Emne 1: Systemforståelse

  • Emnefakta

    • Emnekode
      SAHSABD1
    • Studieprogram
      System og analyse - helhetlig systemforståelse og analyse av beslutningsdata
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Økonomi og administrasjon

Introduksjon

1a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet

1b. Komplekse tilpasnings systemer. (Complex Adaptive Systems, CAS)

1c. De fire «linsene», Demings system for dypere kunnskap (System of Profound Knowledge, SoPK)

1d. LEAN og utvikling av Toyota Production System som læringssystem

1e. Hva er et system og hva er systemtenkning?

1f. Data, fakta, informasjon og læring

1g. Metoder for systemkartlegging

1h. Obeya – Samspill på tvers

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor systemtenkning, systemledelse og systemanalyse (eks. DSRP og VMCL)
  • har innsikt i det historiske grunnlaget for utvikling av Demings dypere kunnskapssystem (SoPK)
  • har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet, samt utviklingen av Lean som læringssystem / Toyota Production System (TPS)
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om systemer som tilpasser (adapterer seg) gjennom læring (CAS)
  • forstår egen bransjes betydning i bruk av data og fakta, samt strukturere disse til informasjon og læring
  • har kunnskap om sammenheng mellom organisasjonenes mål, ståsted og analyser som må foretas

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om de grunnleggende elementene i Toyotas produksjonssystem og hvordan de henger sammen
  • kan anvende faglig verktøy for å definere et konkret system i nå-tilstand, samt bestemme framtidig ønsket tilstand
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant ved problemstillinger innen systemkartlegging
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger ved bruk av analysekompetanse, og behov for iverksetting av tiltak

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper ved systemtenkning og system ledelse
  • har utviklet en etisk grunnholdning knyttet til måling og innhenting av data, samt strukturere informasjon for læring
  • kan utføre systemkartlegging etter utvalgte målgruppers behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper i arbeid med systemkartlegging
  • kan utvikle arbeidsmetoder innen Lean av relevans ved systemarbeid

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
56 Time(r)
Selvstudie
220 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

1a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet

  • Prosjekt og utviklingsarbeid
  • Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
  • Refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Metode og presentasjon
  • Bruk av læringsressurser

 

1b. Komplekse tilpasnings systemer (Complex Adaptive Systems, CAS)

  • Hvordan verden blir mer kompleks og hvordan møte det med raskere felles læring?
  • Forholdet mellom virkelig verden og våre mentale modeller
  • Tre enkle regler innen felles læring – LOS koden
    • Se sammen
    • Reflektere
    • Prøve sammen

 

1c. De fire “linsene”, Demings system for dypere kunnskap (System of Profound Knowledge, SoPK)

  • Forstå system
  • Forstå variasjon
  • Forstå hvordan kunnskap oppstår (kunnskapsteori)
  • Forstå psykologi

 

1.d. LEAN og utvikling av Toyota Production System som læringssystem

  • Kvalitetsfilosofi
  • Stabilitet
  • Bærekraft og miljø
  • Kaizen
  • JIT / Just in Time
  • Jidoka

 

1e. Hva er et system og hva er systemtenkning?

  • Rammeverket for organisasjoner (Vision Mission Capacity Learning, VMCL)
    • Organisasjonenes mål
  • Våre mentale modeller og våre skeivtolkninger
  • Grunnfunksjonene i systemtenkning: distinksjon, system, relasjon og perspektiv (DSRP)
  • Hvordan beskrive system med DSRP?
    • Hva er organisasjonenes mål og hva er det ikke

 

1f. Data, fakta, informasjon og læring

  • Lovverk
    • GDPR
  • Grunnleggende om data
  • Data + struktur = kunnskap

 

1g. Metoder for systemkartlegging

  • Hvorfor visualisere systemer?
  • De viktigste framgangsmåtene
  • Verdistrømskartlegging / Value Stream Mapping (VSM) 
  • Flyt
  • Relasjon

 

1h. Obeya - Samspill på tvers

  • De viktige lærdommene fra Toyota
  • Grunnfunksjoner i Obeya
  • Siktelinje
  • Systemanalyse
  • Læring

 

Pensum

SAHSABD1 Emne 1: Systemforståelse

Program som bruker emnet