Emne 2: Verktøy, tall og statistikk
Emnefakta
- EmnekodeSAHSABD2
- StudieprogramSystem og analyse - helhetlig systemforståelse og analyse av beslutningsdata
- Studiepoeng10
- Start2025 Høst
Fagområde
Økonomi og administrasjon
Introduksjon
2a. Å beskrive samfunnet med tall
2b. Å lese statistikk
2c. Å tolke statistikk
2d. Målinger av variasjon
2e. Forberedelse og datasamling
2f. Diagrammer
2g. Kvalitetssikring med Six Sigma
2h. Bruk av regneark som f.eks Excel til behandling av data og visualisering av funn
2 i. Kunstig intelligens/AI
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om statistisk analyse, tall og tallbegreper som anvendes innenfor analysearbeid
- har innsikt i relevant regelverk knyttet til AI ved generering av data og metadata
- har bransjekunnskap om kvalitetssikringssystem og kjennskap til Six Sigma
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til statistisk prosesskontroll og forbedringsarbeid i arbeid med datainnsamling, dataprosessering og datamodellering
- forstår egen bransjes betydning i arbeid med AI ved analysearbeid, i lys av et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om regneark som f.eks Excel til å behandle data og visualisere målinger
- kan anvende Six Sigma og AI som verktøy for kvalitetssikring i analysearbeid
- kan finne informasjon og fagstoff om DMAIC knyttet til forbedringsarbeid gjennom system og analyse
- kan kartlegge en situasjon basert på måling av variasjoner for å avdekke avvik
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse av yrkes- og bransjeetiske prinsipper ved bruk av AI og andre digitale hjelpemidler
- har utviklet en etisk grunnholdning i arbeid med forbedringsarbeid knyttet til analysearbeid
- kan utføre arbeid med tall og målinger som et verktøy for forståelse og forbedring, rettet mot utvalgte målgruppers behov
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag samt med eksterne målgrupper i analysearbeid
- kan utvikle arbeidsmetoder rettet mot visualisering av tall og målinger ved hjelp av visuelle hjelpemidler som diagram og regneark
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 56 Time(r) |
Selvstudie | 220 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
2a. Å beskrive samfunnet med tall
- Hva er et tall?
- Evne til å tenke med tall
- Tallbegreper
2b. Å lese statistikk
- Enkelte tall på en tallinje
- Intervaller
2c. Å tolke statistikk
- Verdi av gjennomsnitt ved økning av antall observasjoner
2d. Måling av variasjon
- Avvik fra forventning av verdi
- Spredningsmål
2e. Forberedelse og datasamling
- Forbedringsarbeid
- Statistisk prosesskontroll
2f. Diagrammer
- Forbedringsarbeid
- Statistisk prosesskontroll
2g. Kvalitetssikring med Six Sigma
- Variasjon i prosesser som utgangspunkt for forbedring
- Definer Mål Analyser Forbedre Kontrollere, (DMAFK / Define Measure Analyze Improve Control, DMAIC)
2h. Bruk av regneark som f.eks Excel til behandling av data og visualisering av funn
- Datainnsamling
- Identifisering av datakilder og effektive teknikker for datahøsting
- Dataprosessering
- Rensing, transformasjon, og sammenstilling av data
- Datamodellering
- Tradisjonelle og moderne datamodelleringsmetoder
2i. Kunstig Intelligens / AI
- AI generering av data og metadata