Emne 6: Fordypning
Emnefakta
- EmnekodePSYKH6
- StudieprogramPsykisk helsearbeid
- Studiepoeng8
- Start2026 Vår
Fagområde
Introduksjon
Emne 6: Fordypning i Psykisk helsearbeid
Emnet er obligatorisk.
Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til praksis og ett eller flere tema i utdanningen. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra praksis.
Fordypningsoppgaven – obligatorisk fremmøte
Arbeidet med fordypningsoppgaven starter i emne 6. Det oppnevnes veileder og det gis 4 timer undervisning og inntil 16 timers veiledning i emne 6. Innen fastsatt tid må studentene ha levert forslag til tema og problemstilling til veileder, dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Studentene er ansvarlig for å ha klargjort sitt veiledningsbehov i forkant av veiledningene. Fordypningsoppgaven innleveres til fastsatt tid. Emnet har obligatorisk fremmøte på oppstartsdato for emnet, samt en av de andre oppsatte veiledningene.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om psykisk helse, om psykiske lidelser og ulike former for forebygging, behandling og rehabilitering
- har kunnskap om teorier, behandling og arbeidsmåter som anvendes i psykisk helsearbeid
- har kunnskap om kommunikasjon og relasjonsarbeid i ulike grupper og i sosiale arenaer
- har kunnskap om hvilke faktorer som fremmer og hemmer psykisk helse og livskvalitet
- har innsikt i relevante lover som regulerer tjenesteytingen i helse- og omsorgssektoren, samt nasjonale anbefalinger og retningslinjer for arbeid med kvalitet på tjenester i psykisk helsearbeid
- har kunnskap om fagfeltet psykisk helsearbeid og hvilke tiltak og tjenester som finnes for mennesker som har en psykisk lidelse og deres pårørende, og har kjennskap til hvordan disse er organisert
- har kunnskap om psykisk helse og intervensjon ved psykiske lidelser
- kan oppdatere sin kunnskap om psykisk helsearbeid og ulike former for forebygging, behandling og rehabilitering som grunnlag for utvikling av tjenester til mennesker som har en psykisk lidelse
- forstår betydningen av å legge til rette for et godt psykisk helsearbeid, forebygging og gode behandlingstiltak for mennesker med en psykisk lidelse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om etikk, relevante lovverk og forskrifter i psykisk helsearbeid, samt i arbeid med ulike former for forebygging, behandling og rehabilitering av psykiske lidelser
- kan anvende sin kunnskap om psykisk helsearbeid, miljøarbeid og forebygging når denne deltar i observasjon og kartlegging av behov, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak
- kan anvende miljøterapeutiske metoder og verktøy som bidrar til mestring, selvstendighet, helsefremgang og livskvalitet for personer som har en psykisk lidelse
- kan anvende metoder og verktøy som bidrar til samarbeid med brukere som har en psykisk lidelse, deres pårørende og andre fagpersoner som arbeider med personen
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for yrkesfaglige problemstillinger innen psykisk helsearbeid
- kan med utgangspunkt i eget faglig ståsted kartlegge og identifisere faglige problemstillinger og behov, og iverksette forebyggende tiltak/ tiltak for mennesker som har en psykisk lidelse
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for prinsippene om likeverd, likemannsarbeid og selvbestemmelse i psykisk helsearbeid og har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer en kan møte i arbeidet med mennesker som har en psykisk lidelse
- har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse som kommer til uttrykk ved at yrkesutøvelsen ivaretar brukermedvirkning og integritet hos mennesker som har en psykisk lidelse
- kan utføre forebyggende helsearbeid og individuelt tilrettelagt miljøarbeid og behandling til mennesker som har en psykisk lidelse
- kan utføre miljøarbeid og behandling som øker muligheten for inkludering og integrering av mennesker som har en psykisk lidelse
- kan bygge relasjoner med fagfeller og bygge relasjoner på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om psykisk helsearbeid
- kan utvikle, bruke og tilpasse faglige tiltak og tjenestetilbud i psykisk helsearbeid gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etiske refleksjon på arbeidsplassen
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Fordypningsoppgave | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 4 Time(r) |
Veiledning | 16 Time(r) |
Selvstudie | 238 Time(r) |
Vurdering
- I vurderingen av fordypningsoppgaven skal det legges vekt på overordnede læringsutbyttebeskrivelser. Det gjelder også når karakter på fordypningsoppgaven skal gis. Sluttkarakteren kan justeres to karakterer opp eller ned, avhengig av hvilken grad studentene mestrer å forsvare oppgavens faglige innhold og nivå i forbindelse med muntlig eksamen.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig-muntlig eksamen | A-F | Individuell | En intern og en ekstern sensor |
Skikkethetsvurdering | Bestått - ikke bestått |