner / LOS koden

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes for å nå fremtidig ønsket tilstand med tall og data som grunnlag
  • har innsikt i ulike metoder og krav til kvalitet for å sette felles siktlinje
  • har bransjekunnskap og kjennskap til systemanalyse med relevans for sitt yrkesfelt
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om A3-metoden (systematisk problemløsning) knyttet til analysearbeid
  • forstår egen bransjes/yrkes betydning i arbeid med vesentlighetsanalyse i samfunns- og verdiskapingsperspektiv

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger for å gjøre systemanalyse
  • kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker i kommunikasjon knyttet til analysearbeid 
  • kan finne informasjon og fagstoff om VSM (Verdistrømskartlegging), som er relevant for kartlegging av en problemstilling
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak ved hjelp av interessentanalyse

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til relasjonskompetanse
  • har utviklet en etisk grunnholdning i forhold til visualisering av analysens resultater
  • kan utføre analysearbeid for å kartlegge fremtidig ønsket tilstand, etter utvalgte målgruppers behov
  • kan bygge relasjoner på tvers av fag i arbeid med A3-metoden
  • kan utvikle arbeidsmetoder ved bruk av Hoshin Kanri, som er av relevans for systemarbeidet

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Fordypningsoppgave
Skriftlig/muntlig
Arbeidskrav - obligatorisk
OBEYA som beskriver problemstillingen visuelt
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
56 Time(r)
Selvstudie
220 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig-muntlig eksamen
A-F
Individuell
En intern og en ekstern sensor

Tema

3a. Prosjektoppgave med Obeya

  • Innføring i prosjektoppgaven
  • Valg av system for Obeya prosjektet
  • Involvering: Se sammen, tenke sammen, prøve sammen

 

3b. Mål (Siktelinje)

  • Hva skal vi måle?
  • Nå-tilstand
  • Hvordan presentere og visualisere målinger
  • Tall og data som grunnlag for tiltak
  • Framtidig ønsket tilstand
  • Obeya oppdraget

 

3c. Systemkart

  • Hva skal du visualisere?
  • VSM (Verdistrømkartlegging)
  • Relasjonskart (Gittel)
  • Interessentanalyse
  • Vesentlighetsanalyse
  • Gantt diagram

 

3d. Systemanalyse

  • Hva forteller kartet?
  • Hindringer/hovedproblemer
  • Hoshin Kanri - Retningsstyrt ledelse, målprosess

 

3e. Koden for lærende organisasjoner / LOS koden

  • Hvem må involveres?
  • Spilleregler
  • Praktisering av LOS koden - læringsdialogen
  • Kata / Kata dialog, Kata A3, Kata = mønster av gjentatte aktiviteter

 

Pensum

SAHSABD3 Emne 3: Hva skal vi måle, visualisere og presentere?

Program som bruker emnet