Emne 3: Teorier og arbeidsmåter i rusomsorg
Emnefakta
- EmnekodeROPEMNE3
- StudieprogramTverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid
- Studiepoeng10
- Start2026 Vår
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
3a. Rus og relaterte tilstander – utbredelse, klassifikasjon og symptomatologi
3b. Arbeidsprosessen i rus- og psykisk helsearbeid
3c. Behandlings- og omsorgsmodeller
3d. Miljøarbeiderens ansvar, funksjon, - og kompetanseområde i miljøarbeidet
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om rusmidler, utbredelse og konsekvenser av rusbruk, samt ulike former for behandling, herunder LAR
- har kunnskap om ulike behandlings- og omsorgsmodeller som brukes i tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid. Her under blant annet Bruker- mestrings- og forebyggingsperspektivet, Fasespesifikk tilnærming, Miljøterapi og kognitive prinsipper, Allianseskapende arbeid og medisinsk behandling
- har kunnskap om begrepene brukermedvirkning og Empowerment
- har kunnskap om tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid; forebygging, tidlig intervensjon, behandling og oppfølgingstiltak for brukere av tjenester i rus og psykisk helsearbeid
- har kunnskap om hvordan en legger til rette for samarbeid med pårørende, brukerorganisasjoner, frivillige organisasjoner og sosial nettverk
- har kjennskap til hvilke helse-, sosiale- økonomiske støtteordninger som finnes for brukere av tjenester innen rus og psykisk helsearbeid
- forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid i miljøarbeid innen rus- og psykisk helsearbeid og forstår betydningen av at faglig kunnskap og ressurser benyttes på best måte
- forstår betydningen av å ta i bruk individuell plan for brukere av tverrfaglig miljøarbeid innen rus- og psykisk helsearbeid og som har behov for langvarige og sammensatte tjenester
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin kunnskap om brukermedvirkning i miljøarbeid rettet mot mennesker som har rus- og/eller psykiske lidelser
- kan anvende sin kunnskap om kommunikasjon, psykiatriske diagnoser, rus og rusrelaterte tilstander, miljøarbeid, forebyggende helsearbeid og ulike former for behandling når denne deltar i observasjon og kartlegging av behov, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak
- kan anvende standardiserte observasjonsskjema og verktøy for å kartlegge helse, selvstendighet, mestring og behov for bistand hos brukere av tjenester innen rus- og psykisk helsearbeid
- kan anvende individuell plan som verktøy for et tverrfaglig og helhetlig tilbud for brukere av tjenester innen rus- og psykisk helsearbeid
- Studenten kan med utgangspunkt i eget faglige ståsted – observere, kartlegge behov, planlegge, iverksette og evaluere tiltak rettet mot brukere av tjenester innen rus- og psykisk helsearbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan en med utgangspunkt i funksjonsnivå legger til rette for medvirkning og mestring for brukere av tjenester innen rus- og psykisk helsearbeid
- kan i samarbeid med andre faggrupper utvikle, bruke og tilpasse miljøterapeutiske tiltak rettet mot brukere som har rus- psykisk lidelse. Herav utarbeide en individuell plan, tiltaksplan, aktivitetsplan mv.
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 68 Time(r) |
Selvstudie | 188 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Skikkethetsvurdering | Bestått - ikke bestått |