Emne 4: Teorier og arbeidsmåter i psykisk helsearbeid
Emnefakta
- EmnekodeROPEMNE4
- StudieprogramTverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid
- Studiepoeng12
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
4a. Psykiske lidelser og relaterte tilstander – utbredelse, klassifikasjon og symptomatologi
4b. Arbeidsprosessen i psykisk helsearbeid
4c. Behandlings- og omsorgsmodeller. Tiltak
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om psykisk helsearbeid
- har generell kunnskap om psykiske lidelser og spesiell kunnskap om angst, depresjon og psykosetilstander
- har generell kunnskap om behandling, terapiformer og omsorgsmodeller som anvendes i psykisk helsearbeid og spesiell kunnskap om egostyrkende metode, miljøterapi og kognitive prinsipper
- har kunnskap om de mest brukte legemidlene og virkning og bivirkning av disse
- har kunnskap om hvordan opplæringstilbud, bo- og dag-, aktivitets- og arbeidstilbud for mennesker med en psykisk lidelse er organisert
- har kunnskap om tidlig intervensjon, behandling og oppfølging av brukere/pasienter som har en psykisk lidelse
- forstår betydningen av forebyggings- og integreringsperspektivet i arbeidet med mennesker som har en psykisk lidelse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin kunnskap om kommunikasjon, psykiatriske diagnoser, rus og rusrelaterte tilstander, miljøarbeid, forebyggende helsearbeid og ulike former for behandling når denne deltar i observasjon og kartlegging av behov, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak
- kan anvende sin kunnskap om psykiatri og psykiatriske diagnoser, samt anvende sin kunnskap om forståelsesmodeller og metoder i psykisk helsearbeid, herunder egostyrkende metode
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff på nettsider, i faglitteratur og i fagtidsskrifter og fremstiller dette slik at det belyser yrkesfaglige problemstillinger en møter i psykisk helsearbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide i tråd med prinsippene om likeverd og selvbestemmelse og i forhold til anbefalinger fra behandlingsteam/fastlege
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 92 Time(r) |
Selvstudie | 220 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
4a. Psykiske lidelser og relaterte tilstander – utbredelse, klassifikasjon og symptomatologi
- Angst, fobisk angst og tvangslidelser
- Psykotiske tilstander
- Stemningslidelser/affektive lidelser: depresjon og bipolare lidelser
- Nevrotiske og behandlingsrelaterte lidelser
- Schizoid og schizotyp personlighetsforstyrrelser
- Selvmord og selvmordsforsøk
- Spiseforstyrrelser
- Organiske lidelser
- Psykiske lidelser hos mennesker med funksjonshemming
- Rusmiddelproblem
- Rusproblematikk og dobbeltdiagnose
- Rus som kompliserende og utløsende faktor i forhold til psykiske lidelser
- Forebygging og behandling
- Rehabilitering
- Barn av alvorlig syke foreldre
- Psykososiale problemer hos barn og unge
- Psykiske lidelser hos barn og unge
- Kriser og traumer: dissosiative og posttraumatiske (PTSD) lidelser
4b. Arbeidsprosessen i psykisk helsearbeid
- Brukermedvirkning
- Kartlegging av behov
- Arbeid med planverktøy
- Samarbeid med brukere og pårørende
4c. Behandlings – og omsorgsmodeller. Tiltak
- Egostyrkende metode, miljøterapi og kognitive prinsipper
- Bruker-, mestrings- og forebyggingsperspektivet
- Tidligintervensjon og krisehåndtering
- Behandlingsnettverk – fra første kontakt til tilfriskning
- Medisinsk behandling
- Botilbud – Hverdagsrehabilitering - Velferdsteknologi
- Brukerstyrte tiltak
- Utdanning -, sysselsetting -, arbeid -, og botilbud som finnes.
- Fysiske, sosiale og kulturelle aktiviteter som fremmer samarbeid med nærmiljøet og ulike frivillige organisasjoner