Emne 4: Teorier og arbeidsmåter i psykisk helsearbeid
Emnefakta
- EmnekodeROPEMNE4
 - StudieprogramTverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid
 - Studiepoeng12
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
4a. Psykiske lidelser og relaterte tilstander – utbredelse, klassifikasjon og symptomatologi
4b. Arbeidsprosessen i psykisk helsearbeid
4c. Behandlings- og omsorgsmodeller. Tiltak
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om psykisk helsearbeid
 - har generell kunnskap om psykiske lidelser og spesiell kunnskap om angst, depresjon og psykosetilstander
 - har generell kunnskap om behandling, terapiformer og omsorgsmodeller som anvendes i psykisk helsearbeid og spesiell kunnskap om egostyrkende metode, miljøterapi og kognitive prinsipper
 - har kunnskap om de mest brukte legemidlene og virkning og bivirkning av disse
 - har kunnskap om hvordan opplæringstilbud, bo- og dag-, aktivitets- og arbeidstilbud for mennesker med en psykisk lidelse er organisert
 - har kunnskap om tidlig intervensjon, behandling og oppfølging av brukere/pasienter som har en psykisk lidelse
 - forstår betydningen av forebyggings- og integreringsperspektivet i arbeidet med mennesker som har en psykisk lidelse
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin kunnskap om kommunikasjon, psykiatriske diagnoser, rus og rusrelaterte tilstander, miljøarbeid, forebyggende helsearbeid og ulike former for behandling når denne deltar i observasjon og kartlegging av behov, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak
 - kan anvende sin kunnskap om psykiatri og psykiatriske diagnoser, samt anvende sin kunnskap om forståelsesmodeller og metoder i psykisk helsearbeid, herunder egostyrkende metode
 - kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff på nettsider, i faglitteratur og i fagtidsskrifter og fremstiller dette slik at det belyser yrkesfaglige problemstillinger en møter i psykisk helsearbeid
 
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide i tråd med prinsippene om likeverd og selvbestemmelse og i forhold til anbefalinger fra behandlingsteam/fastlege
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 92 Time(r)  |  
Selvstudie  | 220 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
4a. Psykiske lidelser og relaterte tilstander – utbredelse, klassifikasjon og symptomatologi
- Angst, fobisk angst og tvangslidelser
 - Psykotiske tilstander
 - Stemningslidelser/affektive lidelser: depresjon og bipolare lidelser
 - Nevrotiske og behandlingsrelaterte lidelser
 - Schizoid og schizotyp personlighetsforstyrrelser
 - Selvmord og selvmordsforsøk
 - Spiseforstyrrelser
 - Organiske lidelser
 - Psykiske lidelser hos mennesker med funksjonshemming
 - Rusmiddelproblem
 - Rusproblematikk og dobbeltdiagnose
 - Rus som kompliserende og utløsende faktor i forhold til psykiske lidelser
 - Forebygging og behandling
 - Rehabilitering
 - Barn av alvorlig syke foreldre
 - Psykososiale problemer hos barn og unge
 - Psykiske lidelser hos barn og unge
 - Kriser og traumer: dissosiative og posttraumatiske (PTSD) lidelser
 
4b. Arbeidsprosessen i psykisk helsearbeid
- Brukermedvirkning
 - Kartlegging av behov
 - Arbeid med planverktøy
 - Samarbeid med brukere og pårørende
 
4c. Behandlings – og omsorgsmodeller. Tiltak
- Egostyrkende metode, miljøterapi og kognitive prinsipper
 - Bruker-, mestrings- og forebyggingsperspektivet
 - Tidligintervensjon og krisehåndtering
 - Behandlingsnettverk – fra første kontakt til tilfriskning
 - Medisinsk behandling
 - Botilbud – Hverdagsrehabilitering - Velferdsteknologi
 - Brukerstyrte tiltak
 - Utdanning -, sysselsetting -, arbeid -, og botilbud som finnes.
 - Fysiske, sosiale og kulturelle aktiviteter som fremmer samarbeid med nærmiljøet og ulike frivillige organisasjoner
 
