Emne 3: Teorier og arbeidsmåter i rusomsorg

  • Emnefakta

    • Emnekode
      ROPEMNE3
    • Studieprogram
      Tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

3a. Rus og relaterte tilstander – utbredelse, klassifikasjon og symptomatologi

3b. Arbeidsprosessen i rus- og psykisk helsearbeid

3c. Behandlings- og omsorgsmodeller

3d. Miljøarbeiderens ansvar, funksjon, - og kompetanseområde i miljøarbeidet

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om rusmidler, utbredelse og konsekvenser av rusbruk, samt ulike former for behandling, herunder LAR
  • har kunnskap om ulike behandlings- og omsorgsmodeller som brukes i tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid. Her under blant annet Bruker- mestrings- og forebyggingsperspektivet, Fasespesifikk tilnærming, Miljøterapi og kognitive prinsipper, Allianseskapende arbeid og medisinsk behandling
  • har kunnskap om begrepene brukermedvirkning og Empowerment
  • har kunnskap om tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid; forebygging, tidlig intervensjon, behandling og oppfølgingstiltak for brukere av tjenester i rus og psykisk helsearbeid
  • har kunnskap om hvordan en legger til rette for samarbeid med pårørende, brukerorganisasjoner, frivillige organisasjoner og sosial nettverk 
  • har kjennskap til hvilke helse-, sosiale- økonomiske støtteordninger som finnes for brukere av tjenester innen rus og psykisk helsearbeid
  • forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid i miljøarbeid innen rus- og psykisk helsearbeid og forstår betydningen av at faglig kunnskap og ressurser benyttes på best måte
  • forstår betydningen av å ta i bruk individuell plan for brukere av tverrfaglig miljøarbeid innen rus- og psykisk helsearbeid og som har behov for langvarige og sammensatte tjenester

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sin kunnskap om brukermedvirkning i miljøarbeid rettet mot mennesker som har rus- og/eller psykiske lidelser
  • kan anvende sin kunnskap om kommunikasjon, psykiatriske diagnoser, rus og rusrelaterte tilstander, miljøarbeid, forebyggende helsearbeid og ulike former for behandling når denne deltar i observasjon og kartlegging av behov, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak
  • kan anvende standardiserte observasjonsskjema og verktøy for å kartlegge helse, selvstendighet, mestring og behov for bistand hos brukere av tjenester innen rus- og psykisk helsearbeid
  • kan anvende individuell plan som verktøy for et tverrfaglig og helhetlig tilbud for brukere av tjenester innen rus- og psykisk helsearbeid
  • Studenten kan med utgangspunkt i eget faglige ståsted – observere, kartlegge behov, planlegge, iverksette og evaluere tiltak rettet mot brukere av tjenester innen rus- og psykisk helsearbeid

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hvordan en med utgangspunkt i funksjonsnivå legger til rette for medvirkning og mestring for brukere av tjenester innen rus- og psykisk helsearbeid
  • kan i samarbeid med andre faggrupper utvikle, bruke og tilpasse miljøterapeutiske tiltak rettet mot brukere som har rus- psykisk lidelse. Herav utarbeide en individuell plan, tiltaksplan, aktivitetsplan mv.

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
68 Time(r)
Selvstudie
188 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor
Skikkethetsvurdering
Bestått - ikke bestått

Pensum

ROPEMNE3 Emne 3: Teorier og arbeidsmåter i rusomsorg

Program som bruker emnet