Emne 2: Verktøy, tall og statistikk

  • Emnefakta

    • Emnekode
      SAHSABD2
    • Studieprogram
      System og analyse - helhetlig systemforståelse og analyse av beslutningsdata
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Økonomi og administrasjon

Introduksjon

2a. Å beskrive samfunnet med tall

2b. Å lese statistikk

2c. Å tolke statistikk

2d. Målinger av variasjon

2e. Forberedelse og datasamling

2f. Diagrammer

2g. Kvalitetssikring med Six Sigma

2h. Bruk av regneark som f.eks Excel til behandling av data og visualisering av funn  

2 i. Kunstig intelligens/AI      

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om statistisk analyse, tall og tallbegreper som anvendes innenfor analysearbeid
  • har innsikt i relevant regelverk knyttet til AI ved generering av data og metadata
  • har bransjekunnskap om kvalitetssikringssystem og kjennskap til Six Sigma
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til statistisk prosesskontroll og forbedringsarbeid i arbeid med datainnsamling, dataprosessering og datamodellering
  • forstår egen bransjes betydning i arbeid med AI ved analysearbeid, i lys av et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om regneark som f.eks Excel til å behandle data og visualisere målinger
  • kan anvende Six Sigma og AI som verktøy for kvalitetssikring i analysearbeid
  • kan finne informasjon og fagstoff om DMAIC knyttet til forbedringsarbeid gjennom system og analyse
  • kan kartlegge en situasjon basert på måling av variasjoner for å avdekke avvik

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse av yrkes- og bransjeetiske prinsipper ved bruk av AI og andre digitale hjelpemidler
  • har utviklet en etisk grunnholdning i arbeid med forbedringsarbeid knyttet til analysearbeid
  • kan utføre arbeid med tall og målinger som et verktøy for forståelse og forbedring, rettet mot utvalgte målgruppers behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag samt med eksterne målgrupper i analysearbeid
  • kan utvikle arbeidsmetoder rettet mot visualisering av tall og målinger ved hjelp av visuelle hjelpemidler som diagram og regneark

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
56 Time(r)
Selvstudie
220 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

2a. Å beskrive samfunnet med tall 

  • Hva er et tall?
  • Evne til å tenke med tall
  • Tallbegreper 

 

2b. Å lese statistikk 

  • Enkelte tall på en tallinje 
  • Intervaller 

 

2c. Å tolke statistikk 

  • Verdi av gjennomsnitt ved økning av antall observasjoner 

 

2d. Måling av variasjon 

  • Avvik fra forventning av verdi
  • Spredningsmål 

 

2e. Forberedelse og datasamling 

  • Forbedringsarbeid
  • Statistisk prosesskontroll 

 

2f. Diagrammer  

  • Forbedringsarbeid 
  • Statistisk prosesskontroll 

 

2g. Kvalitetssikring med Six Sigma

  • Variasjon i prosesser som utgangspunkt for forbedring
  • Definer Mål Analyser Forbedre Kontrollere, (DMAFK / Define Measure Analyze Improve Control, DMAIC)

 

2h. Bruk av regneark som f.eks Excel til behandling av data og visualisering av funn  

  • Datainnsamling
    • Identifisering av datakilder og effektive teknikker for datahøsting
  • Dataprosessering
    • Rensing, transformasjon, og sammenstilling av data
  • Datamodellering
    • Tradisjonelle og moderne datamodelleringsmetoder

 

2i. Kunstig Intelligens / AI 

  • AI generering av data og metadata 

 

 

 

Pensum

SAHSABD2 Emne 2: Verktøy, tall og statistikk

Program som bruker emnet