Emne 3: Teorier og arbeidsmåter i rusomsorg

  • Emnefakta

    • Emnekode
      ROPEMNE3
    • Studieprogram
      Tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

3a. Rus og relaterte tilstander – utbredelse, klassifikasjon og symptomatologi

3b. Arbeidsprosessen i rus- og psykisk helsearbeid

3c. Behandlings- og omsorgsmodeller

3d. Miljøarbeiderens ansvar, funksjon, - og kompetanseområde i miljøarbeidet

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om rusmidler, utbredelse og konsekvenser av rusbruk, samt ulike former for behandling, herunder LAR
  • har kunnskap om ulike behandlings- og omsorgsmodeller som brukes i tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid. Her under blant annet Bruker- mestrings- og forebyggingsperspektivet, Fasespesifikk tilnærming, Miljøterapi og kognitive prinsipper, Allianseskapende arbeid og medisinsk behandling
  • har kunnskap om begrepene brukermedvirkning og Empowerment
  • har kunnskap om tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid; forebygging, tidlig intervensjon, behandling og oppfølgingstiltak for brukere av tjenester i rus og psykisk helsearbeid
  • har kunnskap om hvordan en legger til rette for samarbeid med pårørende, brukerorganisasjoner, frivillige organisasjoner og sosial nettverk 
  • har kjennskap til hvilke helse-, sosiale- økonomiske støtteordninger som finnes for brukere av tjenester innen rus og psykisk helsearbeid
  • forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid i miljøarbeid innen rus- og psykisk helsearbeid og forstår betydningen av at faglig kunnskap og ressurser benyttes på best måte
  • forstår betydningen av å ta i bruk individuell plan for brukere av tverrfaglig miljøarbeid innen rus- og psykisk helsearbeid og som har behov for langvarige og sammensatte tjenester

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sin kunnskap om brukermedvirkning i miljøarbeid rettet mot mennesker som har rus- og/eller psykiske lidelser
  • kan anvende sin kunnskap om kommunikasjon, psykiatriske diagnoser, rus og rusrelaterte tilstander, miljøarbeid, forebyggende helsearbeid og ulike former for behandling når denne deltar i observasjon og kartlegging av behov, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak
  • kan anvende standardiserte observasjonsskjema og verktøy for å kartlegge helse, selvstendighet, mestring og behov for bistand hos brukere av tjenester innen rus- og psykisk helsearbeid
  • kan anvende individuell plan som verktøy for et tverrfaglig og helhetlig tilbud for brukere av tjenester innen rus- og psykisk helsearbeid
  • Studenten kan med utgangspunkt i eget faglige ståsted – observere, kartlegge behov, planlegge, iverksette og evaluere tiltak rettet mot brukere av tjenester innen rus- og psykisk helsearbeid

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hvordan en med utgangspunkt i funksjonsnivå legger til rette for medvirkning og mestring for brukere av tjenester innen rus- og psykisk helsearbeid
  • kan i samarbeid med andre faggrupper utvikle, bruke og tilpasse miljøterapeutiske tiltak rettet mot brukere som har rus- psykisk lidelse. Herav utarbeide en individuell plan, tiltaksplan, aktivitetsplan mv.

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
68 Time(r)
Selvstudie
188 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

3a. Rus og relaterte tilstander – utbredelse, klassifikasjon og symptomatologi

  • Ulike rusmidler - klassifikasjon
  • Utbredelse av rusmidler
  • Konsekvenser av rusmisbruk
  • Rusmiddelproblem
  • Behandling
  • Rehabilitering
  • Rus som kompliserende og utløsende faktor i forhold til psykiske lidelser
  • LAR – Legemiddelassistert behandling

3b. Arbeidsprosessen i rus – og psykisk helsearbeid

  • Brukermedvirkning og brukerperspektiv
  • Empowerment
  • Kartlegging av behov
  • Arbeid med planverktøy
  • Individuell plan og rollen som individuell koordinator

 

3c. Behandlings – og omsorgsmodeller

  • Bruker- mestrings - og forebyggingsperspektivet
  • Fasespesifikk tilnærming – krisehåndtering, rehabilitering, utvikling av behandlingsnettverk
  • Medisinsk behandling
  • Ernæringsomsorg
  • Miljøterapi og kognitive prinsipper
  • Allianseskapende arbeid
  • Nettverksbygging og sosial kompetanse
  • Levekårsrettede tiltak for brukergruppen

 

3d. Miljøarbeiderens ansvar, funksjon, - og kompetanseområde i miljøarbeidet

  • Forebygging og tidlig intervensjon
  • Modeller og metoder i tverrfaglig miljøarbeid
  • Planlegging og organisering med utgangspunkt i brukerens behov
  • Samarbeid mellom ulike sektorer i hjelpeapparatet og innen pedagogisk virksomhet
  • Samarbeid med pårørende, brukerorganisasjoner og frivillige organisasjoner, naboer og nærmiljø

 

Pensum

ROPEMNE3 Emne 3: Teorier og arbeidsmåter i rusomsorg

Program som bruker emnet