Emne 1: Grunnelementer i helse – og sosialfagarbeid
Emnefakta
- EmnekodeROPEMNE1
 - StudieprogramTverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid
 - Studiepoeng14
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
1a. Innledende tema
1b. Etikk
1c. Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
1d. Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
1e. Sosiologi og psykologi
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om etikk, kommunikasjonsteori og samhandlingsteorier, veiledning og veiledningsteori, konfliktløsning og tverrkulturell samhandling.
 - har innsikt i Pasient og brukerrettighetsloven, Helse- og omsorgstjenesteloven, Helsepersonelloven, Spesialisthelsetjenesteloven og Forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten, Omsorg 2020
 - har kunnskaper om organisering av helsetjenestene på kommunalt og statlig nivå innenfor helse og oppvekst
 - har kunnskaper om samfunnet og velferdsstatens utvikling, helse- og sosialpolitiske prioriteringer, og ut fra dette har forståelse for egen arbeidsplass
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskaper om kommunikasjonsformer og har samhandlingskompetanse i arbeid med pasienter, pårørende, samarbeidspartnere og kollegaer
 - kan anvende relevante lovverk og forskrifter og de fire grunnprinsipper for helsetjenesteetikk: Respekt for pasientens selvbestemmelse, Velgjørenhet, Ikke-skade og Rettferdighet
 - kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff på nettsider, i faglitteratur og i fagtidsskrifter og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling innenfor fagområdet helse og oppvekst
 
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse for hva det innebærer å arbeide med mennesker som har rus- og psykisk lidelse og som kommer til uttrykk ved at arbeidet utføres faglig forsvarlig
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 72 Time(r)  |  
Selvstudie  | 134 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
1a. Innledende tema
- Helse- og oppvekstfagenes historie og utvikling
 - Teoretiske perspektiver og teorier innen helse- og omsorgsfagene
 - Studieteknikk
 - IKT, Teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi
 
1b. Etikk
- Menneskerettighetene
 - Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse- og omsorgsektoren sett i forhold til verdier og normer
 - Verdioppfatninger, menneskeforståelse og livssyn
 - Verdier og normer i samfunnet og i helse- og omsorgsfagene, hvordan de henger sammen og styrer praktisk handling
 - Yrkesetikk
 - Taushetspliktens etiske sider
 - Makt, tvang og kontroll
 - Etikk, moral og etiske dilemmaer
 - Brukermedvirkning
 - Demokrati og medborgerskap
 - Folkehelse og livsmestring
 
1c. Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
- Kommunikasjonsteori, samhandling og konfliktløsning
 - Tverrkulturell kommunikasjon
 - Kommunikasjon i små grupper og organisasjoner
 - Roller: bruker – helse- og omsorgsarbeider – pårørende
 - Oppøving av evne til samarbeid
 - Veiledningsteori og veiledning
 
1d. Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
- Bærekraftig utvikling
 - Konsekvenser for levekår og opplevde helse- og omsorgsproblemer
 - Lovverket som regulerer helse- og omsorgssektorens virkefelt
 - Helse- og omsorgssektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
 - Offentlig og privat ansvar og omsorg
 - Profesjonalisering i helse- og omsorgssektoren
 - Finansiering av tjenestene og personbetaling
 - Kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling
 
1e. Sosiologi og psykologi:
- Familien som sosial og kulturell institusjon
 - Ulikheter og kulturelt mangfold
 - Makt – avmakt
 - Utviklingsteorier – livsløpet
 - Emosjoner, behov og motivasjon
 - Holdninger
 - Forsvarsmekanismer og kriseteorier
 - Stress
 - Gruppepsykologi og nettverksteori
 
