Emne 3: Teorier og arbeidsmåter i rusomsorg
Emnefakta
- EmnekodeROPEMNE3
 - StudieprogramTverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid
 - Studiepoeng10
 - Start2026 Vår
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
3a. Rus og relaterte tilstander – utbredelse, klassifikasjon og symptomatologi
3b. Arbeidsprosessen i rus- og psykisk helsearbeid
3c. Behandlings- og omsorgsmodeller
3d. Miljøarbeiderens ansvar, funksjon, - og kompetanseområde i miljøarbeidet
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om rusmidler, utbredelse og konsekvenser av rusbruk, samt ulike former for behandling, herunder LAR
 - har kunnskap om ulike behandlings- og omsorgsmodeller som brukes i tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid. Her under blant annet Bruker- mestrings- og forebyggingsperspektivet, Fasespesifikk tilnærming, Miljøterapi og kognitive prinsipper, Allianseskapende arbeid og medisinsk behandling
 - har kunnskap om begrepene brukermedvirkning og Empowerment
 - har kunnskap om tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid; forebygging, tidlig intervensjon, behandling og oppfølgingstiltak for brukere av tjenester i rus og psykisk helsearbeid
 - har kunnskap om hvordan en legger til rette for samarbeid med pårørende, brukerorganisasjoner, frivillige organisasjoner og sosial nettverk
 - har kjennskap til hvilke helse-, sosiale- økonomiske støtteordninger som finnes for brukere av tjenester innen rus og psykisk helsearbeid
 - forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid i miljøarbeid innen rus- og psykisk helsearbeid og forstår betydningen av at faglig kunnskap og ressurser benyttes på best måte
 - forstår betydningen av å ta i bruk individuell plan for brukere av tverrfaglig miljøarbeid innen rus- og psykisk helsearbeid og som har behov for langvarige og sammensatte tjenester
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin kunnskap om brukermedvirkning i miljøarbeid rettet mot mennesker som har rus- og/eller psykiske lidelser
 - kan anvende sin kunnskap om kommunikasjon, psykiatriske diagnoser, rus og rusrelaterte tilstander, miljøarbeid, forebyggende helsearbeid og ulike former for behandling når denne deltar i observasjon og kartlegging av behov, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak
 - kan anvende standardiserte observasjonsskjema og verktøy for å kartlegge helse, selvstendighet, mestring og behov for bistand hos brukere av tjenester innen rus- og psykisk helsearbeid
 - kan anvende individuell plan som verktøy for et tverrfaglig og helhetlig tilbud for brukere av tjenester innen rus- og psykisk helsearbeid
 - Studenten kan med utgangspunkt i eget faglige ståsted – observere, kartlegge behov, planlegge, iverksette og evaluere tiltak rettet mot brukere av tjenester innen rus- og psykisk helsearbeid
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan en med utgangspunkt i funksjonsnivå legger til rette for medvirkning og mestring for brukere av tjenester innen rus- og psykisk helsearbeid
 - kan i samarbeid med andre faggrupper utvikle, bruke og tilpasse miljøterapeutiske tiltak rettet mot brukere som har rus- psykisk lidelse. Herav utarbeide en individuell plan, tiltaksplan, aktivitetsplan mv.
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 68 Time(r)  |  
Selvstudie  | 188 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
3a. Rus og relaterte tilstander – utbredelse, klassifikasjon og symptomatologi
- Ulike rusmidler - klassifikasjon
 - Utbredelse av rusmidler
 - Konsekvenser av rusmisbruk
 - Rusmiddelproblem
 - Behandling
 - Rehabilitering
 - Rus som kompliserende og utløsende faktor i forhold til psykiske lidelser
 - LAR – Legemiddelassistert behandling
 
3b. Arbeidsprosessen i rus – og psykisk helsearbeid
- Brukermedvirkning og brukerperspektiv
 - Empowerment
 - Kartlegging av behov
 - Arbeid med planverktøy
 - Individuell plan og rollen som individuell koordinator
 
3c. Behandlings – og omsorgsmodeller
- Bruker- mestrings - og forebyggingsperspektivet
 - Fasespesifikk tilnærming – krisehåndtering, rehabilitering, utvikling av behandlingsnettverk
 - Medisinsk behandling
 - Ernæringsomsorg
 - Miljøterapi og kognitive prinsipper
 - Allianseskapende arbeid
 - Nettverksbygging og sosial kompetanse
 - Levekårsrettede tiltak for brukergruppen
 
3d. Miljøarbeiderens ansvar, funksjon, - og kompetanseområde i miljøarbeidet
- Forebygging og tidlig intervensjon
 - Modeller og metoder i tverrfaglig miljøarbeid
 - Planlegging og organisering med utgangspunkt i brukerens behov
 - Samarbeid mellom ulike sektorer i hjelpeapparatet og innen pedagogisk virksomhet
 - Samarbeid med pårørende, brukerorganisasjoner og frivillige organisasjoner, naboer og nærmiljø
 
