Emne 2: Grunnlagstenkning og lovverk
Emnefakta
- EmnekodeROPEMNE2
- StudieprogramTverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid
- Studiepoeng8
- Start2026 Vår
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
2a. Kommunikasjonsprosessen
2b. Grunnlagstenkningen
2c. Lovgivning
2d. Veiledning, samarbeid og relasjon
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de mest brukte legemidlene og bivirkningen av disse
- har kunnskap om kommunikasjon og kommunikasjonsprosessen, og hva som fremmer og hemmer god helse
- har innsikt i regler som gjelder for personer som ikke har samtykkekompetanse og har innsikt i rettighetsbegrensninger ift bruk av makt og tvang
- har kunnskap om tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid; forebygging, tidlig intervensjon, behandling og oppfølgingstiltak for brukere av tjenester i rus og psykisk helsearbeid
- har kunnskap om hvordan en legger til rette for samarbeid med pårørende, brukerorganisasjoner, frivillige organisasjoner og sosialt nettverk
- forstår betydningen og verdien av et inkluderende samfunn; både på det individuelle nivå og det samfunnsøkonomiske nivå
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin kunnskap om kommunikasjon, psykiatriske diagnoser, rus og rusrelaterte tilstander, miljøarbeid, forebyggende helsearbeid og ulike former for behandling når denne deltar i observasjon og kartlegging av behov, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak
- kan anvende ulike kommunikasjonsformer og sin samhandlingskompetanse i tverrfaglig miljøarbeid innen rus- og psykisk helsearbeid
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff på nettsider, i faglitteratur og i fagtidsskrifter og fremstille dette slik at det belyser faglige problemstillinger en møter i tverrfaglig miljøarbeid innen rus- og psykisk helsearbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere profesjonelt og ta i bruk sin samhandlingskompetanse i arbeidet med brukere som har en rus- og psykisk lidelse
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 64 Time(r) |
Selvstudie | 182 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Tema
2a. Kommunikasjonsprosess
- Kommunikasjon, måter å formidle, kommunikasjonsprosessen
- kommunikasjon som alternativ til makt og tvang
- Holdninger og etiske dilemmaer
- Konflikter, møte med vold, tvang og makt
- Konfliktforebyggende tiltak
2b. Grunnlagstenkning
- Definisjon og kunnskap om brukergruppen, herunder ulike diagnoser, tilleggsvansker og behandling, brukerens miljø, kulturbakgrunn og livssituasjon
- Miljøarbeiderens rolle i tilrettelegging av forhold til funksjons- og læreevne, livsløpsfaser, egenomsorg, sårbarhet og utviklingsmuligheter
- Miljøarbeiderens ansvars, -funksjons – og kompetanseområde
- Forståelse av forutsetninger for helsa hos mennesker med rus- og psykiatriproblematikk, og for tilgang på psykiatriske og somatiske helsetjenester
- Helse- og sosialpolitiske føringer og rammevilkår for mennesker med rus – og psykiatriproblematikk
- Utviklingen av tjenestene i et historisk perspektiv, oppbygging og organisering av tjenestetilbudene
- Mennesker med rus – og psykiatriproblemer sin plass i samfunnet
2c. Lovgivning
- Psykisk helsevernloven
- Helse- og omsorgstjenesteloven
- Lov om pasientrettigheter
- Lov om arbeids- og velferdsforvaltningen (arbeids- og velferdsforvaltningsloven)
- Lov om barnevern
- Lov om spesialisthelsetjeneste
- Helsepersonell loven
- Forvaltningsloven
- Lov om folketrygd
- Taushetsplikt
- Samhandlingsreformen
- Rusreformen
- Internkontroll
- Dokumentasjon
2d. Veiledning, samarbeid og relasjon
- Utøvelse av veiledning i forhold til brukere og pårørende/familie
- Miljøarbeider – brukerrelasjon - kollegarelasjon
- Koordinering og tverrfaglig samarbeid omkring oppfølging av brukerne/ samarbeidsmodeller