Emne 1: Systemforståelse
Emnefakta
- EmnekodeSAHSABD1
- StudieprogramSystem og analyse - helhetlig systemforståelse og analyse av beslutningsdata
- Studiepoeng10
- Start2025 Høst
Fagområde
Introduksjon
1a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Komplekse tilpasnings systemer. (Complex Adaptive Systems, CAS)
1c. De fire «linsene», Demings system for dypere kunnskap (System of Profound Knowledge, SoPK)
1d. LEAN og utvikling av Toyota Production System som læringssystem
1e. Hva er et system og hva er systemtenkning?
1f. Data, fakta, informasjon og læring
1g. Metoder for systemkartlegging
1h. Obeya – Samspill på tvers
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor systemtenkning, systemledelse og systemanalyse (eks. DSRP og VMCL)
- har innsikt i det historiske grunnlaget for utvikling av Demings dypere kunnskapssystem (SoPK)
- har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet, samt utviklingen av Lean som læringssystem / Toyota Production System (TPS)
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om systemer som tilpasser (adapterer seg) gjennom læring (CAS)
- forstår egen bransjes betydning i bruk av data og fakta, samt strukturere disse til informasjon og læring
- har kunnskap om sammenheng mellom organisasjonenes mål, ståsted og analyser som må foretas
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om de grunnleggende elementene i Toyotas produksjonssystem og hvordan de henger sammen
- kan anvende faglig verktøy for å definere et konkret system i nå-tilstand, samt bestemme framtidig ønsket tilstand
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant ved problemstillinger innen systemkartlegging
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger ved bruk av analysekompetanse, og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper ved systemtenkning og system ledelse
- har utviklet en etisk grunnholdning knyttet til måling og innhenting av data, samt strukturere informasjon for læring
- kan utføre systemkartlegging etter utvalgte målgruppers behov
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper i arbeid med systemkartlegging
- kan utvikle arbeidsmetoder innen Lean av relevans ved systemarbeid
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 56 Time(r) |
Selvstudie | 220 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
1a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet
- Prosjekt og utviklingsarbeid
- Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
- Refleksjon og refleksjonsmodeller
- Metode og presentasjon
- Bruk av læringsressurser
1b. Komplekse tilpasnings systemer (Complex Adaptive Systems, CAS)
- Hvordan verden blir mer kompleks og hvordan møte det med raskere felles læring?
- Forholdet mellom virkelig verden og våre mentale modeller
- Tre enkle regler innen felles læring – LOS koden
- Se sammen
- Reflektere
- Prøve sammen
1c. De fire “linsene”, Demings system for dypere kunnskap (System of Profound Knowledge, SoPK)
- Forstå system
- Forstå variasjon
- Forstå hvordan kunnskap oppstår (kunnskapsteori)
- Forstå psykologi
1.d. LEAN og utvikling av Toyota Production System som læringssystem
- Kvalitetsfilosofi
- Stabilitet
- Bærekraft og miljø
- Kaizen
- JIT / Just in Time
- Jidoka
1e. Hva er et system og hva er systemtenkning?
- Rammeverket for organisasjoner (Vision Mission Capacity Learning, VMCL)
- Organisasjonenes mål
- Våre mentale modeller og våre skeivtolkninger
- Grunnfunksjonene i systemtenkning: distinksjon, system, relasjon og perspektiv (DSRP)
- Hvordan beskrive system med DSRP?
- Hva er organisasjonenes mål og hva er det ikke
1f. Data, fakta, informasjon og læring
- Lovverk
- GDPR
- Grunnleggende om data
- Data + struktur = kunnskap
1g. Metoder for systemkartlegging
- Hvorfor visualisere systemer?
- De viktigste framgangsmåtene
- Verdistrømskartlegging / Value Stream Mapping (VSM)
- Flyt
- Relasjon
1h. Obeya - Samspill på tvers
- De viktige lærdommene fra Toyota
- Grunnfunksjoner i Obeya
- Siktelinje
- Systemanalyse
- Læring